Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Marinus', geïmporteerd van het oude forum:
Omdat de veldweerstand ( om porselijn bij ontsteking) ernstig beschadigd is door de deksel heb ik een nieuwe aangeschaft op de Vehikel. Ik meende altijd dat de waarde 11 ohm moet zijn. De gemeete waarde is 9 ohm. Is dit erg? De originele fabriekswaarde kan ik nergens achterhalen. Wie heeft een idee? Bedankt voor de reactie.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Marinus,
Als ik je bericht lees, dan den ik dat je de voorschakelweerstand bedoelt die in serie met de ontstekingsspoel repectivelijk bobine is geschakeld.
Deze weerstand staat dan in serie met de primaire zijde van de bobine en voorkomt dat de inschakelstroom wordt begrensd als de accuspanning op de bobine komt.
Meestal is deze weerstand rond 10 Ohm @ 20 graden celcius. Deze weerstand is wel afhankelijk van de temperatuur. Je mag NOOIT deze weerstand weg laten, dan zou de bobine kunnen verbranden en de onderbreker vast branden.
Stel dat je meter een meettolerantie heeft ven 10 % wat redelijk normaal kan zijn voor een doe het zelf meter en dat de toegestane tolerantie van de weestand fabrieksmatig ook 10 % is.
Dan is de gemeten weerstand misschien 9,9 Ohm en de fabriekswaarde volgens voorschrift zou 9.9 Ohm (-/- 10 %) mogen zijn, dan klopt het verhaal wel.
Derhalve verwacht ik dat de door jou gemeten waarde geen probleem op zal leveren.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Het verhaal van Marco is nvt op een magneetontsteking; het gaat over een dynamoweerstand. Overslaan dus... De originele waarde kon ik ook nergens vinden en heb de mijne dus maar even doorgemeten. Resultaat: 8 Ohm en het werkt prima. Derhalve verwacht ik dat de door jou gemeten waarde geen probleem op zal leveren.
Als je de fabriekswaarde ooit vind; laat even weten ok?
Lei.