Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Jos,
Gelukkig heb ik geen ervaring met de Conti band gemonteerd op een K75/100 BMW.
Wel heb ik veel te lang op een Honda gereden met waar ik met mijn stomme kop Conti onder heb laten monteren.
wat heb ik daar een spijt van gehad.
Nimmer heb ik met zulke troep moeten rijden.
Glijden als het nat was, wobbelen in bochten die ik erg hard nam, dansen van de motor op een vlakke weg en shimmieÎn. Ik ben terug gegaan naar de leverancier, advies:
- Balhoofdlagers vernieuwen, zit een putje in.
- Voorwiellagers vernieuwen.
- Voorvork met dikkere olie afvullen.
- Speling of torsie in de achterbrug.
- Windscherm zou invloed hebben, ander windscherm.
- Balanceren.
Dit laatste heb ik op diverse hoogwaardige balanceerapparatuur persoonlijk gedaan om alle fouten uit te sluiten. Zonder resultaat.
Continental had nog nooit van het probleem gehoord en had geen advies.
Omdat ik het zonde van de nieuwe banden vond heb ik toch maar wat rustiger gereden, tot ik de beslissing heb genomen om Bridgestone te monteren.
Gelukkig had ik toen weer een lekker weggedrag.
Met de grote broer van de BMW, de personenauto heb ik wel de ervaring gehad dat de klant na 10.000 Km terug kwam om goede banden te monteren.
De Contiband verschilt met de Michelin door o.a. de wijze van de opbouw van het karkas.
Dit wordt gemaakt van stroken matriaal die bij Conti elkaar overlappen en bij Michelin keurig netjes tegen elkaar liggen, op maat gemaakt.
Bij een band met overlappende stroken krijg je dat er behalve onbalans door gewichtsverschillen, wat grotendeels is te balanceren, hardere plekken in de band die harder zijn.
Bij het rijden zal de band een neiging willen hebben om lichtelijk te dansen door het verschil in diameter van de band ter plaatse van de overlapping, deze plek is minder indrukbaar bij het aanrakingspunt op de weg.
Eeb band die keurig netjes is opgebouwd waardoor de dynamische onbalans op de weg, onder de normale rijdruk belasting, minimaal is, is wel veel meer werk en derhalve duurder, maar dan heb je wel iets goeds.
Misschien is onder de K75 de band wel te gebruiken voor stadsgebruik. Ik rij NOOIT meer met Conti.
Groetjes,
Marco