Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kilomterteller/snelheidmeter k100 '83
#1
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Wie weet hoe ik de kmteller van mijn k100 kan testen? ik heb bij aankoop van mijn k100 een reserve teller gekregen maar die blijkt ook niet te werken. ik dacht dat het misschien de sensor zou kunnen zijn, maar deze weet ik niet te zitten. weet iemand toevallig hoe ik deze sensor zou kunnen testen en waar deze zit.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'dutch', geïmporteerd van het oude forum:

hallo Ricardo,

de sensor zit aan de bovenkant van het cardanhuis. Losmaken en voorzichtig eruit trekken, er zit een o-ring om de huls. Effe schoonmaken en de kabel even helemaal nalopen en controleren op breuk (ik weet niet zeker of er een stekkerverbinding tussen zit, eventueel de stekker eens een beurt geven met contactspray.
Een andere mogelijkheid is dat de stekkers achter op het huis geen goed contact meer maken; zelfde procedure als bij de de rest volgen.

succes,

Dutch
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ricardo,

Er is inderdaad een stekker aanwezig, aan de rechterzijde onder het achterste deel van de tank bij mij.
Je kunt de sensor meten met een universeelmeter.
Soms is de kabel doorgesleten tegen de achterband als er een pittige dame achterop heeft gezeten en wild tegen alles heeft bewogen met haar rechter voet.
Je moet weerstand meten aan de stekkerpootjes van de kabel die vanaf de sensor komt.

Ook kan je controleren of er een wisselspanning vanaf de sensor komt op dezelfde pootjes van e stekker.
Meter op wisselspanning zetten en dan het achterwiel laten draaien, eerste versnelling is snel genoeg.
Komt er een spanning dan is het in ieder geval een goede sensor.

Wat Dutch verteld is belangrijk, er komt vaak s;ijpse; op de sensor in het cardan en dan werkt de teller niet meer.
Groetjes,
Marco
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Kees Roozemond', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ricardo,

Je kunt ook de sensor voorzien van een puls en zo
zonder een meter te rijden de gehele keten testen.
zie:
http://www.ibmwr.org/ktech/speedo-cal2.shtml
Deze manier heb ik het gebruikt.
De snelheid gaf aan 61/62 km/uur (correct zou zijn 60 km/uur). Na 10 minuten gaf de dagteller als afstand exact 10,0 km aan.

PS. Er valt veel te lezen op http://www.ibmwr.org/ktech.shtml
ook over "Instrument Cluster"

Veel succes!

Mvg,
Kees
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt mensen voor de snelle reacties. Ik zal morgen meteen het een en ander gaan meten en schoonmaken. Ik hou jullie op de hoogte. Fijn dat er nog mensen zijn die elkaar willen helpen. :-)
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb allebei de tellers eens open gedraaid, maar nu zag ik dat 1 van de sporen op de flexibele printplaat erg warm geworden is. dit spoor is nu gebroken, maar is dit op 1 of andere manier te repareren? of weet iemand waar ik dit zou kunnen laten doen?
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi kees. Zou je misschien deze methode eens in het nederlands uit kunnen leggen??
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ricardo Ronkes', geïmporteerd van het oude forum:

Hij doet het weer, ik denk dat het vuil in de stekkers was.
bedankt voor jullie reacties
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ricardo,

Als de flex printbaan onderbroken is, dan kan je alleen een draadje nemen en op de punten waar de flexbaan de oorspong en de bestemming heeft, dit vast solderen.
Als je de flexprint gaat solderen, dan hou je niets over.
Fijn overigens dat je het euvel hebt kunnen verhelpen.
groetjes,
Marco
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Voor het repareren van deze verbindingen (printplaat, flexprint) er in de electronica handel zgn Leitsilber verkrijgbaar.
Dit is een soort verf op zilverbasis in een klein potje met kwastje. Baantje voorzichtig schoonkrabben, zilververf aanbrengen en laten drogen. Als het echt flexibel moet zijn is het beter een dun soepel draadje van eind tot eind aan te brengen zoals Marco aangeeft.. Als je niet wilt solderen kun je de uiteindjes met deze zilververf vastzetten.
Ik heb dit met succes toegepast in de tellerunit/ controle lampjes van mijn R80.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)