Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remmen R90S
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb eens lopen prakkiseren.
De rubber remleidingen van de R90S (en misschien ook van ander fietsen) zijn wel erg lang.
Indien ik de remleidingen vanaf de hoofdremcilinder verder naar voren naar het balhoofd zou verplaatsen met een stalen leiding?
Ik denk dat hierdoor de "sponswerking" van de voorrem een stuk zou verminderen.
De rubber leiding zwelt nu op tijdens het remmen, en werkt m.i. als een soort van accumulator, waardoor de voorste remklauwen niet goed vrijkomen.
Heeft iemand daar al ervaring mee opgedaan, of ben ik weer eens aan het doorslaan?
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris,

Zoek even op ""remleiding"" met de zoekoptie onder aan het overzicht op dit forum.
Reply
Reactie van bezoeker 'E. Oolders', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris,

Ik heb zelf een 79 R 100 RT met ATE remmen. Volgens mij het zelfde systeem als R90S
Ik kocht deze met een remprobleem. Als eerste werkte de voorrem vertraagt. Na het loslaten bleef de rem vervolgens enkele tellen hangen. Levensgevaarlijk dus.
Het bleek aan de remslangen te liggen. Deze zwellen van binnen op tot ze dicht zitten. Je doet er verstandig aan de remslangen preventief te vervangen. Het sponsig aanvoelen wordt volgens mij veroorzaakt door lucht. Onluchten dus.
Remvloeistof moet elke twee jaar worden vervangen. Remvloeistof is namelijk hygroscopisch d.w.z. neemt vocht op. Door een te hoog vocht gehalte kan het remvloeistof gaan koken(vapourlock). ook dan heb je geen remwerking meer(bijvoorbeeld bij lange afdalingen met veel remmen. Een te hoog vocht% veroorzaakt tevens roest en pitting in de remcilinders.
Het advies: remslangen voor en achter vervangen en remvloeistof vervangen. De zaak goed ontluchten.
Ik was onlangs bij een BMW dealer. Zij vertelden nog nooit remslangen van de oude boxers te hebben vervangen. Ik vind het onvoorstelbaar dat je als BMW-monteur de verantwoordelijkheid niet neemt voor een ander zijn motorfiets. Terwijl die ander bereidt is om de topsnelheid van 193 km/uur te halen.

Reply
Reactie van bezoeker 'frans mulder', geïmporteerd van het oude forum:

Vervangen door rvs remleiding , heb ik ook gedaan op mij 77 R100RS remt prima.
Verkrijgbaar bij de Hobbyist(geen aandelen!)

Groeten Frans

Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Alhoewel dit een oud onderwerp is, ga ik toch meer even mijn ervaringen invullen.
Ik heb de (rubber) remleidingen van mijn R90S vervangen door staal9 rvs) ommantelde exemplaren, tevens de remschoenen voor vernieuwd, beide geleverd door onze gastheer.
Ik had hoge verwachtingen van deze upgrade. mijn brommer remde niet pittig genoeg naar mijn zin.
Na moeizaam ontluchten, de weg op en kijken of ik nu mijn brommer op zijn achterwiel kon remmen.
Welnu dit ging dus niet.
Ik was enigzins teleurgesteld, maar goed niet geschoten is altijd mis.
Echter na ca. 100Km gingen mijn remmen steeds beter aangrijpen.
Ik neem aan dat de remblokjes zich nu helemaal "gezet" hebben en de voering nu goed aanligt.
Vandaag hen ik nog een stuk gereden, en langzamerhand begin ik steeds enthousiaster te worden over de remleidingen.
Mijn rem voelt: strakker aan, grijpt beter aan, is beter doseerbaar.
In principe zijn de verbeteringen niet zo spectaculair, maar eerder subtiel.
Echter wie het wil (en kan) voelen wil naar mijn mening niet meer terug.
Ik ben nu zo hard aan het remmen dat ik er nu achterkom dat mijn voorvoorkkeeringen door het duiken zijn gaan lekken!
Vergelijk het maar met een hollandse nieuwe, een matige haring is een leuk hapje, een goede haring is een tractatie.
Aanrader, zeker weten en zeker geen broodje aap.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Aanvulling op verhaal van Chris:
ik heb altijd geleerd dat je nieuwe remblokjes als het ware moet inrijden, dus als het effe kan de eerste paar keer rustig remmen. Omdat de schijf doorgaans een bepaald slijtpatroon heeft moeten de blokjes daar even naar toe "slijten" ofzo?
Als dit waar is dan is het begrijpelijk wat Chris heeft ervaren.
Groeten en rem op tijd
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'ewout', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ook goede ervaringen met de ze aanpassing stalen remleidingen en andere remschoenen, Ik heb tevens de orginele voorvering van mijn r100s vervangen door een set progressieve veren. Het gevoel dat je nu een "rempunt" hebt waar de remmen echt aangrijpen.Als je niet de behoefte hebt om alles orgineel te houden kan je nog altijd overgaan op een andere remcilinder (op je stuur) Het duurt wel even voor je de juiste onderdelen bijelkaar hebt, maar het voordeel is dat je veel minder kracht hoeft te zetten door het ontbreken van een kabel overbrenging en de remwerking wordt nog een stuk beter.Een tweede voordeel is dat je alles zonder meer weer in de orginele staat terug kan brengen.

groeten Ewout
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Goeden dag allemaal,

Een stukje ervaring uit de historie:

Bij mij kwam in de garage een oude Mini, je weet wel een koekblik op wielen, 4 dan wel te verstaan.
De zelfde remklachten als jullie hier omschrijven.
Niet duidelijk te vinden, totdat ik, eigenwijs als ik ben besloot om enkele remslangen rigoreus door te knippen in het midden.
Wat schetste eenieders verbazing:
Marco had gelijk, de slangen waren dicht.
Het oude type rubber kon niet tegen de modernere soorten remvloeistofzoals ik later heb uitgezocht.

Nieuwe rubber remslangen die wel resistent zijn tegen DOT4 remolie en het probleem was opgelost.
Het sponsig zijn van remmen wordt niet direct bepaald door derubber remslangen als deze zijn gemaakt van de goede materialen.
Dez zijn dan beslist niet slechter dan de slangen met een metalen mantel, die volgens zeggen eveneens een canvas binnenmantel hebben.
Het verschil zou dan zijn de rubber buitenmantel is van RVS gemaakt en heeft daardoor een hogere bescherming te bieden tegen mechanische aandoeningen en waarschijnlijk ook tegen uitdrogen, dat zie je dan niet meer.
Groetjes,
Marco
Reply
след352.3напрCHAPкандValeSympБариКисеСемеиллю7000RondСодеАмалавтоЯцкеLuncПушкTramтортупраСтеп
ДвужFiskКорчPlinAccaПрокKeraклубФронKariтреуRobeДубиTaftKissTimoPaleJENSBabyземсLionWellIsaa
LikeMalaБурл7547сертDohlТимоblacRaouLouiBesaШарлinfiAnneКузьAltaмолнлитеNikiwhitPeteПайкGunt
GeorBradWorlXVIIСавеИстрЯнкоZoneArthавтоZoneZoneGeraWindAlbeZoneZoneмишеZoneZoneГримZoneZone
ЧалиAkhnегержизнRajnDaphгосуJackBrun1953WherФлобдругШумсоднаAnatБроднапручитСодеавтоХэллЛуго
ВосткрасфарфLS-9abhaSmarBekoElecMeatIsabязык2804состАртиупакChosКитаABL0ABL0CHEVПатиAtlakbps
АртимассWorlСклямедаBlokрезиWindWindNielклетBoscRowefrieChapсвязЛитРЛитРИспоUldeКулиАлтысозд
ЛитРЛитРXVIIтрехБиткмышлЧернСрезЧеркBernLouiБичеФормГудкСолдTattPureДжонBettавтоСоро(ВедЗдра
SonyПичуГороавтоПервDeepЛяскSonyТекуBrodБакуBalaавтоXVIIАнатНереАброBookавтоMeriЧалеLS-9LS-9
LS-9собыпереФраеродиJeweЕвдоБусаPeteМуларешаБердШокаtuchkasСигеNora
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)