Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vervangen koppelingsplaten
#1
Reactie van bezoeker 'Jan Houwen', geïmporteerd van het oude forum:

De koppeling van mijn r100rt (1982) slipt regelmatig door bij het gas geven. Ik wil de koppelingsplaten gaan vervangen. Dit heb ik nog nooit gedaan. Wie heeft voor mij een goede beschrijving van dezereparatie, welke onderdelen dienen vervangen te worden en waar moet ik speciaal op letten?

b.v.d.
Jan Houwen
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jan,
Heb het recent voor de eerste keer gedaan bij mijn
R80 Rt uit 1981. Als je in de buurt van Limburg woont, kunnen we samen dit klusje wel klaren. Zou niet meer te lang doorrijden. De motor van mij slipte nog niet, en de koppelingsplaat was tot op de klinknagels versleten. Gelukkig zonder veel schade aan de drukplaten.
Een goede beschrijving is een (heel) lang verhaal. Ben zelf vanaf achter begonnen met demonteren. Accu verwijderd, achterwiel eruit, achterframe eraf, cardan los, achtervork verwijderd, koppelingsbestanddelen verwijderd, luchtfilterkast verwijderd, versnellingshefboom, achterrempedaal. Zal wel iets vergeten zijn of verkeerde volgorde, maar hierna zit de versnellingsbak met 4 bouten tegen het blok aan. Deze losmaken en bak naar achter verwijderen, denk aan bedrading vrijstand schakelaar, deze zit onder de bak. Bak uit frame nemen, en nu kijk je tegen de koppeling aan. 6 inbusbouten beetje voor beetje losmaken. Nu zou diafragmaveer de afsluitplaat losduwen. Bij mij gebeurde dit niet door de dunne koppelingsplaat. Door iets te wrikken/trekken kwam de hele koppeling los. Heb hierna nog het vliegwiel gedemonteerd en de krukaskeerring vervangen.
Als het goed is, zitten er merktekens op het vliegwiel, druktafel en afsluitplaat, zoniet, zelf merken (correctielak). Hierna krukas niet meer verdraaien.Dit i.v.m. ballanceren, zodat ze weer in dezelfde stand gemonteerd worden.
Aantrekmoment vliegwielbouten 11kg/m, of 110Nm.
Verhaal zal niet compleet zijn, maar ben begonnen met werkplaatshandboek bij de hand, en veel dingen lopen vanzelf. Wil je wel beschrijving copieren, dus laat maar iets horen.
Sucses,
Ludo.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi allemaal

Koppeling en zo heb ik ook al ooit vervangen. Gaat grosso modo zoals Ludo het beschrijft. Puik redactioneel werk.
Ook de keerring van de krukas werd "Ersetzt"
Hattikevenvergeten het vliegwiel t.o.v. de krukas te merken!!! Was ik dus mijn merktekens ineens kwijt.
Met meetklok en tandjes tellen had ik er een paar nieuwe merktekens opgevioold. Werkte perfect.
Een latere reparatie van de prise-as keerring gaf gelegenheid mijn blunder te herstellen.......
Vergeet niet wat vloeibare pakking aan de krukasbouten te doen, anders lekt ie uit de bouten naar de koppeling, en dan slipt ie alweer....

Groetjes,
Maurice, ook uit Limburg
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Maurice,
Laat mij dat nu niet gedaan hebben, die vloeibare pakkingtip. Ben benieuwd hoe lang het houd, vind sleutelen leuk, dus mocht het ,,fout"gaan, zijn we weer een ervaring rijker.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Mooi verslag van Ludo, alleen haalt hij meer werk op z'n hals dan nodig.

Dus de korte versie; demonteer achtereenvolgens de carb's, luchtfilter en accubak.

Nu de mof tussen bak en achtervork loshalen, de 2 scharnierpennen van de vork, en de vork naar achter trekken.

Demonteer de 4 bouten van de kruiskoppeling, en trek de vork verder naar achter.

De rest volgens Ludo.

Ook is het niet nodig het vliegwiel te demonteren als de keerring niet lekt.

De vloeibare pakking die Maurice gebruikt, heeft alleen nut bij de /5 en vroege /6, de latere modellen hebben een O-ring in het vliegwiel die de boel afdicht.

Nog een tip voor het weer vastdraaien van de 4 kruiskoppelings bouten, neem een ringsleutel 10-11, duw de 11-kant op de 3/8 aansluiting van een momentsleutel.

Als je nu zorgt dat de ringsleutel haaks op de momentsleutel staat, kan je de bouten aanhalen met het normaal voorgeschreven moment.

Groeten, Paul.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Jan Houwen', geïmporteerd van het oude forum:

Ludo, Paul en Maurice,
bedankt voor jullie snelle reactie. Ik denk dat ik hier wel mee verder kan.

Groeten,

Jan Houwen
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Nog een paar tips;

Let voor je de koppeling zelf uit elkaar schroeft op de naaf van de plaat, deze naaf is aan 1 kant langer.
Volgens mijn herrinering gaat de lange kant richting bak, maar er zit verschil in de diverse modellen.

En voor je de 6 bouten van de drukplaat helemaal vast draait, eerst zover vast dat je de gevoerde plaats nog kan bewegen, om hem te centreren, op het oog, of, nog mooier, draai een centreerdoorn.

Groeten, Paul.

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Controleer meteen even hoe je drukplaat/ring en sluitplaat eraan toe zijn, ik heb een keer alleen de koppelingsplaten vervangen en dat werkte ook niet lekker, omdat de rest ook versleten was. De koppeling greep daardoor ongelijkmatig aan. Daarom kon de boel weer los, en ik hou wel van sleutelen maar ik rij nog liever.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi.
Nog een tip voor het weer vastdraaien van de 4 kruiskoppelings bouten, neem een ringsleutel 10-11, duw de 11-kant op de 3/8 aansluiting van een momentsleutel.

Als je nu zorgt dat de ringsleutel haaks op de momentsleutel staat, kan je de bouten aanhalen met het normaal voorgeschreven moment.

Groeten, Paul.
Paul, kan je dit wat toelichten? want je klinkt alsof je weet wat je zegt en ik zie het niet voor me. Ik zette de aandrijfas altijd vast met dat standaard BMW sleuteltje M10 met 12 tandjes, hewbben we het over hetzelfde?
verder sluit ik me aan bij je verhaal over centreerdoorn, heb het ooit zonder gedaan (Eigenwijs...) en dat heb ik geweten.
Tenslotte nog een tip: voor het omleggen van de rubberslurf die om de kruiskoppeling gaat moet je bij je tandarts (Brrr) zo'n haakje losbedelen zoals hij gebruikt om jou te laten voelen waar het pijn doet; slijp het een beetje stomper want je wilt niet een nieuw rubber direct al lek prikken en je hebt een prima hulpmiddel om het slurfje op zijn plaats te leggen.
Groeten
Egbert
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'boet', geïmporteerd van het oude forum:

puike uitleg heren, ben zelf in het bezit van een r100rt uit 1981. (heb pas 2 jaar mijn rijbewijs) Hoe kan ik het beste controleren als de koppelingsplaat versleten is?
De dame loopt nog lekker, maar voor de zekerheid!
Jan zou ik eens mogen kijken als je alles gedemonterd hebt. Kan ik wat foto's van de "dame "maken. Ik woon ook in Limburg (meers-stein)
greetz
Boet
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)