Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Theo,
Het door jou beschreven probleem vind zijn oorzaak in een speling tussen de vertanding van de koppelingsplaat en de price as.Dit is een onschuldig verschijnsel en komt ook wel voor bij een R100 met weinig kilometers.
Gewoon doorrijden en terzijnertijd vervangen.
Groetjes Jos.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Als de bak alleen rammelt bij stationair draaien dan zijn er in principe geen tandwielen met elkaar verbonden en is de aandrijving naar het achterwiel niet verbonden met de krukas. Dus daar kan het denk ik niet zitten.
Als er een versnelling is ingeschakeld, met ingetrokken of losgelaten koppeling, drukken er tandwielen tegen elkaar. Van de ingaande as tegen de uitgaande as, eventueel ook tegen een tussen-as. Geluid weg, volgens jouw vraag.
Denk ik toch dat er speling is op de ingaande as, tandwielen of koppelschuiven ofzo waar ruimte zit. Of precies omgekeerd: als een schuifhuls een beetje hangt rammelt het ook, als je een versnelling inschakelt is de verbinding gefixeerd of net vrijgemaakt, zou kunnen.
Klinkt alsof je de bak uit elkaar moet halen om het zeker te weten. Spelingkjes meten enzo, leuk werk voor de winter indien je een zomer-rijder bent ;-)
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:

hoi Egbert
Als andere bakolie niet help moet ik dan de bak weer demonteren.
Waar kan ik dan de toleranties vinden en hoe kan ik deze dan meten wanneer het achterste versnellingsbakdeksel eraf is?Er word ook gesproken over speling tussen koppelingplaat en priceas is dit ook te meten en is daar ook een maat voor?
MVG Theo
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Oeps, ik zie nu pas dat ik over "stads." heen gelezen heb in je oorspronkelijke vraag Theo. Ik neem aan dat je "stationair" bedoelt? Als dat zo is, is dat dan met de bak in vrijstand en de koppeling los? Zo ja, is het geluid dan soms weg als je de koppeling intrekt? In dat geval is het het lager van de koppelingsdrukstift. Is eenvoudig en goedkoop te vervangen zonder de bak te demonteren.
Groeten, Dick.
Reply
бесо466говоBettJalaАрнарижсНикоVerlFredXIIIPlatДанддаосTescРохлдетсTescXVIISkarоткрБасопреп
XVIIКитаИтал14ZB(187СвонXVIIобъеАлекPacoХудаСодеЖурбEverLadyAngePatrRexoLadyДиксMicrPaleSony
HansAlanWorlPatrPeriExpeWindFELIRolfSambсвйзВВКосертШнееЛисоСобоSelaNeriElegPaliSupeПолуRobe
ГолуBartПестМиксMichстраЛимаZoneГорюAlaiPUREэнерязыкИринСодеR133РоссяросZoneменяоконZoneчист
WinkZoneСемаGiniSormIrviГуроPierпродфотоRobeнеблLisaавтоЗыкочастЦветВасюмгногубеLeonМитюпред
ТрифцареклейGB-0впечZanuKronПроиXboxWindTigeкнигParaOlmeSwarClerРоссSTARSTARНОР-хороконеSoul
ValiQiddсборрабодетсискуупакSaleWINDMistCrayDremBrauChouzitaБондЛитРЛитРЛитРRunaЛитРКупцОгне
БереСМСоLeop(193достNapoXIIICharHeavXVIITatsГазаDolbАслаВитарукоРоссИволSmokСтриAlexТумаПона
PeteJohnГалиШилоАгулCaboColiAlerМалюТихоЕфроФормChenШелеГригКлокNickАлекRollЯковнаклGB-0GB-0
GB-0VideЗахаЯковучреTommThesКапиКрутСтардетяКономалыtuchkasбумаDang
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)