Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontsteking afstellen R100RS bj 82
Reactie van bezoeker 'marc', geïmporteerd van het oude forum:

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik de electronische ontsteking dien af te stellen op mijn r100rs.
Hij springt slecht aan als het wat kouder is (ik start me het apenzuur) of heeft iemand nog andere tips.
Alles is welkom.
m.v.g marc
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marc,
wat maakt dat je de ontsteking verdenkt? Een electronische onsteking kan in principe niet verlopen omdat er geen mechanisch contact is. Heb je (met een stroboscoop) het tijdstip gecontroleerd?
Als hij niet goed op tijd staat kan je net als bij mechanische onsteking achter het voordeksel van de motor het ronde doosje een beetje los schroeven (niet helemaal losdraaien!) en voorzichtig verdraaien. Wel de stroboscoop erbij om het merkteken te bekijken, uiteraard.
Slechte start bij kou kan ook een gevolg zijn van te weinig benzine die voldoende vluchtig is in het mengsel, zou dus aan de choke kunnen liggen?
Of de vonk is te zwak doordat de koude accu minder capaciteit heeft?
Succes en bedenk: aanduwen op een koude dag maakt dat je het niet meer koud hebt ;-)
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Een aanvulling voor Egbert, de vervroeging van de electronische ontsteking is mechanisch, heb ook al vaker gehoord dat de veertjes uitgerekt zijn of het geheel niet meer gangbaar is. Geeft ook een verkeerd ontstekingstijdstip. Marc, mijn R 80 Rt uit 81 start maar op 1 manier, choke vol open, NIET aan het gashendel komen, druk op de knop, en hij loopt. Zelfs na een maand stilstaan. Heb voor dat ik dit wist, me ook onnozel gestart. Egbert geeft al aan, ontsteking of brandstof. Hoe start hij bij hogere buitentemperaturen of warme motor?? Zou zelf het ontstekingstijdstip (laten) controleren en de carbs reinigen, zelfde verhaal als Egbert dus. Daarna kan je nog verder gaan, maar eerst deze twee items uitsluiten, zeker weten dat dit goed is.
Sucses,
Ludo.
Reply

bij warm weer is het geen probleem. Ik merk ook dat als ik een beetje gas geef de startmotor moeite heeft het zaakje nog rond te krijgen.
tot zover bedankt voor de tips
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Marc,

Slecht starten bij koud weer en goed starten bij warm weer, is een veel voorkomend probleem bij motoren in het algemeen.

Bij koud weer is de olie in de motor ook koud en daardoor draait de motor minder snel rond tijdens het starten. De dikke olie zorgt meestal ook voor een betere afdichting van de zuigerveren dus je compressie zal best pittig zijn.

Een koude accu heeft ook het verschijnsel dat de startstroom minder gaat worden als de accu kouder wordt.
Zelfs is het bij extreme koude mogelijk dat de startmotor helemaal niet ronddraait.
Als een accu ouder wordt, wordt ook de startstroom minder.
Probeer eens om de accu onder lading te zetten en de motor in de kou.
Door het laden wordt de accu warmer, je moet deze voor het starten ongeveer een kwartier onder lading vandaan halen, dit is om de gasvorming in en om de platen tot rust te laten komen.
Er zijn twee mogelijkheden:
De motor start alsof het warm is.
De motor start nog steeds slecht.

Je kunt ook de accu laten testen, dit is een heel grove indicatie trots de mooie meetapparaten.
Heel belangrijk is de startstroom die kan worden geleverd en bij welke spanning op de startmotor.

Omdat de spanningsval over de kabels van de accu naar de startmotor het product is van de weestand, deze verandert niet voor deze test, maal de stroom die door de kabel gaat (wet van Ohm), zal door de hogere startstroom de spanning over de startmotor worden verminderd met de spanning over de kabels.

Dus meet ook even de startspanning over de startmotor met de koude accu en later met de warme volle accu.

Eigenlijk had ik ook moeten vertellen dat de startmotor een grotere stroom gaat "trekken" als de spanning lager wordt.
Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.
Groetjes,

Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Ludo en Marco,
volgens mij heel goede aanvulling.
En inderdaad Marco, accu koud, minder stroom beschikbaar en meer spanningsval in de accu ook volgens mij waardoor dan, tegelijk met trager rondlopen, ook de vonken minder zijn. Dacht ik.
Marc, wat je zegt over gaskraan open draaien herken ik, het komt me voor dat dit samen loopt met een niet optimale accu, zover ik mij kan herinneren. Dus check die prikdoos zeker.
Succes,
Egbert
Leerzaam en bedankt.
Reply

ok alles zo'n beetje gehad, maar nu het volgende als ik een boosterpack gebruik heb ik nog steeds het zelfde probleem! ben dus mijn startmotor gaan checken blijkt een wat hoge startstroom te trekken waardoor er dus minder over blijft voor een sterke vonk (startmotor probleem)eh walla.Inderdaad een te hoge spannings val, zal in iedergeval de accu ook nog even checken.
ik wilde jullie allen bedanken voor julie reactie's

groeten van marc R100rs en R90s
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

De verschijnselen "apezuur starten" en het feit dat gebruik van de booster geen verschil maakt, duiden allebei niet op een zwakke accu. Dan blijven de ontsteking en de brandstof als probleem over. Ik gok op de onsteking. Dus alle (hoog en laagspannings)kabeltjes, stekkertjes, bougiekabels en -doppen controleren en schoonmaken en eventueel vervangen.
Als dit het probleem niet oplost dan carbs schoonmaken.

Groeten,
Reyer
Reply
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het idee dat de lucht met enige snelheid door de CV-carburateurs moet gaan om een brandbaar mengsel te laten ontstaan.
Draait de startmotor echt langzaam dan slaat hij nooit aan. Wat dan nog wel eens werkt is 1cc benzine in de inlaatkanalen spuiten, of "startgas" (ether).

Uiteraard kloppen de bovenstaande beweringen ook allemaal. Wat ik nog mis is de suggestie van een versleten startmotor (lagers). De hogere startstroom en het langzame ronddraaien kan daar op wijzen. In andere topics is daar uitgebreid over geschreven.

Frans, vroeger R75/5 '73, veel startproblemen in de kou.
Nu R100/RT '81, veel minder startproblemen.
Reply

hallo allen
Het probleem is opgelost
oorzaak startmotor versleten, is ondertussen gereviseerd,
andere kleine dingen zullen ook hebben bijgedragen zoals ontsteking opnieuw en goed afgesteld, teven het reinigen van de carburateurs.
accu was in dit geval in goede staat.
Bedankt voor het mee denken.

marc nog steeds R90s 77 en R100rs 82
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)