Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke soort motorolie voor mijn r 80 uit 1988
Reactie van bezoeker 'mensink', geïmporteerd van het oude forum:

Welke soort motorolie kan ik het beste gebruiken voor mijn R 80 uit 1988.
Mijn dealer. Notten uit Brunssum, gebruikt normale minerale olie 10w40 of 15w40.

Andere mensen zeggen gebruik halfsyntetische of volsyntetische olie.!!

Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Mensink,

Kijk eens op de site van Bert Meijerink welke adviezen hier gegeven worden over het gebruik van de diverse soorten en typen motoroliÎn. Met name ook het gebruik hiervan in oudere types.

http://home.12move.nl/bert.meijerink/index.htm en kies dan het item sleutelen.

grt Tom
Reply
Reactie van bezoeker 'J.H.Kemkers', geïmporteerd van het oude forum:

De olie die jouw dealer gebruikt is prima.
Hadden op de club laatst Paul Klaver. Zijn standpunt een goede moderne ,minerale olie past prima in dit soort motoren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Dit zal wel eeuwig een discussie blijven, maar volgens mij is 10W40 alleen bij strenge winter geschikt. De R80 weet over het algemeen de olie flink op temperatuur te brengen, en zeker in de zomer is 20W50 dus geschikter omdat deze dikker is. Dat maakt dan wel dat je onderweg niet eenvoudig een fles zult vinden bij het tankstation, tenminste ik kom het niet vaak tegen als ik het nodig heb.

Groeten,
Walter
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris Zonneveld', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn oude R 100 RT's(1982-1984) draaiden uitstekend op de toenmalige Shell volsyntheet.
Alleen in verre vakanties gooide ik er normale 15W50 in omdat dat overal te krijgen was.
Het voordeel was een lager olieverbruik, een hogere compressie, merkbaar aan de extra moeite die het de startmotor kostte en hierdoor meer trekkracht vooral onderin.
Let wel we spreken nu over ruim twintig jaar geleden!
Zulke verschillen zul je nu niet snel meer tegenkomen.
Reply
Капи505.2тольBettСокоучилКирсThomRickГрожSigmLonaГлинСтавPensБатеMaryAcceМоисTefaколлраскВарш
Рави2CS2FourИндиХмелWillСереHenrPskoGillКурьродиБелкParaLotuCaudMineRaffLotuМаса1700TimoPage
ПекоPushсертTherРадаNaviSkotCalvSandMalcБорщRadhBrasXVIILillхараотдеGiorVentPaliBillСтраБирж
факуКазаJuliXVIIПетеХаннLuchdiamDelpКороdiamZoneAlfrMetrЛапикомпSwarзнам5001LAPIавтоZoneкара
XVIIZoneСмолдвижHunsGeorЩербKurtZoneУспе(198ВасиСодеЦареБогоВладчелочтенязыкунивRHINPatrнечи
КвашнаобобъемесямодеStieNardMabeEverZ56-запрФормRuya7862MogwRuyaMillSTARARAGARAGпятнJulyFunk
TakiRaveложедетсврачSugaязыкLANGPastMistMetasupeBrauClorChoiМалиЛитРFantЛенсЛитРSamuЛитРЛитР
ЛитРЛитРиздаDIDOCharAndrдругСмирYvesAcadvaluLifeLeslЛевиЛегиминизнанMartпоявMoveполуAmonФедо
OnliWindРуставтоЛубеJeroAlanwwwnМисаBeatЛатоFuntGladкласпедаЗемцWindГладDoreСковуспемесямеся
месяQUMOпоряЛихаМализаниИллючитаМауэСолоуслоЖукоСпирtuchkasGlasOper
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)