Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi allemaal.
Ik heb zelf een water U-buis gebouwd. Compleet met pulsatiedempers, waterslagbeveiliging voor de motor, en schuntventiel en al. (tegen het leegzuigen van de buis bij een totaal uit het lood staande balancering.)
Met het hele oevre kan de motor op mm waterkolom nauwkeurig gelezen worden. Afstellen gaat dan letterlijk glashelder. Gaat perfect.
Groetjes,
Maurice
Reactie van bezoeker 'Jos Van de Poel', geïmporteerd van het oude forum:
Thomas,
Ik weet zo direct niet welke carburatoruitvoering op jou motor staat , maar onderstaande handleiding kan je gebruiken voor die uitvoeringen welke toegepast werden op personenwagens en bepaalde motoren waarbij ÈÈn carburator alle cilinders moet voeden.
Voor het regelen van de carburator kan ik je volgende methode aanraden en is dus toepasselijk op alle carburatoren uitgevoerd met een gasklepaanslagschroef (A) en een mengselstelschroef (B).
Vooreerst laat je de motor even warm draaien. Vervolgens regel met de A-schroef het toerental naar deze waarde welke overeenkomt met het opgegeven stationair toerental. Draai dus links of rechts totdat het traaglooptoerental ongeveer correct is.
Vervolgens draai je aan de mengselstelschroef (B) of links of rechts -- je tracht nu met deze schroef te verdraaien het maximaal toerental uit de motor te halen. Draait nu bvb de motor te snel dan ga je terug de gasklepaanslag verregelen (meestal uitdraaien) totdat je motor terug het normale stationair toerental draait.
Vervolgens ga je terug met de mengselstelschroef links of rechts draaien totdat de motor opnieuw zijn maximum toeren draait . Is dit nog steeds boven het normale staionaire dan terug de gasklepaanslag verdraaien enz...
Op een bepaald moment zal de motor op zijn ideale mengverhouding lopen bij gesloten gasklep. Het kan zijn dat je motor een dorstige jongen is en de CO veel te rijk staat. Draai nu de mengselstelschroef verder in (rechts) en de motor draait op een armer regime. Je zal gemerkt hebben dat bij een ideale mengverhouding de motor ook zeer soepel loopt - je kan alzo zelfs het toerental tot onder de vijfhonderd brengen terwijl de motor (rustig) blijft lopen.
Ikzelf zet steeds de ralenti op zijn ideale regime waardoor je een mooie draaicyclus krijgt . Het meerverbruik op stationair toerental zal je niet merken op het totale verbruik vermits de tijd dat de motor op ralenti draait zeer beperkt is en van zodra je gas geeft deze kring niet langer in werking is.
De milieunormen noodzaken ons vaak de mengselstelschroef verder in te draaien waardoor de CO zakt beneden de wettelijke toegelaten norm. Dit vaak ten koste van een mooie draaicyclus bij traagloop.
Als je aan deze nota niets hebt mag je hem gerust als niet geschreven beschouwen.
Mvg.
Josvdp@skynet.be
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt Jos