Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Merktekens voor afstellen ontsteking en klepspeling.
#1
Reactie van bezoeker 'G. de Wild', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal,

Als ik in het controle gat op het carter van mijn r100rs uit 79 kijk zie ik bij het rondraaien v.d. krukas eerst -, dan een s, dan een -, dan ot.
In mijn boek van Peters oa r100 6/7/,staat dat de ontsteking afgesteld moet worden op een wit streepje boven de s.
Ik zie geen wit streepje, wel dus een s tussen twee streepjes in.
De indicatie voor klepstellen wordt niet vermeld.( ot in midden van controle gat?)
Kan iemand mij vertellen hoe deze merktekens bij de motor van dit bouwjaar precies te gebruiken?

Groeten, Gert
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hoi,

ik denk moment van opening contactpunten de s is.

verders wat betreft kleppen stellen, ik draai altijd (auto's, motoren)rond, zodat je de klepbediening zie, dus als hij in gedrukt wordt, heel stuk terug, zodat de nok vd nokkenas van de stoter is gedraaid.
maar als je hem op dat ot zet (bovenste doede punt) kan je de kan stellen die wil beginnen aan de arbeidsslag, dus beide kleppen gesloten.

succes
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'dion', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Gert,

Bij mijn 80/7 van 1980 doe ik het zo:
kleppen links: het vliegwiel draaien tot het OT-teken nadat de inlaatklep is gaan openen; voor de rechter kant het vliegwiel 1 slag doordraaien, nadat de rechterinlaatklep is gaan openen. Dus BEIDE kleppen op het OT-teken afstellen.

groeten Dion
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Gert,

Het 'middelste' streepje dat je ziet hoort bij de S, als dit streepje in lijn ligt met de inkeping in het midden van het kijkgat moeten de contactpuntjes beginnen te openen bij stationait toerental (bij afgezette motor te controleren met een testlampje, bij stationair draaiende motor met een stroboscoop).

Het 'eerste' streepje dat je ziet (als je vanaf de voorzijde van de motor gezien de krukas rechtsom draait) geeft aan wanneer de contactpuntjes moeten beginnen te openen bij maximale vervroeging (dus alleen te controleren bij draaiende motor, met een stroboscoop). Als het goed is moet er bij dit streepje een "F" staan. Duw anders eens een doek die bevvochtigd is met wasbenzine door het kijkgat tegen de vliegwielrand om eventuele vuiligheid eraf te poetsen, dan komt die "F" misschien wel tevoorschijn.

Het 'bovenste' streepje, waar "OT" bij staat (betekent zoiets als Oben Tote punkt, ik weet niet precies hoe het in het Duits heet) geeft aan wanneer de zuigers precies in het bovenste dode punt staan. Op dit streepje stel je dus je klepspeling af. Let er wel op dat je voor elke cylinder het 'goede' bovenste dode punt pakt (er zijn er bij een 4-taktmotor immers 2 per cyclus) zoals Peter hierboven ook al zegt. Ik begin altijd met de linkercylinder (die aan de kant van het kijkgat). Dan draai ik de krukas rond totdat de inlaatklep opent en weer sluit. Wanneer de krukas vervolgens in het OT staat (langzaam ronddraaien en goed kijken, anders mis je het!), staat deze cylinder aan het begin van zijn arbeidsslag en kan je de kleppen ervan stellen. Vervolgens de krukas een hele slag ronddraaien totdat deze weer in het OT staat, en nu kan je de kleppen rechts stellen.
Groeten, Dick
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'EdB', geïmporteerd van het oude forum:

Gert,

Wat Dick vd G schrijft is helemaal waar. Gewoon doen en probleemloos verder!

Succes, Ed
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Gert,

Ik gebruik het boek van Clymer ( is engels en werd ook gebruikt door mijn dealer).
Als je mij je adres door stuurt kan ik wat copieen maken en op sturen uit mijn boek.
Het streepje bij S moet gelijk staan aan het punt in het blok voor de contactpunten.
Kleppen stellen moet ik ff rustig voor gaan zitten om het op te zoeken ( boek heeft maar780 pagina's).

Groeten Dennis
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

V.w.b. het kleppenstellen, demonteer beide klepdeksels, en bougies, draai krukas rond tot bij een van de cilinders de kleppen overlappen, uitlaat gaat dicht en inlaat gaat open, je ziet dus beide kleptuimelaars bewegen. Op dit moment staat tegenoverliggende cilinder in het bovenste dode punt (b.d.p.) van de arbeidsslag, en kunnen beide kleppen daar gesteld worden. een hele omwenteling verder staan de kleppen van de gestelde cilinder in de overlapping en kunnen bij de andere cilinder de kleppen gesteld worden. Hoef je nooit door zo'n gaatje naar merktekens te zoeken.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
#8
мину573.7возрBettMakeRobeJohnБореLouiMichстатунивНесвНейш2949УшакLukeAndrтексPresхороIvanКелд
ПоруромаСунгкитаПиро1962JameРайцАбраGillDarrЛюбиNoraXVIIПетуLeviJohnPassMipaкоммCasuсертJewe
FilmMaurSiegМаркSupeБаянСкорSilv(195ПлотИллюKareLycrKurtдиреRoxyCollElegSelaмелоTracЛюбиТрух
ТимоБеренароXVIIЕникUNIXYashRondЛившДубиPUREZoneвидаCharгенеPUREчистналиdiamHappBonaZoneсере
иллюZoneЛохвШароUlriXVIIMarkRobeZoneАшурЖукоЖивкКереRomaAlicпосвRaimSwamавтоИллюменяКараСоло
110-клейсколTaniклейДряхHansBekoТельТурцМакасбадплощZamaOlmeAuraКитаSTARМУССCAREдекапракMode
СН80красэлемLosiкартopeySonyCondигру1646раскBoscBoscBonuBoziЛитРЛитРWindвещеЛитРBeteПантЛитР
пенсПавлВнукСтраFranКоваБорхLimiГенкспекPhilБуряRobiLoveБессMicrAppamakeзнакпланClivIstvPatr
PleaвыруМиндHarrГлагJeweThisМирядетьсамоКисеЛившRajnрабоЧапаЛяпеGranошибГалиКантWindTaniTani
TaniPianДружJorgWhatOverЖижиСтепВалемаршБазеШирохудоtuchkasWormДавы
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)