Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Ik heb het volgende probleem, bij het terug plaatsen van het kleppen deksel bij de k100, kan ik 3 bouten niet meer vast draaien, om dat het schroefdraad in de houders
van de nokkenas versleten zijn, nu hebben we het al geprobeerd met kneedbaar staal, en nieuw te tappen, maar zonder succes.
Als ik het zo bekijk lijkt het net of er een busje in de houder van de nokkenas zit????Als dit zo zou zijn, zijn daar nieuwe busjes in te zetten.
Of eventueel andere oplossingen, hoor ik graag.
Mvg.Clem
Reactie van bezoeker 'philip RS', geïmporteerd van het oude forum:
clem,
Heb hetzelfde meegemaakt, in dat geval ga je naar de gereedschapwinkel en je koopt een tap M7 en een boutje M7 met de juiste lengte en kees is klaar.
Succes,
Philip (K)RS + EML-RT
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Philip,
Ja dat zou ook kunnen, maar ik wil graag de originele bouten behouden.Heb ook al de bouten van de distributie en waterpomp en olie carter vernieuwd.
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'piet', geïmporteerd van het oude forum:
hoi clem
dan zul je de zaak dicht moetem lassen en op nieuw draad tappen , maar in een dicht gelast gat tappen zal niet mee vallen je hebt kans dat je boor of tap breekt
ik denk dat de oplossing van een m7 het beste is
ik denk dat je niets te willen hebt ,je zou denk ik blij
moeten zijn dat je er nog met weining gedoe er van af komt, vloeibaar metaal is knoei zeker bij delen die heet
worden en waar het een bout moet houden
stel je voor dat je deksel ergens in de vacantie olie gaat
lekken b.v ( ook gezellig als je hele band onder de olie loopt en met jou andere motorrijders )
Of het deel vernieuwen
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Clem,
Hoe het met het schroefdraad is gesteld bij de K motor voor het kleppendeksel.
Als er een bus in zou zitten lijkt mij dat deze niet zo gemakkelijk stuk gaat.
Als er een dolle draad in aluminium zit kan je perfect een Helicoil of een speciaal busje er in kunnen (laten) zetten bij een motor zaak waar men kan sleutelen!
Kost niet veel en je hebt je eigen originele bout die je kunt gebruiken.
Laat gelijk de andere dan ook even voorzien van een bus of Helicoil.
Je hebt er een speciaal gereedscapje voor nodig, zonder dat gaat het echt niet.
De constructie is dan beduidend beter dan de bout in aluminium.
Volgens mij spreek ik uit ervaring, zelf twee decennia gebruikt in mijn garagebedrijf.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Heren,
Ik ben dus vandaag al bij een automaterialen zaak geweest voor die helicol, en ben toen geschrokken van de prijs een setje van 4 kost 59 euro........
Ik ga morgenvroeg even langs de dealer, en zal daar ook even navraag doen....Het moet weer dicht natuurlijk, want olie lekkage moeten we niet hebben.
Nu weet ik niet of je er zomaar nieuwe nokken as schaal lagers op kunt zetten????
Als ik op etk cd kijk, staan er bij de tekening van het kleppendeksel wel busjes op vermled, maar of die dat zijn??Ik heb bij het loshalen geen losse busjes gezien.
Laat morgen nog wel even weten wat voor een adviezen ik gekregen heb.
Jullie alvast bedankt voor het mee denken en de aangedragen oplossingen.
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'piet', geïmporteerd van het oude forum:
hoi clem
denk er in eens aan, die busjes zijn dit geen pas busjes
om te zorgen dat de eksel en pakking op hun plaats blijven ?
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Helicoils zijn zo duur omdat er een speciaal boortje en tapje bij zit. De inzetjes zelf kosten niks, kun je ook los kopen. Werkt perfect en is de investering dubbel en dwars waard. Als je vaker sleutelt aan iets oudere motoren kun je het regelmatig gebruiken.
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Clem,
Ben het helemaal met Ralf eens, 't is even een uitgave maar dan heb je ook wat. Bij een oudere motor gaat er weleens vaker draad kapot en dan is het wel makkelijk als je een eigen reparatiesetje hebt. De helicoils zelf kosten bijna niets. Goede investering.
Groeten,
Ton
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Heren.
Ben vandaag bij de dealer langs geweest, probleem deed zich wel vaker voor, ze hebben mij er 3 helicols ingezet, en het is weer gefixt.En dat alles voor een mats prijs!!
We hebben daardoor de machine vandaag weer een behoorlijk stuk verder in elkaar kunnen zetten.
Bedankt voor jullie opmerkingen en aangedragen oplossingen.
Groet Clem
|