Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:
heb een probleem met terug schakelen als ik van 5naar beneden wil gaa blijf de kopeling weigeren als ik gas gee f kan ik weer scakelen wat zal het wezen heeft al een ton gedraaid kopelings plaat is 3jaar geleden vervangen
Greotn
frans
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Frans,
Wat weigert precies? Kan je niet terugschakelen met je koppelingspedaal?
Mike
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:
Mike Hoi
als ik aan het rijden ben en moet terugschakelen van 5naar 4 dan kan ik met de voet pedaal niet naar beneden krijgen als ik wat gas geef kan ik dan wel schakelen dat gebuurt vrij vaak ook van 3naar twee ik weet het bijna niet meer ik hoop dat je het snapt
greotn
frans
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Dat heeft met je koppeling niks te maken. Dat komt omdat aan de ingaande as geen of onvoldoende smering is en het boeltje niet vrij komt. Daardoor schakelt je bak niet terug. Versnellingsbak er af en de spiebanen aan de koppelings-zijde reinigen en terug smeren.
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:
bedank voor je ontwoord ik moet me in verdiepen heb dat nog nooit gedaan ik zal mijn boek raad [legen
bedank hoor John
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:
Frans,
Nou ik ken het probleem PRECIES hoor. Ik heb daar erg veel last van gehad. Zo erg dat ook de 3e en soms de 2e versnelling het ook ging doen. Met kracht of met tussengas kon ik terugschakelen.
Ik had het blok naar de dealer gebracht en daar kwamen ze tot de conclusie dat de kerstboom(rij tandwielen) erg ingesleten waren.
Ok, ik een andere bak gekocht en ja hoor na enige keren begon deze precies hetzelfde euvel te vertonen.
Bak uit elkaar gehaald en alles zag er goed uit.
In elkaar gezet en speciale olie er in. Niets geholpen dus.
Bak weer uit elkaar gehaald.
Na heel veel zoeken was de oplossing nabij.....Er zit vermoedelijk op een van de assen een braam die niet te zien is en miniskuul aan beweging.
De tandwielen schuiven over de as en daar blijft hij ietwat hangen.
De assen zijn gepolijst en ... ja hoor weg is het probleem en ik rij nu probleemloos. Alsof er een jappenbak onderhangt.
Hopenlijk heb je er wat aan.
Mike
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dank je Mike voor je goede uitleg. Ik heb niet direct een reactie gegeven omdat ik dezelfde kant opdacht als wat jij verteld hebt maar het een niet direct logische verklaring vond.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Frans,
Als de koppelingsplaat een fractie vettig of plakkerig is geworden kan na een lange hete snelwegrit (in de 5 uiteraard) de zaak vastplakken aan het vliegwiel. Met wat gas(en dus kracht) breekt de plaat zich weer los en is het probleem weer weg. De vraag is: is de koppelingsplaat wel helemaal droog en schoon? (het zelfde probleem meegemaakt aan een VW bus en aan een oude traktor, sorry voor het vergelijk heren BMW rijders!)
Dag, Louis (R100RS driver)
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:
Bij onze R1100RS (2 jr. oud, 45.000 km) deed hetzelfde probleem zich voor. Oorzaak was beschadigde vertanding in de koppelingsplaat die over de prise-as heen en weer hoort te schuiven. Oplossing was een nieuwe koppeling (met gelukkig een goede coulanceregeling van mijn dealer), de prise-as zelf was gelukkig nog goed genoeg.
Groetjes, Dick.