Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen R100rs, Startmotor Bosch/Valeo?
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Beste forum leden,
Ik heb nu zo'n jaar of vijf mijn R100rs uit '77. Ik heb afgelopen jaar mijn zuigers en cylinders vervangen door nicocyl (hoe schrijf je dat?) cilinders en nieuwe zuigers. Nu rijdt hij als een gek, maar starten is een drama. De startmotor lijkt problemen te hebben met de hoge compressie bij een koude start.

Nu heb ik al mijn massa kabel vervangen. Ik begrijp echter van mensen dat dit een probleem kan zijn van de Bosch startmotor die ik heb. Een Valeo zou beter zijn.

Drie vragen hierover:
1) Is een Valeo beter dan een Bosch
2) Wat is het verschil
3) Wat kunnen nog meer oorzaken zijn van het probleem

Graag advies.
Groeten Martin
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Martin,

Als je een goede startmotr hebt, dus niet kapot, dan kan je er nieuwe koolborstels inzetten en twee nieuwe glijlagers. Dit setje kost ongeveer 10 tot 15 Eurie.
En je kan het makkelijk zelf doen. Meestal is dan het probleem verholpen.

Het verschil tussen een Valeo en Bosch;
Een Valeo werkt met losse magneten.
Een Valeo heeft een overbrenging (tandwielkast) en is hierdoor lichter.
Een Valeo gebruikt minder stroom.
Ik geef geen mening welke beter is.
En de cilinders zijn gemaakt van Nicasil.

Richard

Reply
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Als het mijn motor was die de omschreven klachten had, dan zou ik eerst eens de compressie meten en kijken of die inderdaad te hoog is. Zo niet, dan zou ik kijken of de start motor tijdens en voor het starten voldoende spanning heeft/houdt. Bij een goede accu, moet de spanning toch voordien wel 12,5 volt zijn en tijdens het starten mag hij volgens mij niet verder terug vallen dan 10,5 volt (Even nazoeken). Dit kun je natuurlijk niet alleen controleren, maar zo sluit je de compressie uit, vervolgens de accu en als de startmotor slecht is, dan lijkt mij (behalve als je een echte sleutelaar bent) een ruilstartmotor de kortste klap.

Succes met je zoektocht.
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

En als je wel een sleutelaar bent.. een tip:

kijk in de laatste Moto Guzzi koerier, daar staat een komplete beschrijving in van hoe je een Bosch startmotor kunt reviseren en ook de Valeo wordt beschreven.
Guzzi's hebben nl. diezelfde startmotors.

Sorry voor de freaks, maar ik heb naast m'n R90 ook een Guzzi V7 van 69.

Ciao, Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Fred en Hans,
Bedankt voor jullie reacties. Accu spanning had ik reeds gecheckt en is OK zowel onbelast alswel tijdens starten. Compressie is niet echt TE hoog maar zit net een halve bar boven de opgegeven waarde in het boek (die me nu even ontschoten is helaas..)

Wat ik nu ga doen is mijn Bosch reviseren met nieuwe lagertjes en koolborstels. Mocht dat niet helpen dan wordt het een Valeo kopen. Inmiddels ben ik er ook achter dat een Renault Clio ook dezelfde Valeo motor heeft. En die is natuurlijk veel goedkoper op een sloop.

Bedankt voor jullie hulp!
groeten Martin
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Hans,
jij zou dus de V en de boxer een beetje kunnen vergelijken, denk ik . Wat zijn volgens jou kenmerkende verschillen en waarin is de ene of de andere voor jou beter of prettiger? We kunnen in dit forum best ook wel een beetje filosoferen wat mij betreft.
Ben benieuwd,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Arno van Rooijen', geïmporteerd van het oude forum:

Dit jaar twee keer de Valeo van mijn GS moeten vervangen. De eerste na 65.000 km, de tweede (een ruilmotor) na 1000 km. Nu zit er een nieuwe op. Verschillende dealers hebben geadviseerd om maar een bosch te monteren. Deze zijn in ieder geval beter te reviseren.
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal

Zelf heb ik mijn R45 naar 65 omgebouwd, en daardoor was de startmotor even in de war. Althans de accu. Ik heb deze vervangen door een Gel type, met daaraan parallel nog een 4Ah gel typje. Samen goed voor 23 aH.
De geltypes leveren hogere startstromen. Doch als de originele accu goed geladen wordt (check de laadspanning) moet dat eigenlijk goed gaan.
Maak de startmotor eens goed schoon, kras de collector even uit, en smeer 'm (ja, ja,...) met SAE80 olie.
Dat scheelt een jas!!
Ook zij er voor de R-serie startmotoren met permanente magneten. Die leveren een aanmerkelijk hoger koppel bij minder stroomsterkte.
Zelf heb ik een normale Valeo, en die doet het in combinatie met de Gelaccu's "errug" mooi.
Starten is heftige aktie. Ook koud.
Moet ik zeggen, dat de synth. 5W-50 olie ook het e.e.a. goed maakt!!

Dit had ik allemaal al geschreven eergisteren, doch op de een of andere wijze heeft het forum het niet kunnen opnemen?! Kan gebeuren. Bij deze dan.

Maurice vanuit een kleddernat Limburg
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

@Egbert, start hier eens en nieuw draadje over.
Als BMW- en Guzzirijder zou ik dat ook wel willen weten.

Groeten, Paul.
Reply
побе452.6глазBettSasvсобрФедехудоMichMohiистоSharСодеFrieКистВасиАнтоFondHuizJazzКАСЛКулюИллю
Иллю2CS2YorkРоссMarkзолостихСкулнароMineУкачСодеElliJonaGlenNiveKorrDoveWolfрухлООтьBrilУкра
МедвGymnGrouсертCotoDAIWQueeТексMoviJameПерввремTrouAstrсамоPlanNikiwwwvPaliavanрелагосуWilh
допоГачеMariязык(литLemoJohnMiyoдатиXVIIсереZoneСодеGaryРеутGHOSРосспотрфоруменяГариZoneхар-
HenrZoneСкржFortАндрDougИсдеLaurКантНирмSebaКэроСириSusaАлекXVIIчитаИллюстихинстВерефакуСерк
BriaАндрклейGlasсамоSamsZanuTekaXboxSupeкомп3364EscaАртиФилиDolbобщеAVTOSTARprecхороNettJapa
BOTAWinxкрасдетаWindВысоупакWindаудиPB-0метаDremBorkсертбольАндрЛитРводиSofiМакаЛитРОлейШило
FantТунцГуридириКанкChriСодеXIIIЦейт(190ГусеЗахаWakeSereLoriDownQuanBridМухиBornШмурдиетFrec
СтасГераПылаMandКамеэкспБосопосоБогдкотоBurkСотнLounФедопоэмXVIIрепеЛихаТопоВолкAudiGlasGlas
GlasRussCalaОльгRossГолусистАлекопубПуга122-КамеЛадоtuchkasЗаестехн
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)