Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitlaat
#1
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Weet iemand of de arrows uitlaat die op www.marktplaats.nl staat, ook op een k100 past?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ricardo,

Wat uitlaten betreft heb ik door een kwart eeuw ervaring een bepaalde mening over uitlaten:

ƒls een immitatie uitlaat net zo goed is als een originele uitlaat, dan zou de fabriek immitatieuitlaten gaan monteren, want die zijn doorgaans aanmerkelijk goedkoper".

Speciaal bij de K waarbij de cilinders in de rijrichting liggen, is het grote probleem dat de uitlaat pijpen vanaf de cilinders niet gelijk van lengte zijn.

Als de lengten niet gelijk zijn, dan is er sprake van een niet optimaal drukgolf patroon in de centrale uitlaat (pijp), waardoor er geen sprake kan zijn van een positieve werking van de kinetische energie van de uitlaatgassen.

Dez energie wordt populair gezegd gebruikt om de afgewerkte gassen door de vacuumwerking van het uitlaatgas van een andere cilinder sneller uit de verbrandingskamer te laten stromen.

BMW heeft voor de K serie een demper ontwikkelt die inwendig een constructie heeft waardoor de uitlaatpijpen alle dezelfde lengte hebben, waardoor er een maximaal gebruik wordt gemaakt van het drukgolf effect.

Dat er veel energie in de uitstromende uitlaatgassen aanwezig is sprrekt voor zich, denk aan het geweldige vermogen wat een turbo kan leveren door gebruik te maken van deze uitlaatgassen.
De pomp van deze turbo is vele pk's groot.

Dit is de reden dat een k75 een driehoekige vorm heeft en een K100 vierkant is.
Met een herriepijp lijkt het vaak dat je meer vermogen hebt maar heel vaak bedriegt de schijn.

In fabrieken wordt er heel veel aandacht geschonken aan de constructie van uitllaatsystemen en niet alleen betreffende het geluid, maar zeker het rendement en de invloed op de koppelkarakteristiek van de motor.

Groetjes,

Marco
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

Ja maar, de fabrikant is natuurlijk ontwerper van een fantastisch uitlaat systeem, maar hij heeft ÈÈn handicap hij moet voldoen aan zeer strenge emissie normen, daarom wordt zijn uitlaat syteem een compromie tussen de strenge emissie normen, en een redelijk goed rendament, vandaar dat de immitatie uitlaatbouwers toch nog kunnen scoren met een misschien nog beter (opener) uitlaatsysteem, tegen een redelijker prijs! Er zijn toch erg goede uitlaten, zoals remus en arrow, laser, en die presteren toch ook fantastisch, kan niet miskend worden! En meestal voor de helft van de prijs van een orginele uitlaat, dat is mijn uitlaat ervaring, en dat is toch ook zo'n 35 jaar! M.v.g. Piet
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Piet,

Het beste advies wat ik je kan geven is om het werk "Gas Flow in the Internal Combustion Engine" van Ph.D. G.E. Roe te bestuderen, dan begrijp je exact wat de problematiek is met uitlaat systemen en de invloed op emissies, geluid en vermogen, in combinatie met de koppelkarakteristiek.
Waarschijnlijk is het niet irreÎel om te stellen dat er bij zeer hoge toerentallen een winst te behalen zou zijn in het vermogen, maar niet bij de BMW, deze is op maximale toeren begrensd, de constructie van de motor beperkt dit, anders dan ten koste van de levensduur.

Groetjes
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Marco
Ik ben wel ongeveer op de hoogte van de uitlaat berekeningen, en wat daar allemaal bij komt kijken hoor maar ik wil niet te veel theoretiseren, ik kijk naar de praktijk wat voor imitatie uitlaten zijn er allemaal in de handel? Ten Kate Honda Racing monteerd niet voor niets ARROW race uitlaten, en ze zijn nog de snelste ook! Ik heb nooit anders gekocht als immitatie uitlaten, en zal ook nooit anders kopen, al boek je geen vermogens winst dan is de imitatie uitlaat wel vaak de helft goedkoper, ik ben het wel met je eens dat BMW niet zo goed ligt in die markt, bmw is altijd een fluistermotor geweest met eigen uitlaten! Stoor je maar niet aan mij, ik ben altijd gek geweest van expirimenteren met allerlei spullen. M.v.g. Piet
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Mooie vehalen die verteld worden,maar helaas geen antwoord op de vraag van Ricardo.
Of de Arrows uitlaat past.

Groeten Arnold
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Piet Boon', geïmporteerd van het oude forum:

Ik denk dat Ricardo dat beter bij Arrows kan vragen, wij maken een beetje misbruik van de gastvrijheid op de website van de Hobbyist Sorry. Piet
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Arnold ', geïmporteerd van het oude forum:

Het geeft niet Piet,maar het gebeurd steeds vaker dat mensen reageren zonder de vraag te beantwoorden.
En daar draait het toch om, om andere mensen te helpen.

Groeten Arnold
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Maar is het blok van een k1 hetzelfde als die van een k100?
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Piet,

Is het mogelijk mede te delen wat je bedoelt met misbruik maken van gastvrijheid van de website van de Hobbyist?

Dag Ricardo,

Als je de afbeeldingen van beide systemen wilt zien kijk dan op de volgense site:

http://www.maxbmwmotorcycles.com/index.html

Hier vind je alle afbeeldingen van alle BMW modellen van alle onderdelen. Nou ja bijna alles.

Probeer het een en ander te vergelijken.
Groetjes,
Marco
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)