Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R25 lekt wat olie uit de krukaskeerring , zodat vliegwiel en koppeling behoorlijk vettig zijn. Men zegt dat deze hierdoor kan gaan slippen. Wat is de reden van dit slippen? Er bestaan immers ook koppelingen in olie, wat is het technische verschil tussen een natte en droge koppeling?
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Eric,
bij een natte koppeling hebben ze een pak platen, om en om met kurkschijfjes en massief staal, die dan door een aantal veren worden aangedrukt. Bromfietsen, Japanse motorfietsen, de meeste motoren met blok en wisselbak aan een stukje hebben dit.
Wij BMW-ers (ik denk uitgezonderd de 650 eencylinders en dec25 en dat soort) hebben een automobiel type koppeling: op de uitgaande as een plaat (vliegwiel) daarin wordt door een veer een tweede plaat gedrukt die met een vertanding de aandrijfas meeneemt (simpel gesteld). Door de andere materialen kan deze enkele plaatkoppeling (wordt 't wel genoemd) gaan slippen als het vet wordt. Zie maar eens of je in instructieboekjes de verschillende systemen kan herkenen.
Persoonlijk denk ik dat de droge koppeling beter is zolang het droog is. Want als dekoppeling in de olie draait is dit hetzij de versnellingsbak-olie (oude engelse fietsen en harleys) of de motor-smeerolie (japanners, bromfietsen, de meeste tweetakten zoals JAWA en zo).
In beide gevallen wordt de olie op twee verschillende en strijdige manieren gebruikt: enerzijds als smeerolie die je graag een beetje koel wilt houden en die (wisselbak) grote druk moet verdragen, anderzijds als slipmiddel waarbij je juist warmte laat ontstaan. Dit is het ergste wanneer je motor, wisselbak en koppeling allemaal in dezelfde olie hebt, want dan vraag je drie verschillende kwaliteiten van je olie.
Dit is iets meer antwoord dan je feitelijk nodig hebt, denk ik. En ik hoop dat je in ieder geval begrijpt dat het loont om de boel droog en dicht te maken.
TIP: om het vliegwiel van de krukas af te halen heb ik wel eens de zaak opgehangen aan het vliegwiel, dus met het vliegwiel horizontaal, kussen er onder, vliegwiel verwarmen en een harde klap op de as. Bij voorkeur een koperen hamer of een plankje ertussen, zodat je het uiteinde van de as niet beschadigt. Het blok valt dan op het kussen en je kan vervolgens de keerring vervangen.
Nog een TIP: zet een merkteken op vliegwiel en op de as, zodat je de boel weer net zo kan monteren. Ik meen me te herinneren dat je een paar moeren los moet draaien, daarvoor moet je het vliegwiel verankeren, een stevige stalen strook met wat gaten er in moet hierbij kunnen helpen. De gaten haak je over beschikbare punten en de rest van de stalen strook zet je vast of houd je vast terwijl een ander de moeren los draait. Ik weet niet precies hoe dit bij een R25 zit, zie dat je eerst een instructieboekje leent of verwerft.
Veel succes en veel plezier met je R25.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Eric,
Om je vraag te beantwoorden:"hoe komt het dat de droge koppeling gaat slippen als hij vet is"kan ik eenvoudig beantwoorden:
De wrijvingsweerstand van een droge koppeling wordt sterk verminderd als er vet of olie op de plaat komt, deze gaat de plaat smeren en glijdt dan lekker over de olie of het vet.
Groetjes,
Marco