Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Beste mensen,
Als ik de koppeling van mijn R75/7 intrek dan vallen mij 2 dingen op:
1. Het toerental zakt 200 a 300 omw/min.
2. Er verdwijnt een geluid, de motor loopt stiller.
Bij het laatste kan ik bedenken dat het druklager versleten is, maar het zakkende toerental kan ik niet thuisbrengen, wie wel??
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R100R (1992, 115.000 km) heeft al sinds de aanschaf dat hij stiller is met ingetrokken koppeling. Waarschijnlijk is het dus normaal.
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Je hoort minder geluid doordat de versnellingsbak bij ingetrokken koppeling niet meeloopt.
Het lagere toerental is als volgt te verklaren: Bij het intrekken van de koppeling wordt de koppelingsveer en daarmee het vliegwiel en de daaraan bevestigde krukas enigzins naar voren gedrukt.De krukas loopt hierdoor iets "zwaarder", vandaar het lagere stationaire toerental. In ieder geval niet iets om je druk over te maken, het hoort bij de constructie.
Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum:
Zou dat echt zo zijn ? Ik zou altijd denken dat een hele bak mee laten draaien veel zwaarder is dan een beetje axiale druk op de krukas. Pas als die speling groot wordt kan het veel uitmaken, maar dan is er iets goed mis in je blok.
Toch ?
Reactie van bezoeker 'bep', geïmporteerd van het oude forum:
de bak van mijn r757 maakte bij warme motor ,klak-klak geluiden bij stationair lopen,volgens mij zijn dit de zonder tanddruk draaiende tandwielen in combinatie met een dunnere olie.
Ik heb een speciale multigrade vernellingsbak olie toegepast Bel Ray 85W140 verkrijgbaar bij de Hobbyist
Het geluid is niet weg maar en stuk minder,het schakelen gaat iets stroever bij koude motor maar niet echt hinderlijk.
Het terugvallen van het stationair toerental bij het intrekken van de koppeling duidt op een versleten krukas-axiaallager wat zich direct achter het vliegwiel bevind.
Meet je aan dit lager geen slijtage controleer dan goed de twee stalen borgpennetje van dit lager ,of ze niet tegen het vliegwiel aanlopen je kan ze voorzichtig een beetje dieper tikken(dit was bij mij het geval).
Veel succes
Bep
Reactie van bezoeker 'Tak', geïmporteerd van het oude forum:
Het geluid is denk ik gewoon een lager in je bak. Het is normaal dat je dat vrij duidelijk hoort.