Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum:
wie weet de oplossing voor het rammelen van de versnellingsbak van een R80RT van 1987 tijdens het stads. lopen van de motor.
groet Theo
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Theo,
Herken !!! het probleem, mail me even je telefoonnr naar
famhaane@wanadoo.nl Heb zelf gekozen voor revisie maar wil niet de indruk gaan wekken, dat alle rammelende bakken aan revisie toe zijn.
Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo ludo
Bedankt voor je reactie maar laten we het zoveel mogelijk op deze manier doen dan hebben ook andere er iets aan of kunnen zij er over mee denken/praten.Ik zal proberen om zoveel mogelijk informatie te geven.de ontsteking,carburateurs en kleppen zijn goed afgesteld en de motor loopt dan ook 100%.Als alles koud is er niets aan de hand maar zodra alles op bedrijfstemperatuur is begint de bak te klapperen /rammelen bij stads.lopen en dit geluid is natuurlijk over als ik de koppeling in knijp.Div. soorten bakolie (dik,Dun) heb ik geprobeerd ook heb ik de baklagers verv.maar tot nu toe heeft dit niets geholpen.heb jij of jullie nog een idee dan hoor ik dit graag.
groet Theo
Reactie van bezoeker 'Rudy', geïmporteerd van het oude forum:
Hola, dat ging fout, sorry! Nog eens proberen:
Theo, het kan zijn dat er door slijtage speling is ontstaan tussen de tanden in het centrale gat van de koppelingsplaat en de "splines" in de ingaande as van de versnellingsbak. Graag commentaar van lui-die-het-beter-kunnen-weten-dan-ik, want ALS ik gelijk heb, dan moet je er snel bij zijn voor de as te ver versleten is.
Rudy
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Ik ben bang dat er niet veel is wat je nog kunt doen.
Resume;
Alle lagers vervangen, div olieën geprobeerd, motor loopt synchroon.
Heb je ook Castrol SAF-XJ 75w-140 geprobeerd?
Da's een soort wonderolie voor de bak.
Die 'spline' hoor je niet rammelen, die is goed, of weg.
Die vertanding is te fijn.
Misschien moet je er maar aan wennen?
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:
hallo mensen
De bakolie die jij noemt Paul ga ik wel proberen.Toch heb ik nog een vraag weet er iemand misschien of er voor dit type motor een zwaardere koppelingsplaat/drukgroep bestaat.
Dan verminderd ook nog het oneenparig lopen van de motor en misschien ben ik dan samen met de nieuwe bakolie van het klapperen af??
Groet Theo
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
Het hoeft niet je bak te zijn.
In je cardan-as zit een transmissiedemper. Eigenlijk meer een heel zware veer. Deze *kan* gebroken zijn. Dan krijg je ook teveel speling op je aandrijftrein, met het geklapper als gevolg.
Tenslotte *kan* de meenemer van de cardan op het achterwiel versleten zijn waardoor je teveel speling op je aandrijftrein hebt.
Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum:
hoi Dik
gaat dit ook op bij een stads. draaiende bv wachtend voor een stoplicht?
groet Theo
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Je kan het zware vliegwiel met koppeling van een /6-/7 erin gooien, maar dan past de ingaande bakas niet meer.
Of misschien wel met het nieuwe model kopp-plaat?
Anders ook de oude bak erachter.
In de bak zit ook zo'n transmissiedemper als die Dick bedoelt.
Je haalt wel wat op je nek zo, ik zou er SAF-X ingieten, en lekker laten rammelen.
Groeten, Paul.