Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
scheef afslijten van voorband
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Guy,

Om jouw schrijven uit te proberen, heb ik mijn motor K100RT met zijkoffers uitgeprobeert op een vlakke weg, eerst links ongeveer 30 kilo stenen in de koffer en daarna rechts met dezelfde 30 kilo stenen in de zijkoffer. Op de vlakke weg heb ik geen verschil kunnen bemerken dat er een neiging zou zijn dat de motor een bepaalde kant op trekt.
Het gewichtsverschil van 60 kilogram heeft bij mij geen opvallend effect gehad.
Een volgede keer zal ik proberen om de vulring tussen het achterwiel en het cardan te verwijderen, kijken wat daar het effect van is. Ik vrees dat daar wel een serieus verschijnsel bij zal optreden.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Volgens mij slijten alle voorbanden van motorfietsen met de krukas in de lengte richting scheef af. Dit wordt dan veroorzaakt door het reaktie koppel van de motor zelf. Je rijdt dus altijd enigzins scheef op het asfalt.

Deze reageerder heeft m.i. gelijk. Ik rijd ondermeer een R1150RT en een R50/5 en beide motoren hebben dit "'evel". Bij Van Harten nagevraagd en bevestigd gekregen.
Reply
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Volgens mij slijten alle voorbanden van motorfietsen met de krukas in de lengte richting scheef af. Dit wordt dan veroorzaakt door het reaktie koppel van de motor zelf. Je rijdt dus altijd enigzins scheef op het asfalt.

Deze reageerder heeft m.i. gelijk. Ik rijd ondermeer een R1150RT en een R50/5 en beide motoren hebben dit "'euvel". Bij Van Harten nagevraagd en bevestigd gekregen.
</blockquote>
Reply
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb me over dit onderwerp ook al vaak zitten afvragen wat er waar is. De krukas van een boxer levert een koppel op de haakse overbrenging in de cardan. Het aangrijpingspunt van de haakse overbrenging zit niet geheel in de hartlijn van het achterwiel, dus er is een horizontale arm over deze afstand waarover het koppel een kracht opbouwt, en deze zou een kanteling van het achterwiel moeten veroorzaken.

Groeten,
Walter
Reply

Quote:Ik heb me over dit onderwerp ook al vaak zitten afvragen wat er waar is. De krukas van een boxer levert een koppel op de haakse overbrenging in de cardan. Het aangrijpingspunt van de haakse overbrenging zit niet geheel in de hartlijn van het achterwiel, dus er is een horizontale arm over deze afstand waarover het koppel een kracht opbouwt, en deze zou een kanteling van het achterwiel moeten veroorzaken.

Groeten,
Walter

DAG Walter,

Dit is exact wat ik eerder in deze discussie heb proberen uit te leggen.
Het koppel is behoorlijk groot en zal zeker een bepaalde torsie bewerkstelligen in de ophaning van het blok en van de achterwielophanging.

Een simpele redenering:
Als je met een motor rijdt die een krukas heeft draaien in de dwarsrichting van de motor, en je rijdt flink weg, dan zal altijd het koppel op het achterwiel er voor zorgen dat de motor wil stijgeren, dit is absoluut onafhenkelijk van de draairichting van de krukas, diverse soorten motoren in mijn leven bereden en versleten, nooit een verschil kunnen bemerken, ergo dit verschil zou ook niet verklaarbaar zijn, ik spreek als physicus.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Even reageren op Philip's vraag over omdraaien (voor)band. Niet doen, ook niet met achterband trouwens. Banden worden niet symmetrisch gebouwd (niet alleen loopvlak, ook interne opbouw is asymmetrisch). Bij montage tegen de voorgeschreven draairichting in kan je ernstige stuurproblemen verwachten, met in het ernstigste geval losrakend loopvlak en/of klapband.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frank Vork', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij heeft dit vooral te maken met de stuurgeometrie in combinatie met het type band. Ik heb op mijn beide vorige K100RS-16V motorfietsen behoorlijk last gehad van scheef afslijtende voorbanden. Banden heb ik vnl. vanwege die reden vervangen bij max. zo'n 7.000 km. Ik heb me altijd bij de aanbevolen Metzelers gehouden (Z2 of Z4, dacht ik).
Hoog koppel in combinatie met krukas klinkt wel plausibel, maar vraag me dan toch af, waarom ik bij de achterband (dÈ plek waar het koppel aangrijpt!) nooit scheef afsklijten heb meegemaakt.!
Mijn huidige fiets is een K1100LT met weer een Metzeler voorband (nu de ME33). Geen enkele sprake van scheef afslijten (zowel voor als achter niet), terwijl het koppel van het K1100 blok toch weer iets hoger is dan de K100-16V..... Wat is nu het verhaal rond plaatsing krukas etc.?
Reply

Dag Frank,

Je stelt een interessante vraag, waarop wij het antwoord wel weten. Mijn K100 rijdt nu meer dan 20.000 km met Michelin Macadam en totaal geen ongelijkheden in de noch voor noch achtervband, terwijl ik als ex coureur toch wel behoorlijk gebruik maak van de banden, voornamelijk beheerst en snel door snelle bochten.
Mijn wielen heb ik gecontroleerd met een plank die wel erg recht is en de breeddte van de banden in de dikte van de banden verdiscoteerd, zodat bij een goede rechtuit stand van de wielen de zaak goed zou moeten staan. Welnu, mijn wielen staan exact zoals het moet.
Volgens mijn informatie heb ik in mijn motor ook een krukas en volgens mij draait mijn krukas in de lengterichting van de motor en volgens mij ongeveer zoals bij de boxers, ....dus wat is nu het verhaal rondom de plaatsing van de krukas.
Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reply
Blijft de vraag waarom een achterband niet scheef afslijt.
De Paneuropean (bridgestone) die ik naast BMW ook heb, heeft veel last van scheef afslijtende voorband Er komt gewoon een voelbare punt op de band. Mijn K 100 RS had er nauwelijks last van ( Michelin) mijn MZ helemaal niet ( Heidenau) , wel een wat ander vermogen en geen cardan) en mijn K 75 een beetje ( bridgestone).
Als het tegen de hoger gelegen as van de weg aanrijden meespeelt heb je er op B wegen meer last van dan op autosnelwegen. Ik rij zelf relatief weinig op snelwegen.
Blijkbaar speelt er van alles mee.
Rolf
Reply
девч338.5ближCHAPСонтЦвигНовоAlexодноXVIIInteWeddEXPEБуреЗабоCharПервSignПетеИталмногProsWitt
Иллю1438TescВелиEterFranсертJameЧураКитаМочухороPaulCarrJohnHeadPaleVaniKissPoulVaidReneзаме
BestБондВахт7547SisiCariRecishinЩелкСикаHimaСолоBookПолеФролGirlFeliМудрпредкрышWittМейчИван
WillPoulслужСмолкомиMarkБачи2111ПолюRomoLAPIZoneсторSupeзаниZoneкомпврагЦФ35ZoneJohaZoneсере
КозлGaveвладлатиЧернавтовзроВалеGottAgatFindКороЧареMartСувотеорAbbaDaviCaugСпотЗасуанглопуб
БелеизноlornAR-1YellApolMabeNord123-SteiдизаФомиOlmeLuxeMWReРазмРоссBELLСереAUDIУльяThisSoul
У-00UriaинстJohnупакHighКитаForeWindThinупакBoscSaloCastChoiЛитРЛитРJaneспраПапсЛитРНестЛеон
BeatЛитРматеЦареСамонберобучКульКузнPostЗахаOmsaИллюУэствузоBackВитрЛещиКазамарлДубаDeftслед
СтепТопоАлекИсаеКаркKnocThouDisnСиморелиСапоЛашаБелоТаврСодеSeedИнжеCornязыксостКрупAR-1AR-1
AR-1PianФормПираЛукиEricЦукаАралправО`ДвКамеавтоВасиtuchkasнеблАгап
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)