Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel km's voordat je koppeling versleten is?
#1
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, bij mij dus circa 70.000. Een hele verse koppeling ingebouwd (plaat, drukring, sluitplaat en veer vervangen), begint ie toch alweer te slippen bij stevig doorrijden (rond de 5000-5500 toeren). Motor is een R80/7 uit 1980, dus aan het grote vermogen zal het ook niet liggen.

Zo'n ding moet toch langer meekunnen lijkt me? Afsteling is allemaal in orde, verder geen problemen met ontkoppelen etc.

Iemand tips of suggesties? Alvast bedankt voor het meedenken!

Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ralf,
Heb recentelijk de koppeling vervangen, een 80/7 uit 1981 in Rt uitvoering. Heb even overlegd bij de Hobbyist, Km.stand van mijn motor is 81000, of dit ,,normaal" is. Liet me een plaat zien van een motor met 75000 op de teller, deze was versleten. Dus als reactie en mijn ervaring: Ja, de koppelingsplaat kan bij 70.000 Km versleten zijn, alhoewel ik dit in algemene zin toch snel vind, en: uiteraard afhankelijk van de rijstijl.
Mocht je de koppeling demonteren, ben ik benieuwd naar jou ervaring/ de toestand van de plaat.
Kan natuurlijk ook een olielekkage van de krukaskeerring zijn, waardoor de hele koppeling vet geworden is, slipt ook zo lekker. Kijk eens door het inspectiegat van de ontsteking met een zaklamp, misschien kan je wel olie of dergelijke smurrie ontdekken.
Ben benieuwd,
Boxergroet,
Ludo.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Heb de koppeling al eerder vervangen, geen idee hoe lang die vorige erin zat.

Lekkende keerring zou ook best kunnen, blok is daar wel een betje vettig (maar dat is ie overal eigenlijk wel, ben niet zo'n poetser).

Vliegwiel is smurrievrij, hoewel de startmotor wel enigszins vettig was toen ik em laatst in mijn handen had.

Als ik goeie zin heb zal ik de boel weer eens uit elkaar halen.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ralf,

wees blij dat je er 70.000 km mee kan doen. Bij mij moet ik de koppelingsplaat elke 10.000 vervangen. Dit is niet omdat deze slipt maar het hard uit de plaat is gerukt.

Richard
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ralf,
veel succes, ik denk dat demonteren ook de enigste oplossing is om te ontdekken wat er aan de hand is.
Ben benieuwd.
Boxer-groet
Ludo.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ralf,

wees blij dat je er 70.000 km mee kan doen. Bij mij moet ik de koppelingsplaat elke 10.000 vervangen. Dit is niet omdat deze slipt maar het hard uit de plaat is gerukt.

Richard

Ja maar jij hebt een opgevoerde R100!

Heren bedankt, ik zal de boel eens loshalen als ik zin heb. Eerst is de versnellingsbak van minn russische driewieler aan de beurt!
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Allemaal,

Een koppelingsplaat slijt nooit als je hem niet gebruikt.
De slijtage heb je alleen op het moment dat je de koppeling gevruikt, dus door het op laten komen of in mindere mate bij het ontkoppelen bij terug schakelen.

Ik heb ooit een klant gehad die bij eleke bocht de koppeling gebruikte en die hield het met de beste materialen niet langer uit dan 10.000 KM, meestal 6000 Km.

Groetjes en fijne Kerstdagen,
Marco
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'PHILIP RS', geïmporteerd van het oude forum:

beste,

Mijn koppeling is preventief vervangen op 92000km, omdat ik de vernellingsbak moest herstellen. van de 92000 km zijn er 40000 met zijspan.
Kopeling gebruiken als koppeling en niet als start(vertrek)hulp, dat is het lang leven , zelfs met zijspan.

Philip
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Leo', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Ralf, ik heb dezelfde problemen gehad met ook een 80/7 de 55 pk uitvoering. Ook bij flink gassen ging de koppeling slippen. Op advies van Rudy Ottenhof BMW specialist uit Amsterdam heb ik de drukgroep veer vervangen door een dikkere dus sterkere diafragma veer. Hierna waren de problemen over, wat ook aangeraden werd is ìstaburag vetîheel dun op de aandrijfas te smeren zodat de koppelingsplaat niet meer vast blijft kleven op de as. Wel had ik vaak het probleem dat als ik een paar weken niet had gereden, vooral in de winter, dat de koppeling niet vrij kwam, door de motor op de middenbok te plaatsen en de motor in de versnelling te zetten de koppeling een paar maal in te knijpen kwam de boel wel weer los. Nadat ik het vet had aangebracht was het wel iets beter geworden. Of staburag nog in de handel is weet ik niet, het was wel vreselijk duur, je hebt maar heel weinig nodig wellicht kan je wel wat krijgen bij de dealer
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Ha, dat staburag vet heeft al voor heel wat discussie gezorgd op dit forum! Bestaat nog wel inderdaad.

Ik heb inderdaad ook een 55pk-uitvoering. Ik zal toch eens kijken of ik inderdaad die zwaardere ver gemonteerd heb of dat het de standaard veer is.

Iedereen bedankt voor de tips!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)