Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb de kop van een 84 er K 100 er af liggen, de kleppen en klepzittingen zien er prima uit. Volgens de geleerden kun je pas vanaf mei 85 loodvrij rijden, nu tank ik al jaren nagenoeg alleen maar loodvrij, maar kan mij iemand vertellen of je aan klepzittingen kunt zien of ze geschikt zijn voor loodvrij ?
(Andere kleur metaal of zo ?).
Groet, ChrisS
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Chris,
Het verschil in de zittingen voor het gebruik van loodvrijebenzine is de hardheid.
Er werden in de periode van Loodhoudende benzine door sommige fabrikanten zittingen gebruikt die van een iets goedkopere en dus zachtere kwalitiet waren dan zittingen voor grotere thermische belastingen.
Het zelfde probleem hadden wij als er in een auto LPG moest worden ingebouwd, sommige motoren hadden integrale zittingen, in de gietijzeren kop, dus daa moesten dan zittingen in worden gemonteerd. Andere gebruikten slechte kleppen, een soort geÎmancipeerde spijkers en bijbehoorende kleppen.
Met een kraspen op een niet belangrijke plaats kan je zien of het materiaal zacht of hard is.
Persoonlijk verwacht ik dat de kleppen en de zittingen voldoende hard zijn voor gewoon gebruik en dat extra harde zittingen niet nodig zijn, verbranden zullen ze vast niet, vooral als ze er nu ook goed uitzien.
Overigens het loodderivaat in de bezine zorgde behalve voor een verhoging van de klopvastheid van de brandstof tevens voor een soort beschermlaag op de kleppen en op de zittingen.
Wat wel erg belangrijk is dat de zittingen en de kleppen in de juiste hoek zijn geslepen en heel goed zijn ingeschuurd, volgens "handboek soldaat".
De loodsuppletie heeft men uit politieke redenen volgens mij afgeschaft, het was kennelijk beter om broeikasgassen in de lucht te verspreiden door het gebruik van een katalisator, die van koolmonoxide, kooldioxide maakt.
Deze katalisator kan niet tegen loodverbindingen, dan werkt hij niet meer door het loodlaagje.
Ter vervanging heeft men in de beginne een soort benzeen toegevoegd in plaats van lood, dat was tenminste strek kanker verwekkend, tegen de vergrijzing.
Veel problemen gehad met rubber delen die net als mensen een hekel hadden aan de nieuwe suppleties om het octaangetal te verhogen, een verbetering van de klopvastheid, niet pingelen.
Ik heb overigens nog niet gehoord dat kleppen van de K serie zouden verbranden, persoonlijk denk ik dat het een angst is geweest uit de periode dat van de oudere R serie motoren de kleppen en zittingen wel zachter waren en de motoren nog niet watergekoeld waren, dus ook veel warmer konden worden.
Laten wij hopen dat er meer reacties komen en ook van vrienden die een andere ervaring hebben.
Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Marco,
mooi verhaal, ik heb inderdaad nog nooit gehoord dat er wat in de poeier is gelopen, maar nu ik de kop eraf had, was ik benieuwd of je het ergens aan kon zien,
Andere K-lepperikelen zien we graag komen.
Bedankt,
Chris
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:
Dat lood in de benzine deed ook iets met opgroeiende kinderen. Hun groeiende hersentjes liepen er schade van op. Is een soort van politiek, ja, om lood te verbieden.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag WouteRT,
Bedankt voor je mededeling, het heldert alles op.
Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
Nog een archief stukje over kleppen en loodvrij rijden, je kunt je hartje maar ophalen als jet het juiste zoekwoord intikt.