Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlenging stift hoofdremcylinder
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Na verversen remvloeistof is de remwerking onder de maat. Het gaat mij niet zozeer om het verversen zelf, daar heb ik inmiddels op dit forum veel lezenswaardig over gevonden, maar over het feit indien ik de stift verleng ik wel voldoende druk krijg. Maar dit lijkt mij niet de bedoeling.
Type fiets en wat heb ik gedaan:
Ik heb een R80 uit "79 met dubbele ATE klauwen op het voorwiel en de hoofdremcylinder onder de tank.
- Remzuigers (incl. rub.ring en stofhoes), metalen leidinkje vernieuwd, stalen remleiding genomen
- en revisiesetje (17 mm) hoofdremcylinder gemonteerd,
eea bij de Hobbyist gehaald
- bovenaf gevuld, op advies Hobbyist 10 maal remhandel inknijpen, loslaten, inknijpen,.. en dan pas ontluchtingsnippel los.
- nippel weer vast, 10 maal ...
- andere slang .....
- In het begin veel lucht eruit, later niets meer, inmiddels
0,75 ltr remvloeistof er door heen gepompt.
- met de stelschroef bij het rempotje de kabel zodanig afgesteld, dat bij intrekken (3 mm vrije slag) remhandel de rem begint te werken.
- nacht laten staan met ingetrokken remhandel.
- met de hand aan het wiel draaien geeft voldoende werking, maar tijdens het rijden is de remwerking duidelijk onder de maat.

Door bovengenoemde afstelling van de kabel is de zuiger hoofdremcylinder is dan al vrij ver ingeduwd. Daar begint mijn vraag. Ik kan de remhandel met weinig tegendruk tegen het handvat aandrukken. Pas op het laatst voel ik pas duidelijke tegendruk, maar dan heb ik de hendel al voor 90% ingetrokken. Door voor nood de stift bij de hevel hoofdremcylinder te vervangen door een langere pen (en de kabel weer goed af te stellen) krijg ik wel de druk ik vanouds gewend ben.
Maar nogmaals dit moet volgens mij niet de bedoeling zijn.

Dus wat zie ik over het hoofd??
(ps oude en nieuwe zuiger remcylinder zelfde lengte en diameter)

Groet

Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Wat ik nog mis in jouw verhaal is het afstellen van de remtang.
De remtang scharniert om een excentrische pen en moet je zo afstellen dat de remblokken evenwijdig aan de schijf liggen.

Trek die pen eruit en trek dan de tang met het 'vaste' remblokje tegen de schijf, nu de pen weer terug, met een beetje zoeken.

Nu de rem aanknijpen en controleren of de pen spanningsvrij zit.

Op de rempomp moet je dan ook nog de zuiger afstellen.
Aan het eind van de ziuger zit een rand/groef, de kabel zo afstellen dat daar 1,2mm speling zit.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Wouter Rooseboom', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Paul,

Bedankt voor de tip, maar ik was vergeten te beschrijven dat ik de klauw ook had afgesteld. Zelf gebruik ik een hele brede schroevedraaier die in de spleet van de excentrische pen past en dan zodanig de pen draaien, dat het wiel in ongeremde toestand vrij ronddraait en de blokjes pas aangrijpen om het moment dat je iets begint te remmen. Wel moet ik vaak per klauw meerdere keren afstellen, omdat 'stroef' ronddraaien veroorzaakt (kan) worden de klauw waarmee je niet bezig bent.

Ik heb de R80 nu 20 jaar en diverse malen blokjes en remvloeistof vervangen, maar sta nu voor het eerst voor een raadsel.

Groet, Wouter
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Om te controleren of de remblokken goed aanliggen kun je een viltstift gebruiken zoals die gebruikt worden op een zgn. white board. Deze stift ( de streep dan) kun je zo afvegen. Als je een aantal strepen op de remschijf zet en vervolgens onder lichte remdruk het wiel ronddraait tekent zich het raakvlak van de blokken precies af.
Wellicht heb je er wat aan.

Succes, Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Eerlijk gezegd zou ik eerder denken aan een interne lekkage in de zuiger assy, of ergens verborgen lucht. Normaal kan je het handle niet veel verder als de helft inknijpen. Ik rij een R60/7 met een gewone enkele schijf voor met rubber leidingen en zelfs met twee handen kan ik hem niet tot aan het handvat inknijpen.

Wat ook zou kunnen en dat kan ik niet helemaal uit je verhaal halen is of de olieverplaatsing van de zuiger gewoon te weinig is om twee schijven volledig aan te laten liggen en dan ook nog druk te kunnen leveren. Heb je toevallig de zuiger vervangen of is die tweede schijf er pas bij gekomen??

Ik ga er nog even over brainstormen.

Suc6 alvast.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Wouter,

Je hebt last van Lucht.
Bij interne lekkage merk je dat de handle weg zakt.
Heel goed kan je ontluchten door dena een nacht zonder tirerap de zuigers zover mogelijk naar binnen te drukken, wel alle maal, een wigje tussen het ingedrukte blok stoppen.

Lucht heeft de eigenschap naar boveb te stijgen, dit gaat moeilijk door de kleine compensatieboring in de hoofdcilinder.
Door de zaak in rust te laten zal de lucht geleidelijk stijgen en "vast blijven zitten " voor de compenstieboring of soms een terugstroomklep.
Door het indrukken van de zuigers gaat er een behoorlijk groot volume olie terug in de hoofdcilinder ==> het reservoir.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

Wouter,
Uit jouw uitgebreide beschrijving leid ik af dat er geen lucht in je systeem zit, want met lucht erin krijg je nooit druk opgebouwd.

Wat overblijft is een te grote verplaatsing die nodig is om remresultaat te bereiken.
Het idee van Paul, scheefstaande klauwen, lijkt me het meest voor de handliggen. Hoewel je de zaak daar afgesteld heb, zou ik het toch daar zoeken.
(uiteindelijk heb je alles goed afgesteld, toch...?)
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Frans,

Er zit volgens mij een gedachte fout in je redenatie.
Als je rekent dat er in een remsysteem een druk kan worden opgebouwd die wel tot 100 bar of meer kan oplopen, dan bergrijp dat als er bijvoorbeeld 2cc lucht in het systeem aanwezig is dat er om 100 bar druk op te bouewn PxV is constant, een volume van de tee cc overblijft van 2/100=0,02 cc lucht overblijft en dat is een heel groot volume vermindering van 1.98 cc in het remsysteem.
Remvloeistof is niet samendrukbaar.
De vloeistof verplaatsing bij remmen is niet veel, ik denk veel minder dan 2 cc, kan je uitrekenen door 1/4 x 3,14 x de dimaimeter van de cilinder x de zuigerverplaatsing te bepalen.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marco,
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen:
Een en ander is een gevolg van mijn compacte manier van schrijven.....

Mijn uitspraak: "met lucht in de leiding krijg je nooit druk opgebouwd" is wat kort door de bocht. Natuurlijk wordt er druk opgebouwd. Ook al is lucht (gas) samendrukbaar, er vindt natuurlijk wel een drukverhoging plaats, zoals je hierboven omschrijft. In de regel zal deze drukverhoging nauwelijks remkracht tot gevolg hebben, natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid lucht in verhouding tot de zuigerverplaatsing in de hoofdremcilinder en de verplaatsing in de werkcilinders.
Drukopbouw in een systeem met lucht er in, zal altijd geleidelijk gaan, zonder "hard"punt er in.

Wouter schrijft dat wanneer het remhandel bijna ingeknepen is, er plotseling wel remdruk is (zoals hij vanouds gewend is). Dit gaf mij het idee "er is kennelijk een grote verplaatsing nodig; er moet een grote afstand overbrugd worden".

(Mocht je nog aan het rekenen gaan, vergeet niet de diameter in het kwadraat te nemen...)

m vr gr, Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'w', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo,

Na verversen remvloeistof is de remwerking onder de maat. Het gaat mij niet zozeer om het verversen zelf, daar heb ik inmiddels op dit forum veel lezenswaardig over gevonden, maar over het feit indien ik de stift verleng ik wel voldoende druk krijg. Maar dit lijkt mij niet de bedoeling.
Type fiets en wat heb ik gedaan:
Ik heb een R80 uit "79 met dubbele ATE klauwen op het voorwiel en de hoofdremcylinder onder de tank.
- Remzuigers (incl. rub.ring en stofhoes), metalen leidinkje vernieuwd, stalen remleiding genomen
- en revisiesetje (17 mm) hoofdremcylinder gemonteerd,
eea bij de Hobbyist gehaald
- bovenaf gevuld, op advies Hobbyist 10 maal remhandel inknijpen, loslaten, inknijpen,.. en dan pas ontluchtingsnippel los.
- nippel weer vast, 10 maal ...
- andere slang .....
- In het begin veel lucht eruit, later niets meer, inmiddels
0,75 ltr remvloeistof er door heen gepompt.
- met de stelschroef bij het rempotje de kabel zodanig afgesteld, dat bij intrekken (3 mm vrije slag) remhandel de rem begint te werken.
- nacht laten staan met ingetrokken remhandel.
- met de hand aan het wiel draaien geeft voldoende werking, maar tijdens het rijden is de remwerking duidelijk onder de maat.

Door bovengenoemde afstelling van de kabel is de zuiger hoofdremcylinder is dan al vrij ver ingeduwd. Daar begint mijn vraag. Ik kan de remhandel met weinig tegendruk tegen het handvat aandrukken. Pas op het laatst voel ik pas duidelijke tegendruk, maar dan heb ik de hendel al voor 90% ingetrokken. Door voor nood de stift bij de hevel hoofdremcylinder te vervangen door een langere pen (en de kabel weer goed af te stellen) krijg ik wel de druk ik vanouds gewend ben.
Maar nogmaals dit moet volgens mij niet de bedoeling zijn.

Dus wat zie ik over het hoofd??
(ps oude en nieuwe zuiger remcylinder zelfde lengte en diameter)

Groet
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)