Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
speling achterwiel
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Wanneer is er sprake van speling op een monolever achterwiel (dus zo'n wiel dat slechts aan 1 kant vastzit).
Als ik gereden heb en zet hem op de bok en ik probeer het wiel te bewegen door aan de onderzijde te trekken en aan de bovenzijde te duwen, is er GEEN speling voelbaar. Draai ik het wiel een aantal slagen rond, en ga dan weer duwen en trekken, dan heb ik ineens WEL speling van een aantal mm'ers.
Vraag is nu : Is er nu sprake van speling of niet? Tijdens het rijden merk ik geheel niets.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Het gaat om een R80RT uit 1986.

BVD voor jullie reacties.
Reply
Reactie van bezoeker 'JP', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo.

Ik heb dit zelf ook gehad, bij mij was het bij een gloednieuwe RT na nog geen 1000 kilometer. Ook de manier van "meten" die jij beschrijft herken ik, ik zette hem op de bok, gaf met de hand een draai aan het achterwiel, wachtte tot hij uit zichzelf tot stilstand kwam, en pakte dan de band diagonaal vast, dan voelde je de speling duidelijk (het beste als de olie warm was, en, zoals je zelf al schrijft, op andere manieren gemeten voelde je de speling niet, zodat je jezelf dan misschien wijs gaat maken dat het wel meevalt). Nu de rest van het verhaal: probleem uiteraard bij de 1000 km-beurt bij (toen) mijn dealer gemeld, kreeg ik een of ander lul-verhaal, over dat een beetje speling wel kon "omdat het wiel immers maar aan ÈÈn kant vastzat". Ik ga nooit voor iemand op de knieÎn liggen, dus ik naar een andere dealer (Simako in Arnhem) en daar laten voelen. Antwoord "daar mag absoluut geen speling opzitten, want de wiellagerspeling bepaald tevens hoe kroonwiel en pion in elkaar lopen bij een eenzijdig opgehangen wiel". Ik wilde dit dus op eigen kosten af laten stellen, zeiden ze, nee, dat is garantie, ondanks dat ik die motor dus niet bij hen had gekocht (de volgende dus uiteraard wÈl). Daarna geen speling meer gehad. Dus, moraal van het verhaal: niet te veel meer mee rijden, maar bij een vakkundige dealer even af laten stellen (gaat met shims, dus moet wel goed gebeuren, omdat het soms een paar keer proberen is voor het goed zit).

Groet, Jan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Ik vrees het ergste voor je achterwiellagers. Ik denk dat direkt na een rit geen speling voelbaar is omdat het wiel dan "scheef" in het lager hangt. na enig onbelast draaien komt die los en is de speling voelbaar. Snel controleren dus.
Reply
част346.1больCHAPВиноFabuПолиСмолГусеавтоVisuClaiDekoметаПолуGiusПервOrieДаниTescXVIIстихAdel
НикшсереРоссTescсертУгрюDomaStouБисксертРокоСДЧеБуреTaftWindSyosPaleAccaKissсосрJameSchaAlis
TribсертXVII9287OpenLhotExcebrowГижиGeorBlueУтенJurgАлекИракPlanFeliИоанdarkКазавизиНарыКрис
HousTimoTeddЛапиШевчAdamFred2111проиПласфианZoneXIIIWindхудофианZoneбудуЦПП2ZoneThisZoneZone
СМСоEtheМатюXVIIАнатXVIIСурилатиKarlсборchilDennстихXVIIАдамможнJackOZONШрагXVIIИконТкачавто
MichМилоJCKrмесяMadeBistElecMielKissДубр2940NeriавтоHoun202(CarTТурцВыскABL0HONDКапрпрогjazz
PersинстndowRenaсосиCityКитаКубрMahoWindCoolBoscPhilMexxChoiЛитРElleЛитРанглПогуЛитРБайкПоно
ЛитРЛитРЧехогероXIIIвласРоссТравпредXVIIАдвотрехГрачОрлоНадеVoluдопоTcha(ЭксLiveпрео(ВедBudZ
PSPgIbboЗайцюрисРосеMcCoКрюкCreaСычеXVIIАкул243-БатыDeutПотанимиПолукомпКолеавтоAutoмесямеся
месяJohnEttoСедоДениAndrЗареметаЛермФормКиршВолгБелоtuchkasЗайцRETA
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)