Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diode
#1
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo alle,
Als mijn R 80/7 in de versnelling staat, en trek de koppeling in, zou ik moeten kunnen starten met de startmotor. Als vrijstandlampje brand, geen probleem. Helaas, niet dus. Volgens schema zit er een diode opgenomen in het electrisch startcircuit. Is deze vervangbaar en Waar zit deze.
Alvast bedankt,
Ludo.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ludo,

Als je motor in de versnelling staat mag het vrijstandlampje niet gaan branden, ook niet met ingetrokken koppeling. juist daarvoor is de diode.
Met de vrijstandschakelaar of ingetrokkenkoppelings schakelaar verzorg je massa voor het startrelais.
Als het lampje uitgaat bij ingeschakelde versnelling werkt dit. Als je lampje dan weer gaat branden bij ingetrokken koppeling is de diode stuk. Als je motor niet start met ingetrokken koppeling zit het in de koppelingsschakelaar of in de dodemansknop.
Het bewuste eerste startrelais zit naast je accu achter het linker zijdeksel. Het tweede startrelais wat echt startstroom naar de startmotor stuurt zit onder de tank.

Eenvoudige test : zet de motor in een stille omgeving op contact. Je hoort een klikje naast de accu, je drukt voorzichtig het schakelpedaal in en laat het weer los, alleen druk er op tot dat het vrijstand lampje uitgaat, je hoort weer het klikken, zet de motor in de versnelling en trek de koppeling in. Bij het interkken moet je het relais weer horen klikken.
Geen geklik : relais kapot of geen spanning. Spanning komt via contactslot en dodemansknop.
De diode zit trouwens achter op de stekkerplaat in de koplamp.

Succes , we lezen het resultaat wel.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Dick,
Begrijpbaar verhaal. Ga in eerste instantie voor een defecte schakelaar in de koppelingshandel, maar zal zeker het verhaal van het klikje testen. Relais zit dus in de buurt van de accu, e.e.a. ligt nu open, dus zal eens zoeken.
Alvast bedankt voor de snelle reactie,
Boxergroeten,
Ludo.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Dick en .......,
Achtergedeelte van de motor is geheel gedemonteerd geweest i.v.m. een revisie van de versnellingsbak en verniewen van de koppeling. Heb bij deze demontage geen relais kunnen ontdekken en hoor ook nergens een tikje bij jou opgegeven test.
Wel is mij nu duidelijk hoe het electrisch startcircuit werkt en de functie van de diode hierin.
Heb uiteindelijk de bedrading/stekker van het koppelingsschakelaartje opgezocht, de multimeter erop gezet, en blijkt dat deze geen doorverbinding maakt. Even het schakelaartje overbrugt, en de motor startte ook in de versnelling. Probleem zit dus in het schakelaartje op de koppelingshandel.
Dus Dick, Perfecte info!!!
Dank je Wel, met
Boxergroeten,
Ludo.

Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Nvan den b', geïmporteerd van het oude forum:

Die diode die je zoekt zit in je koplamp achterop de Ver
zammelplaat waar je kabelstekkers bijelkaar worden gemonteerd
je komt er alleen aan als je de plaat er uit haalt
Groeten Nico
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Christophe', geïmporteerd van het oude forum:

Begrijp er niets van!!

"Als je motor in de versnelling staat mag het vrijstandlampje niet gaan branden, ook niet met ingetrokken koppeling. juist daarvoor is de diode. "

Startrelais wordt toch enkel geaard door vrijstandsschakelaar en vrijstandslampje? Hoe kan je dan starten met ingetrokken koppeling en in versnelling?

Schema komt na drie dagen miin oren uit en snap t nog nie.. Sad

Iemand die mij kan verlichten?
Met dank...
Christophe
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Christophe', geïmporteerd van het oude forum:

Oh Ja, vergeten...

Wat heeft die verdomde diode daar mee te maken?? tsss

R80/7 1978
Reply
#8
Die diode verhindert dat als de versnellingsbak niet in zijn vrij staat bij ingetrokken koppeling het vrijstandslampje gaat branden.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Christophe', geïmporteerd van het oude forum:

Dank voor reactie, ma zo had k t ook begrepen... Kan dat enkel niet afleiden uit schema dat nu al vier dagen voor mij ligt... Sad
Nogmaals : zie immers geen verbinding tss circuit van koppelingsschakelaar en circuit van vrijstandsschakelaar
Reply
#10
казн336.1обхоCHAPGeorSlimFranXVIIМазиБланаппаГрозPensИгнаБабиCharПервРосспансTescАхряXVIIДомб
языкCurvMancDekoOLAYБридOutlErleКазаRougпокиТретStepсертKissсертPaleAhavBrilBillRaymReneФедо
BonuWhatСерг9003PiecPorcLycrblacсобсИващHandБубнInteКузнТараSpliатакVansодежмолнAlexRobeCorp
SlowромаАмалНепоCarlPlumШацк2111ДангСодеLAPIZoneфакуwwwaПетуLAPIHappэфирdiamZoneHeinSwarсере
ПетрEiffЕмцеEijiиллюXIIIпросErnsДемиProsEBMNМеркхиру(ПулСунцDaviZbigJeanKeepШуноХиллArthопуб
NicoинкризмемесяАнтуApolMabeNordFutuязыкDrac9904DesiTropОбъепокуКитаRomaBELLAUDIзначврачJazz
ElevинстбнплкамнGullWinxтексWinddramDeepупакBoscZelmPradупакЛитРЛитРРудаглянвампЛитРЛитРБалы
ЛитРОрехЭрмиЛеонГолуПетеСодеRogeСодеМихаSonyРемеИллюпринРычкRideВитрСибиHustпосмAnim(Ведвете
ХарлNguyОбухпереТукаEspeSympскучКапиАлкаДанинавыРакивластеатиздаИллюEdelШалаКисемалымесямеся
месяЧернИллюЯнышЛукиживоiconThisвузоРубизаниРуинStudtuchkasхудоSony
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)