Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Thomas ', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, ergens op dit forum heb ik gelezen dat iemand schreef, mengsel rijker mengselschroef uit (of was het in) Dat is nu het hete hangijzer, is het nu in of uit armer of rijker??? Wie weet hoe het zit
Veel dank vast
Thomas
Reactie van bezoeker 'Gerrit', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat het verschil kan uitmaken om welke motor het gaat, bij mijn motor sluit je hem af als je de schroef vasterdraaid, met de klok mee dus!
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
Een R80RT uit 87. met bing cv Carbs.
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
INdraaien is RIJKER mengsel (minder lucht), UITdraaien is ARMER mengsel (meer lucht).
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
hartstikke bedankt dick
gr thomas
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Mijne heren.
De uitleg klopt niet helemaal, want de stationairschroef is geen luchtregelschroef, doch regelt de toelating van meer of minder extreem rijk mengsel bij de lucht die in nullust door de gasklep wordt doorgelaten.
Uitdraaien is rijker, en indraaien armer.
Controle is gemakkelijk. Als je namelijk de vacuummeteraansluiting even opent, en het mengsel staat al arm, dan gaat ie subiet pruttelen en afslaan.
Het uitdraaien zorgt voor verrijking, en zal het overslaan opheffen. Heel gemakkelijk allemaal. Zie ook de doorsnede in het Peters handboek.
Bovendien; Je ruikt het ook aan de uitlaat, en.....je ziet het aan de bougies!! Heb ik veel ervaring mee. Vraag Dolf P. maar eens.
Maurice
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
Dus als ik het goed begrijp, open ik even bij stationair de vacuummeteraansluitingen en draai ik net zolang totdat hij net niet afslaat, zo simpel dus. Mijn probleem: slechte koude start, bij 100 km/hr het gevoel dat hij inhoud, maar wel vermogen zat eerder te hard rijden en het toerental zakt niet al te snel terug naar stationair.
Thomas
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Thomas
Als de motor eerst goed loopt, en dan open je de vacu¸mmeteraansluiting, en hij begint over te slaan, dan weet je, dat het mengsel eigenlijk best goed staat.
Het hoge nalopn duidt op een iets te hoog ingesteld en / of te rijk stationair.
Draai bij het stationair lopen anders beurtelings de mengselschroeven zover in, dat hij nÈt begint over te slaan, en corrigeer het minimaal terug zodat ie nÈt goed loopt. Zo staat het mensel op stationair zo zuinig mogelijk. En zolang het heel voorzichtig oppakken vanuit bochten bij warme moter geen problemen geeft, dan gaat dat heel mooi. (tot 1/8/gas komt uit de stat.sproeier)
Verlaag je het toerental d.m.v. de stuischroeven van de gaskleppen, dan moet het mengsel weer afgesteld worden. MÛet!
Balanceren met een U-buis is sterk aan te raden, anders krijg je hem niet goed. Ook al vanwege de afstelling van de gaskabels.
Succes
Maurice.
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:
Inderdaag werkt de vacuummeter (zelfbouw) van deze site hartstikke goed. En nog voor geen Ä 5,-.
Bedankt voor de uitleg van de mengselstelschroef. Ik snapte 'm nog niet helemaal. (dacht ook dat uitdraaien armer was).
Groeten, Marc (R100RT)