Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reparatie klein scheurtje in R 1100 rt kuip
#1
Reactie van bezoeker 'Cees C', geïmporteerd van het oude forum:

kan iemand mij vertellen van wat voor materiaal de kuip van een R 1100 Rt is gemaakt (polyester,Polycarbonaat of ?)
Dit ivm een klein scheurtje net boven de spiegel wat door omvallen is ontstaan.
Het is geen scheurtje waardoor er een zwakte in de kuip zit maar optisch is het niet mooi.
Als iemand mij een sugestie kan doen ben ik daar erg blij mee.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Cees,

Ik geloof dat deze van ABS-materiaal is gemaakt, in ieder geval kun je dit wel terug lassen (smelten). Je zul daarna wel wat spuitwerk hebben.

Groeten, Marc
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Cees C', geïmporteerd van het oude forum:

Marc
bedankt voor je reaktie maar hoe moet dat terugsmelten
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

Cees, de meeste koetwerkherstellers hebben tegenwoordig daarvoor het juiste gereedschap omdat de bumpers van de meeste auto's nu ook van ABS zijn.
Groeten, Marc
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Cees C', geïmporteerd van het oude forum:

marc
bedankt !!!!
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'CeesC', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de reakties

De kuip heb ik inmiddels gerepareerd.
Het is bijzonder goed gelukt met behulp van een verffohn en een lijmpistool.
De afwerking heb ik gedaan met gelcoat die ik vantevoren met lak op kleur heb gebracht.

groet
Cees
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

Cees, knap van je dat het je gelukt is, had ikzelf nog niet aan gedacht van een verffohn. Die gelcoat ken ik niet, wat is dat voor spul?

groeten, Marc
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'CeesC', geïmporteerd van het oude forum:

Marc

Gelcoat is de toplaag die je op polyster producten aantreft en deze een mooi gladde afwerking geven.
Het is een twee componenten polyester product wat je aan kunt maken en met lak of kleurstof tijdens het aanmaakproces op kleur brengt.
Ik had dit spul in huis omdat ik er de boten van mijn kinderen mee oplap als er door een aanvarinkje weer eens een stuk is afgesprongen.
Ik denk dat je met gewone kunsthars hetzelfde resultaat kunt bereiken als je het aanmaakt,op kleur brengt en dan voorzichtig met een kwasje aanbrengt of in de scheur laat vloeien.
Zorg wel dat je acceton bij de hand hebt om overtollig materiaal te verwijderen !!!

groet
cees
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

cees, ik heb altijd begrepen dat als er in kunststof een scheur ontstaat dit de neiging heeft om verder te scheuren.
nu je de scheur volgestopt hebt met vulmiddel blijft er aan het eind van de scheur stress staan op het oorspronkelijke materiaal.
velen doen daarom aan het eind van een scheurtje met een boortje een gaatje maken zodat de spanning eraf is.
maar het kan natuurlijk ook wel eens goed gaan.
het zit niet altijd tegen toch??!
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'CeesC', geïmporteerd van het oude forum:

Om dit probleem te voorkomen heb ik het materiaal eerst verhit en in de orginele stand gebracht.
Na afkoeling is de spanning weg.
Als extra is het scheurtje volgesmolten met een ABS lijm die een verbinding aangaat met het orginele materiaal.
Dus van stress op her einde van het scheurtje is dan geen sprake meer.

Groet
Cees
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)