12-30-2004, 08:56 PM
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:
Als de electronische ontsteking eenmaal goed afgesteld staat verloopt hij in principe niet. Hooguit door het lostrillen van iets. Af en toe controle is dus voldoende.
Het zwakke punt bij deze onsteking zit in de vervroeger, die mechanisch is. De verdraaiing gebeurt door gewichtjes die door middelpuntvliedende kracht die de gewichtjes naar buiten slingert. Door veertjes worden de gewichtjes weer teruggetrokken. Met name deze veertjes kunnen verouderen, breken, etc. Alles moet natuurlijk ook soepel kunnen draaien. (hier is al veel over geschreven op dit forum)
De werking van de ontsteking, inclusief de vervroeging, moet met een stroboscoop worden gecontroleerd.
Het is verstandig dit voor beide cilinders te doen, er kan een klein verschil in zitten.
Het ontstekingstijdstip veranderen doe je door de pot te verdraaien waar de ontsteking in zit. Deze zit met twee inbus boutjes vast op het distributiedeksel. Wil je draaien, dan moet je de schroefjes lossen.
Waarschijnlijk is dat niet nodig; als er een afwijking in zit, zit dit meestal in de werking van de vervroeger.
Als de electronische ontsteking eenmaal goed afgesteld staat verloopt hij in principe niet. Hooguit door het lostrillen van iets. Af en toe controle is dus voldoende.
Het zwakke punt bij deze onsteking zit in de vervroeger, die mechanisch is. De verdraaiing gebeurt door gewichtjes die door middelpuntvliedende kracht die de gewichtjes naar buiten slingert. Door veertjes worden de gewichtjes weer teruggetrokken. Met name deze veertjes kunnen verouderen, breken, etc. Alles moet natuurlijk ook soepel kunnen draaien. (hier is al veel over geschreven op dit forum)
De werking van de ontsteking, inclusief de vervroeging, moet met een stroboscoop worden gecontroleerd.
Het is verstandig dit voor beide cilinders te doen, er kan een klein verschil in zitten.
Het ontstekingstijdstip veranderen doe je door de pot te verdraaien waar de ontsteking in zit. Deze zit met twee inbus boutjes vast op het distributiedeksel. Wil je draaien, dan moet je de schroefjes lossen.
Waarschijnlijk is dat niet nodig; als er een afwijking in zit, zit dit meestal in de werking van de vervroeger.