Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
Waarom rammelen en tikken die boxermororen toch zo?
Ligt het aan mij? of lijkt het of die dingen een eigen willetje hebben vwb geluidjes. Mijn R80RT uit 87 tikt en klopt aan alle kanten. Klepspeling goed, koppen gereviseerd, nieuwe zuigerveren, geen stootrandje in de cylinderwand, distriketting geen idee, en toch zit er een klein duits kereltje met een hamertje ergens op te rammen... Of ben ik zolangzamerhand geobsedeerd en te kritisch. De ene keer wel en de andere keer niet da's t gekke. wie weet raad?
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Thomas,
Volgens mij zit er standaard zo'n kereltje gratis bij.
Hoe kritischer je luisterd hoe meer je hoort. Zolang die gewoon goed rijdt : doorrijden.
Oordopjes helpen wel iets, Ik sta ook nogal eens bij thuiskomst, na het helm afzetten, aan het gas te draaien maar kan niets dramatisch ontdekken, Het zal inderdaad dat mannetje wel zijn. Freude am fahren heette dat toch
Reactie van bezoeker 'N van den B', geïmporteerd van het oude forum:
Hoeveel km heb je met motor gereden
Ik heb jaren aan deze motoren gewerkt en het geluid kwam voor 99% van de nokkenasketting
ook de geleiders vervangen want die zijn hard geworden als glas
Groeten Nico
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:
Onze boxermotoren zijn inderdaad luidruchtig.
Hoeveel heeft de motor gedraaid?
Wat mij al twee keer is overkomen: een duidelijk "geratel"/ gebonk dat opkomt bij belaste motor en rond de 3000 toeren begint en stopt iets boven de 4000 toeren. Oorzaak bigendlagers versleten en / of drijfstang onrond. Dit kunnen ze meten en oplossen bij de hobbyist.
suc6
maarten
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
Ben de boel maar weer uit elkaar aan t halen. In elk geval die bigendlagers vervangen, hoewel ik daar als ik aan de drijfstang heen en weer trek totaal geen speling aan voel (axiaal wel een beetje) en dan ook maar die distributie ketting. (Ik ben nou toch bezig) Ik had alles net in elkaar, de motor liep als een zonnetje, en na 200 km begint er een harde tik uit het blok te komen. Bij 3 4000 toeren was het weg.... vooral stationair en iets daarboven. De motor heeft 84000 km op de teller, maar je kan er voor het zelfde geld een 2 voor zetten. Het is een overheidsfiets geweest. Fijn he!
Bedankt voor de tips Thomas
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Jesper,
Krukas kan blijven zitten. Wel moet je beide cilinders en zuigers demonteren, anders kom je er niet goed bij. Let wel op dat je geen onderdelen in het blok laat vallen...
Ja het is een rotgeluid en ik zou toch maar gaan sleutelen. Je loopt nml. het risico als je hiermee doorrijdt dat de kruktappen (waar de lagerschalen op aansluiten) beschadigen. Nieuwe lagerschalen monteren heeft dan geen zin. Vervangende krukas of slijpen v/d beschadigde kruktappen is dan de enige mogelijkheid. Nadeel van slijpen van de krukas is dat je met niet standaard lagerschalen moet gaan werken en het is maar de vraag of dat goed past.
Succes.
Ton
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb het zaakje uit elkaar, al met al is het loshalen van kuipdelen en valbeugels meer werk dan het trekken van de cylinders het lospeuteren van de zuigers en het verwijderen van de drijfstangen. Een arbeidsvriendelijk blok. Blijkt dat ik ook speling heb op de pistonpen/drijfstang, deze blijkt vrij pas te moeten zitten, terwijl ik hem zichtbaar en voelbaar heen en weer kan bewegen. Gelukkig kan er een nieuwe bus in de drijfstang worden geperst. Na het erinpersen van dat busje wordt aan de preciese maat van de bestaande (harde) pistonpen het busje precies op maat geruimd. De speling in de big-endlagers is niet voelbaar, maar dat zegt niet alles volgens de expert (moto-dick A'dam) Toch maar even nieuwe schaaltjes. We zullen doorgaan!
Thomas
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Thomas,
Ook ik moet mijn bigend lagers van mijn r80/7 vervangen en probeer alvast zoveel mogelijk informatie te vergaren.
Moeten de tapeinden er ook uit of kan je er ook makkelijk tussendoor om e.e.a. (zuiger en drijfstang) los/vast te maken?
Groet,
Peter
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Als je nieuwe lagerschalen monteerd, meet dan ook even het big-end gat in de drijfstang.
Dit wil in de loop der jaren ovaal worden.
Dan voor het mooie de drijfstangen en zuigers wegen, en gelijk maken.
Groeten, Paul.