Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel km's voordat je koppeling versleten is?
#11
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Een koppelingsplaat slijt nooit als je hem niet gebruikt.
De slijtage heb je alleen op het moment dat je de koppeling gevruikt, dus door het op laten komen of in mindere mate bij het ontkoppelen bij terug schakelen.
Dag Marco,
Even over jou opmerking, ik laat in z'n een wegrijdend de motor liever wat meer toeren draaien dan staccato hamerend alles tussen krukas en achterwiel te belasten. Mijn R80G/S had bijvoorbeeld na 100000km een schokdemper in de bak die bij het minste of geringste al doorsloeg. En dan vooral bij wegrijden met laag toerental. Mijn R80RT heeft daar bij 150000km nog helemaal geen last van en toch nog zover ik weet de eerste koppelingsplaat. Ik heb tenminste sinds de 75000 niets vervangen.

Volgens mij is het gelijkmatig aangrijpen van een koppeling ook belangrijk in deze. Een slingering in vliegwiel of verkeerde uitlijning van de bak t.o.v. de motor zou volgens mij ook tot versnelde slijtage kunnen leiden.

Groeten,
Walter
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Hopelijk een overbodige opmerking, maar voor de zekerheid toch maar even: denk eraan dat je de speling van de koppelingskabel bij de koppelingshendel aan het stuur NIET met de stelmoer aan het stuur afstelt, maar met de stelbout achterop de koppelingshefboom op het versnellingsbakdeksel.

Met de stelmoer aan het stuur stel je eerst de juiste vrije lengte in van de binnenkabel tussen versnellingsbaknok en koppelingshefboom (iets van 20,5 cm). Dit is van belang voor de goede hefboomwerking en om de hefboom voldoende ruimte te geven om de koppeling helemaal vrij te laten komen. Als deze vrije lengte te kort is, gaat de koppelingsbediening zwaarder, en loop je de kans dat de koppeling niet geheel vrij komt bij het ontkoppelen. Als de vrije lengte te groot is, loop je de kans dat de hefboom bij het op laten komen van de koppeling 'stuit' tegen de achtervork, waardoor de koppeling niet helemaal goed kan aangrijpen en gaat slippen bij hogere toerentallen.

Als je de vrije lengte goed hebt afgesteld, stel je met de stelbout op de kopelingshefboom achterop het versnellingsbakdeksel de 2 mm speling af die de kabel bij de koppelingshendel aan het stuur moet hebben. Als deze speling niet goed is afgesteld, loop je ook de kans dat de koppeling niet geheel kan aangrijpen en gaat slippen bij hogere toerentallen.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Dick,
dit verklaart het probleem dat ik een tijdlang had als de bole warm werd, bijvoorbeeld bij ritten met gehandicapten, dus rommelig rijden, niet rustig en niet constant. De koppeling kwam dan niet meer vrij. Ik draaide dan onderweg de kabel maar wat strakker (aan het stuur) en dat hielp dan wel even. De laatste keer had ik de gelegenheid om te wachten tot een gunstiger moment en heb ik inderdaad in een helder moment een keer de stelschroef wat ingedraaid. En dat was dus ook voor mij de oplossing, dus ik ga nu zodra ik weer bezig ga de koppleing weer eens helemaal goed afsteleen. Bedankt dus allemaal.
Goede jaarwisseling alvast maar!
Egbert
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:

<blockquote>Nou, bij mij dus circa 70.000. Een hele verse koppeling ingebouwd (plaat, drukring, sluitplaat en veer vervangen), begint ie toch alweer te slippen bij stevig doorrijden (rond de 5000-5500 toeren). Motor is een R80/7 uit 1980, dus aan het grote vermogen zal het ook niet liggen.

Zo'n ding moet toch langer meekunnen lijkt me? Afsteling is allemaal in orde, verder geen problemen met ontkoppelen etc.

Iemand tips of suggesties? Alvast bedankt voor het meedenken!

Hallo Ralf, ik heb een R80 uit "79 met 55 PK, gekocht met 45.000 op de teller.
Bij 60.000 en 120.000 de slippende koppelingsplaten vervangen, momenteel staat er 190.000 op de teller en nog geen centje pijn.
Groet, Wouter
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag BMW maten,

Ik wil een stukje schrijven over de koppeling en de problemen die je zoal kan ondervinden.
Wij weten allemaal wel dat de koppeling er voor is om een variabele soepele totstandkoming te maken tussen de aandrijfas van de motor en de versnellingsbak, voor het wegrijden en voor het schakelen.

De eisen die je aan een koppeling moet stellen is dat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak volkomen verbroken kan zijn en dat er absoluut geen slip is als de koppeling een volledige doorverbinding moet hebben tussen de motor en de versnellingsbak.

Het tot stand komen van de verbinding moet ook soepel en geleidelijk kunnen verlopen, zonder horten of stoten en moet goed doseerbaar zijn.

Ik zal eerst iets vertellen over het volledig vrij komen.
Meestal is de koppelingsplaat gemonteerd op een as met splines, dit zijn meer of minder diepe gleuven in de as in de lengte richting. De koppelingsplaat heeft exact dezelfde groeven, zodanig dat de koppelingsplaat spelingvrij in de lengterichting (axiale richting) over de as kan schuiven.
Tot zover gaat het goed, echter er kunnen problemen ontstaan als de as en het gat van de koppelingsplaat geoxideerd zijn, dan schuift de plaat niet soepel en komt niet geheel vrij, net als bij remblokken als deze stroef schuiven.
Hierdoor zal er een probleem zijn met het schakelen, moeilijk in de versnelling, kan knallen geven en in een erg geval hoor je de ìtandenpoetsenî in de versnellingsbak.

Wat ook een groot probleem zal geven is als de koppelingsplaat wat slingert, dat kan je vergelijken met een ìkrommeî remschijf, alleen zal de koppelingsplaat niet helemaal vrij komen, er is meer ruimte tussen het vliegwiel en de drukgroep nodig.
De plaat zal ook op ÈÈn plaats meer tegen bijv. het vliegwiel drukken, waardoor er een wrikkende kracht op de splines van de aandrijfas wordt uitgeoefend, waardoor de plaat moeilijk zal schuiven.

Bij de montage van een koppeling moet je voordat je gaat monteren altijd bepalen hoeveel de slingering van de plaat is, dit wordt bij goede fabrieksdocumentatie altijd voorgeschreven wat de maximale slingering mag zijn. Je kunt volstaan met de plaat op de as te schuiven en de as te draaien.
Wie doet dat echter, ik heb het behalve in mijn bedrijf nooit bij andere autobedrijven gezien.
Wat wel goed help om het schuiven van de plaat over de as te bevorderen is een weinig vet spaarzaam in de splines te smeren. Het nadeel is dat er fijn stof tussen kan gaan zitten, hierdoor zal de plaat ook moeilijker kunnen gaan schuiven.

Het soepel aangrijpen tijdens het opkomen van de plaat gebeurt bij autoís door de voeringringen op het hart van de plaat te monteren, waarbij het metalen gedeelte waar de ringen op worden geklonken, een goed symmetrische golving te golving te geven, Dus zal bij het geleidelijk tot stand brengen van de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak de voeringringen van de koppelingsplaat een weinig naar elkaar worden toegedrukt, dus de aangrijping heeft een grotere afstand ter beschikking.

Bij de motor is daar te weinig ruimte voor en je koppelingshandel heeft veel minder weg om over te verplaatsen dan het pedaal van de auto. Daar staat tegenover dat je met het handel veel zuiverder kan doseren.

Voorop gesteld dat de bediening van de koppeling volgens de fabriekspecificaties is afgesteld dan kan het ook gebeuren dat de koppeling bij een warme motor niet goed meer vrij komt. De oorzaak kan zijn dat de frictieringen met dichte klinknagels zijn gemonteerd, dan zal je een soort vacu¸m effect kunnen krijgen in het holletje gevormd boven de klinknagel waardoor er een soort zuignapjes effect is ontstaan. Dat is de enige reden dat tegenwoordig de nagels bijna altijd hol zijn.

Nu het gedeelte van de situatie dat de koppelingsplaat een 100% verbinding moet vormen tussen de motor en de versnellingsbak.
Hier spelen een paar natuurkundige eigenschappen een belangrijke rol.
Je moet dus het maximale koppel wat de motor kan leveren minimaal kunnen overbrengen zonder slip, hierbij moet je ook rekening houden als het toerental verschil van de motor en de versnellingsbak groot is, dat er in het vliegwiel en het draaiend gedeelte van de motor een grote kinetische energie aanwezig is, kinetische energie is de energie van beweging. Je geeft met vrije koppeling veel gas, waardoor het motortoerental hoog oploopt. Op het zelfde moment laat je de koppeling opkomen, met vol gas, dan zal op dat moment het koppel wat de motor levert vergroot worden met het koppel wat veroorzaakt wordt door de kinetische energie die vrijkomt door het verminderen van het toerental van de motor.
Je zult moeten reken dat er zeker een veiligheidsmarge van minimaal 30% moet worden bij geteld bij het maximale koppel wat de motor bij gelijk blijvend toerental zal kunnen leveren.

Je zult begrijpen dat de diameter van de koppelingsplaat een belangrijke factor is voor het maximaal over te brengen koppel van de koppeling.
Hierbij moet je de gemiddelde diameter van de plaat moeten hanteren, dit is ongeveer de diameter van de frictiering verminderd met 1/3 van de breedte van de frictiering.
De oppervlakte van de frictieringen is ook belangrijk, dit kan je berekenen door oppervlakte van de maximale diameter van de frictiering te verminderen met de oppervlakte van de minimale diameter van de frictiering en dat uiteraard maal 2, de oppervlakte is º π d? waarbij d=diameter en
π = 3,14 afgerond.
Een andere grootheid is de druk die de drukveer op de koppelingsplaat uitoefent, meer druk betekent een groter maximaal over te brengen koppel maar betekent ook dat je meer kracht moet uitoefenen om de koppeling te bedienen.

Het materiaal van de frictieringen is ook heel belangrijk en dan bedoel ik niet het micromilieu wat eventueel last zou kunnen gaan ondervinden van een minimale hoeveelheid frictiemateriaal in de vorm van stof, maar welke wrijvingsweerstand bij de druk die op de koppelingsplaat wordt uitgeoefend heeft het materiaal per cm ?.
Als de frictiering door veel slippen en hitte en soms ook in combinatie met vet of olie gaat verglazen zoals dat heet, een harde oppervlakte gaat krijgen, dan zal de wrijvingsweerstand verminderen, waardoor er eerder een slipproces ontstaat.

Laat ons ook eens denken aan het materiaal van de drukplaat en het vliegwiel. Door hogere temperaturen en wrijving zal het oppervlak van de onderdelen harder gaan worden, maar niet overal hetzelfde. De verandering zal altijd een verslechtering lees vermindering van de wrijvingsweerstand betekenen. Ook zal deze verandering niet homogeen zijn, dus krijg je op de duur dat er het oppervlak van het vliegwiel en de drukring hobbelig gaat worden.
Hierdoor krijg je dat het oppervlak wat in aanraking komt met de frictieringen gaat verminderen, daardoor wordt op die plaatsen de oppervlakte druk wel groter maar de wrijvingscoÎfficiÎnt zal niet evenredig veranderen. Dit betekent dat de koppeling eerder gaat slippen.

Als de koppelingsplaat gaat slijten, wordt deze dunner, hierdoor zal de druk die op de plaat wordt uitgeoefend door de drukgroep af gaan nemen, hierdoor neemt de kans op slip enorm toe.

Een belangrijke voetnoot is wel op zijn plaats. Als een drukplaat van eed drukgroep of een vliegwiel harde plekken gaat krijgen is er in principe maar 1 oplossing en dat is gewoon vernieuwen. Slijpen of nog erger afdraaien betekent dat het er ogenschijnlijk mooi uit gaat zien maar de oppervlakte van de bewerkte delen hebben nog steeds geen homogene hardheid en daardoor zal het euvel snel weer terug komen.

Er valt uiteraard veel meer over te vertellen, maar dan wordt het een te lang verhaal.
Groetjes allemaal en een heel fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2005,
Marco


Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hangt erg van je rijstijl af, ik rijdt heel zuinig met mijn vervoer middelen, heb met een auto wel eens 150.000 km gehaald en nog niet versleten, remblokjes, en remschoenen 80.000 km, heb eens een occasion auto gekocht, was koppelingsplaat bij 19.000 km al op, hoe rustiger je rijdt hoe langer alle onderdelen meegaan echt waar het scheelt. De japanse en ook andere motoren hebben vaak een natte platen koppeling, kan je geen lekke olie keerringen krijgen, alleen de plaatjes of ringen, zo je wilt moet je wel iets eerder vervangen dan de droge koppelingsplaat. M.v.g. Jan.
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

Beste BMW-vrienden,
Een koppeling kan lang meegaan als je volgende kleine tips in acht neemt:
NOOIT met ingetrokken kopplingshendel staan wachten aan een verkeerslicht dat spaart de drukgroep en het druklager en kabel.
Trek de "stenen" niet uit de grond wanneer je vertrekt of de "eerste" wil weg zijn.
En...rem af op de motor wanneer toerental en snelheid op bijna hetzelfde regime zitten.
Behandel je motor met de nodige "feeling" ,dit spaart U veel onnodige en vroegtijdige kosten.
Succes
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Frank,

De oplossing voor een koppeling die heel lang mee gaat.
Niet rijden.

Richard
Reply
#19
Киев490.1буквBettUmesКрупПавлIndeСемеМедвPascReitЮрскиздаPensтрилиздаExceЧернAtlaчиставтоиллю
СулеR704SambFiskВолоДежкBegiИллюиллюErbaКЛигродиMariвперPlaiNutrсертValiMaybавто1699HeadTint
стихStriЗазеSunsВечккласавтоSilvRohiШепеJohaтуриPunkавтоВасимолнручеVentElegЧеркStevАлексерт
рабодепуСодеВетравтоСпихFredMorgIyenXVIIсереZoneШаньMorrАошуChetРоссудачZoneJPANПронZoneAAYW
ПрошZoneмаркязыкSpadJohnязыкClarZoneFalcгубеДубрXVIIкороДубрПетринстИллюакадМистdiamНатаКавк
MeatЦарепатиэкспхороKronNardПроиPIXAZN-0языкFiatmemoHL00RenzОбъеТимоSTARLiveCoolпятнSincJazz
GOBIрамксборWASPудочпазлсинтметрБазаCC-1мелкsupeTefaштанSimbЛитРЛитРЛитРКумиЛитРТамоРыжоЛитР
ЛитРfakeЯворСодестраToglОклаCharБеляSadoзнаерассMikhЛьвоThurSimoЧепиРазуINTECaroРучкOlgaкино
автокнигКапиЕвгеОсееСодеNormМигдНефеБалаMicrиздаСмолучебТемизадаГрозXVIIBernПритMicrэкспэксп
экспПлатвдохмасшКузнDiscПоляТрундругАльбхудоСелекартtuchkasТопоNare
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)