Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K75 sleutelervaringen uitwisselen per email/koppeloing
#1
Reactie van bezoeker 'Jan Vermond', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het stoute plan bedacht, en inmiddels in uitvoering, om , zonder K75 ervaring de koppeling te reviseren. 160000km, bouwjaar 1993. Inmiddels ben ik gevorderd tot de vliegwielmoer verwijdering. (het gaat allemaaal tuusen mijn normale werkzaamheden door). Ik heb een blokkeer strip gemaakt, echter mijn inventiviteit schiet tekort om met deze strip het vliegwiel te blokkeren. Mijn K75 sleutelboek(eigelijk een K100 sleutelboek) schiet hierin tekort. Kan iemand mij hierin helpen, en ...omdat de motor zover uit elkaar ligt, welke nieuwe onderdelen moet ik nu meteen ook maar vervangen omdat ik er nu beter bij kan? Het gehele blok en versnellingsbak is uitgebouwd.
Groeten Jan V.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

ken je de site van Bert Meijerink al?
http://www26.brinkster.com/bertmeijerink...utelen.htm
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jan V', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de reactie, ik heb deze site bekeken, er staan nog geen gegevens betreffende het reviseren van een K75 koppeling in, dat komt misschien nog. Heb je nog meer tips?
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Het reviseren van de koppeling van de K100 en K75 BMW

Het bijzondere en toch heel gewone van de BMW koppeling is, dat het eigenlijk een gewone auto koppeling is, dus met 1 koppelingsplaat.
Het verschil is dat de drukgroep speciaal is aangepast voor de BMW motor, alles is lichter en beter uitgebalanceerd.

Om te beginnen, moet eerst de motor omhoog. Dit heb ik op mijn manier gedaan en is mij goed bevallen.
Onder aan het motorcarter zijn links en rechts onderaan aan de zijkanten twee M8 boutgaten in het carter gemaakt. Ik heb een dikke plaat hout (28 mm multiplex) genomen, twee beugeltjes gezaagd van een stuk hoekstaal, 30x30 mm.
De plank onder tegen het carter gehouden, zodat het midden van de plank onder de boutgaten en in de hoekbeugels de gaten afgetekend om 8,5 mm gaten hierin te boren.
Ook afgetekend waar de beugels op de plank moeten worden geschroefd, de beugels heb ik met twee M6 bouten per beugel door de plank heen vastgeschroefd,

De plank aan het carter vast gemaakt met de M8 boutjes, tegels naast de motor gelegd en de motor met plank op de tegels gezet, dit vraagt wel assistentie.

In vogelvlucht:
ï Accu verwijderen, eerst de min pool
ï Achterwiel verwijderen, let op voor de vulplaat tussen het cardan en het wiel
ï Bok onder de versnellingsbak verwijderen
ï De koppelingskabel links onder de versnellingsbak losmaken en verwijderen.
ï De sensordraad van het cardan losmaken, wel zorgen dat er geen vuil meer bij de sensor zit, dit mag niet in het cardan komen. Als je wilt kan je ook de cardanolie gelijk verversen.
ï Omdat het cardan verwijdert moet worden, moet de remtang ook los, daarom moet je eerst de remolie aftappen door een slangetje op de ontluchtnippel te schuiven en de olie in een potje te laten lopen, met het deksel van het remoliereservoir verwijderd. Let op dat er geen olie op de remdelen komt.
ï Leiding los van de remtang en deze verwijderen. Je kunt eventueel de leiding/slang bevestiging lostrekken uit de plaats waar deze op de swingarm vast zit en de remtang ophangen. Mag niet aan de slang komen te hangen, deze kan scheuren.
ï Je moet vervolgens met een stuk touw de swingarm goed vastbinden alvorens de achterschokbreker te verwijderen. Dit is omdat de swingarm niet naar beneden mag vallen, er is een rubber hoes tussen de bak en de arm gemonteerd en die kan kapot gaan als de swingarm te ver doorknikt.
ï Je kunt nu de vier bouten van het cardan weg halen, wel opletten dat het cardan niet valt. De arm hangt nog steeds.
ï De aandrijfas kan nu uit de swingarm geîwriktî worden, zit met een ronde klemveer op de uitgaande as van versnellingsbak geklemd. Uitkijken dat de flens waar het cardan tegen komt niet beschadigd. Je kunt de splines controleren op slijtage, oud vet verwijderen en met de montage goed met speciaal vet insmeren. Je hoeft eigenlijk het cardan niet los te halen, echter het zijn maar 4 bouten en je kunt nu tegelijkertijd de jaarlijkse onderhoudsbeurt aan de cardanas geven, gaat bijna in ÈÈn moeite door.
ï Nu ben je al zover dat de versnellingsbak aan de beurt is. Kabels en stekkers los halen, deksels en frutsels die in de weg zitten verwijderen. De startmotor en de dynamo verwijderen en eventueel tegelijkertijd inspecteren of aan een revisie onderwerpen als dat nodig is.
ï Nu kunnen de bouten van de versnellingsbak en het frame worden losgehaald, let op eventuele vulplaten tussen frame en bak, deze mogen niet worden verwisseld. De swingarm laten ondersteunen en de versnellingsbak kan, als deze van het motorblok is losgeschroefd, uit het frame worden getild. Let op voor de swingarm!
ï Je ziet nu de totale koppeling. Let goed op, de drukgroep met onderdelen zijn in de fabriek van merktekens voorzien in verband met het uitbalanceren. Merk deze delen goed dat je geen fouten hierin maakt. De koppeling bestaat uit 5 hoofd delen,
ï 1 het huis van de koppeling
ï 2 de diafragmaveer
ï 3 de drukplaat
ï 4 de koppelingsplaat
ï 5 het achterdeksel van de drukgroep, waar de koppelingsplaat tegenaan opgesloten ligt.
ï Wat je het eerst ziet is huis van de koppeling met daar in de diafragma veer. Deze is met een draadring tussen huis en veer om de veer te laten scharnieren. Het diafragma heeft in het centrum een lagerbus, waar de drukstift voor het ontkoppelen in is gelagerd.
ï Het koppelingsdeksel is met 6 bouten vastgeschroefd tegen het vliegwiel. Draai deze bouten kruiselings en slag voor slag los. Hiervoor moet je het vliegwiel tegenhouden, dit kan je doen met een speciaal gereedschap maar je kunt het ook doen met een blokje hout tussen het vliegwielhuis en het huis van de koppeling. Kijk uit voor de drie veerstrippen van drukplaat, dat deze nog heel zijn en dat je deze niet beschadigt met de operatie.
ï De totale drukgroep is tegen draaien gezekerd met 3 paspennen, deze willen wel eens strak in de pasgaten passen, dit moet je dan wel voorzichtig losmaken, een klein drupje olie doet al wonderen.
ï Let heel goed op hoe de koppelingsplaat in de motor moet komen, niet omdraaien met de montage. Zet met een viltstift een streep op de achterzijde, die je dus kan zien, van de plaat. Dan heb je met de montage altijd het goede voorbeeld, voorkomen is beter dan genezen.
ï Nu heb je de drukgroep uit elkaar en van de motor verwijderd.
ï Maak alles goed schoon en inspecteer de slijtageplekken of alles nog bruikbaar is.
ï Uit ervaring wil ik toch nog een kanttekening plaatsen, gebruik een originele koppelingsplaat, er is altijd veel kaf onder het koren, of koop deze bij een gerenommeerde BMW specialist (Hobbyist, dealer), dan weet je zeker dat je de goede hebt van een betrouwbare kwaliteit.
ï Als alles klaar is voor montage is het aan te bevelen extreem dun en weinig koppelingsvet met een klein dun minimaal kwastje op de splines te smeren, dan zal de plaat soepeler werken.
ï Bij de montage van de plaat moet deze heel goed gecentreerd zijn ten opzichte van het centrum van de as. Hiervoor bestaan speciale gereedschappen die ook zelf kunt maken, ik gebruik altijd mijn timmermansoog, dit werkt ook heel goed tot op heden.
ï Voor je de bak gaat monteren is het verstandig om de as van ontkoppelingslever, waar de koppelingskabel in is bevestigd, los te tikken. Deze scharniert op een as met rollagers, deze vinden het erg fijn als er weer vet in komt.
ï Montage is ongeveer het omgekeerde van demontage zei Piet Olyslager altijd in zijn boeken.
ï Je moet de splines van de aandrijfas heel goed en niet teveel invetten, dus overal moet vet komen. Het moet speciaal vet zijn, verkrijgbaar bij je plaat leverancier.
ï Tik de aandrijfas wel heel goed en met beleid in de uitgaande as van de versnellingsbak.
ï Let goed op de juiste aantrekkoppels van de bouten, vul het cardan met de voorgeschreven olie ontlucht de remmen en stel de koppeling goed af. Dat is een lengte van de koppelingskabel onderaan bij versnellingsbak, gemeten tussen de gleuf in de koppelingslever, waar de kabel tussen loopt en de bus van de buitenkabel waar deze door de versnellingsbak bevestiging loopt. Een moeilijk te omschrijven meting, de afstelling gebeurt door de stelbout van het lever.
ï De speling aan de koppelingshandel moet dan 3 mm zijn, wat je kunt meten als de handel opengaat, dan krijg je de pleet tussen de handel en het vaste deel. Deze laatste afstelling is in principe om de rek van de kabel te compenseren terwijl de afstelling onder aan de bal is om de slijtage van de koppelingsdelen te corrigeren. Zelf stel ik dit laatste altijd ruimer af, de plaat zal de eerste honderden kilometers erg hard inslijten, als je zonder speling zou komen te rijden, dan moet je rekening houden met een vernieling van je mooie nieuwe plaat. De speling kan je tijdens het rijden controleren aan de koppelingshandel, maar wel onderop bijstellen.

Dit verhaal zal verre van compleet zijn en er kunnen fouten in zijn gekomen, ik heb alles uit het blote hoofd geschreven. Ik hoop dat je er iets aan hebt en voor commentaar sta ik altijd open.
Veel succes, groetjes,
Marco
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Jan V', geïmporteerd van het oude forum:

Hartelijk dank voor al je moeite, maar.....ik ben al gevorderd tot de vliegwielhuis moer. Ik vond dat er redelijk veel olie-achtige smurrie aanwezig was in het tussenhuis, ook bij de dynamo aansluiting aan het motorgedeelte. Tevens was de koppelingsdrukpen rijkelijk bedekt met, naar het mij leek, versnellingsbakolie. Ik wil dus de oliekeerringen vervangen, het koppelingshuis moet worden geblokkeerd met een zelf gemaakte strip, in het handboek beschreven. Ik kan niet bedenken hoe die strip moet worden geplaatst. Vraag 2: is het mogelijk dat er versnellingsbakolie via de koppelingsdrukpen van uit de ingaande versnellingsbakas, dus niet via de keerring bij de as, bij de koppeling tercht kan komen? En indien dit mogelijk zou zijn , waar moet dan een eventuele keerring van de koppelingsdrukpen worden vervangen, die zit waarschijnlijk dan in de ingaande versnellingsbak as!!
Ik hoop op een antwoord.
Jan V
Reply
#6
Quote:Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

ken je de site van Bert Meijerink al?
http://www26.brinkster.com/bertmeijerink...utelen.htm

Reply
#7
Kijk maar bij de site:
bmwk.nl
Reply
#8
Beste Jan, je reageerd op een bericht van 2004!
Reply
#9
след357.7сильCHAPArchWomeLentДиксПоршвремManlSonnJuliШульШелмпоэзстудБукиПушкlineЛяхоФаликлас
ГидиFiskAlsa(1,5сертВладDomaМаруземлplusгосуСодеАркаTaftKissTimoPalmAccaAjunНЭрдWilbTaftXVII
IsobGuesXVIIтканShadMCMXBeatlighЮрчеВИрвBushXVIISketMiguЛещеChamзеркPampSelaNikiWindпериМиха
SympСолнBlooпознТереFranПерцZoneКуриСодеZoneZoneхудоJeweПримZoneсередругZoneZoneШилоZoneZone
КирнLionсборЗариXVIIBriaСуббКривПетеотлиReadЗаниXVIIИллюОсееВласавтоБелопосеСодеОсетХенкграж
ЮрьехороящикBY-8CracSmarПроиHitaКитаSpinKingАртиBattОткуESSGPETEСергABL0HEYNCHEVхорорабоHard
ЕфимUriaXVIIакадКитаtoucигруWindDubiWindZanzMakiVitefrieBritсвязместWindЛитРHelmэконЛитРSigm
ЛитРMastИллюКравЧечеФренПолиUltiИллюЛукаЕпифЗахаSoloГудкКаметеатЛапиобитдублПодмBarr(ВедBaby
musiдохочитаМихеIainPiecOzzyШапиMartHighвопрNintТопоКлимнаткВасиГрудиздаInstЗемлАрсеBY-8BY-8
BY-8заскSpirСергSonyAnneавтоOverунивудовГолиОсмавойнtuchkasJeffRoll
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)