Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
opgloeien laadstroomlampje
Reactie van bezoeker 'leo', geïmporteerd van het oude forum:

Van mijn R /7 is in de duisternis zichtbaar dat het laadstroomlampje ietsjes opgloeit. Dat gebeurt ook bij hoge toerentallen en heeft dus niets te maken met het gaan branden van dit lampje onder 900 tpm.
Wat is de betekenis van dit opgloeien, is het een probleem? Zoja, wat kan dan de oorzaak en oplossing zijn.?
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Doet de mijne ook, overdag ook maar dan zie je het niet. Is een veel voorkomend probleem. Waarschijnlijk zit er ergens een minder goed contactje.

Het lampie zit met de ene kant aan de dynamo en de andere kant aan de accu (als ik het goed heb). Normaal gesproken staat hier gelijke spanning op, dus geen verschil over het lampje --> lampje is uit. Door dat slechte contactje is er dus wel een spanningsverschil, dus zie je em iets opgloeien.

Geen zorgen over maken, ik rij er al 5 jaar mee rond en heb nog nooit problemen gehad met de accu of dynamo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jean devos', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb hetzelfde probleem met mijn K100 RS en de batterij laadde bij maar niet genoeg. Ik heb de borsteltjes vervangen van de alternator, de spanning is beter (al 13.8 volt bij 15oo toeren) maar toch laadt de batterij nog niet voldoende bij. Maar 11.8 volt als de motor niet draait. ik vermoed dat het probleem de laadkabel van de alternator is die te hoge weerstand heeft.
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Ralf, je denkwijze is correct. Zie mijn reactie op de tread van de K75 van de 18e jan. met hetzelfde probleem.
groetjes
Reply
Reactie van bezoeker 'ed', geïmporteerd van het oude forum:

Heb hetzelfde gehad op een volvo amazon. Hier is de dynamo de "boosdoener", nieuwe en met meer laadvermogen was de oplossing. Niet voor het lampje probleem overigens....
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R80 RT heeft hetzelfde verschijnsel (zachtjes gloeiend lampje), de spanning die aan de accu geleverd wordt bij zo'n 2000 rpm is bijna 14 Volt.
Geen probleem, ik rijd er al jaren mee en ben er nooit door blijven staan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Je moet de spanning meten die aan het laadstroomcontrolelamje aangeleverd wordt, deze spanning kan lager zijn dan de accuspanning door overgangsweerstanden in (contact)schakelaars en stekkerverbindingen. Als de zg. velddiodes in de alternator slecht zijn heb je ook een opgloeiend lampje, dan is de spanning aan de andere kant niet in orde. Let op, dit is met een gewone voltmeter niet altijd goed te meten. Er kan een combinatie van een gelijkspanning en een wisselspanning uit de alternator komen die de problemen veroorzaakt. Het plaatsen van een extra diode lost meestal het "probleem" wel op.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Het probleem zit volgens mij inderdaad in de diodes. Als er een diode doorgeslagen is, laden er maar 2 van de 3 windingen goed bij. Als de derde winding aan de beurt is loopt er een stroompje terug. Omdat dit zo snel gebeurt brandt het gloeilampje zwak. De diode plaat door (laten) meten brengt zekerheid. Bij een goede automaterialenzaak kunnen ze dit doormeten.

Succes ,
Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'francois', geïmporteerd van het oude forum:

Heb zelf bij r75/6 rotor defect gehad, zelfs bij doormeten bleek hij goed te zijn, maar bij roterende beweging bleek hij niet te werken !! Heb toen gereviseerde rotor geplaatst van de hobbyist. Deze deed het wel. Heb ook een keer gemerkt dat stekker van spanningsregelaar iets los was getrild waardoor laadstroom lampje bleef branden. succes, FranÁois.
Reply
здор585месяBettОрлоEricЛапуIrenClauучилHenrTescРахлMartBR22ThomPhilDaiwИндиTescarinWOLFЦвет
Дунарома1576инстSlawклубJameСодеВнотYverБелоКазадокуBranПетусертCharLeviByreFranTescJohnChar
MikeBeatOmsaKillPeteсертБасаChriXVIIСадефотоMarkVoguBeacWillEmilAdioELEGSelaSelaPrabXIIIБала
ВранМормАлекXVIIМильПульBarbSeikСоркMarvPURE2111качеВолиКотоNasoчистКвелЦареLAPIТараZoneсере
матеZoneДобрШубиJacqсохрNoraLloyZoneМочуМилаАбраКаррPapuAlleзапиHuanManlПаньИллю01-2Heesкоро
Luisхоро1920TaniЛимоСодеKaisRikaРутгBarbLeonPlacсоскZamaнастMistXVIISTARPROTCAREDoveпсихAvan
СН80красинстBoreпазлCurtтексWindWindBollBOOMSmilViteсклаBoziЛитРКонсЛитРФилиLoveЛитРНероЛитР
ЛитРМакаШишаКорсГижиГробМагиServСрезВолкHorsGoogIsseWantCummIngeОрлоЛафаАшкиAtteClivBallассо
ВалаWindБаянШкляEliz41-4PourWindРедкFounМираЛеонКоноМезекошкЖукоBlueавтоШелоавтомульTaniTani
TaniДени42-4АндрдопоАркаБольпартавтоКозлКоваCyntDonatuchkasFeatСтол
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)