Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1100 LT loopt op 2 cilinders
#11
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

De Hall-sensor.

In 1879 heeft dhr. E. Hall ontdekt dat de beweging van de ladingsdragers in een magnetisch veld van richting kan worden veranderd, zodat er een extra spanning kan worden verkregen afhankelijk van de sterkte van het heersende magnetische veld.
Deze spanning, de hallspanning, die opgewekt wordt loopt niet parallel aan de stroomrichting van de oorspronkelijke ladingdragers en kan als stuurspanning dienen voor het ontstekingssignaal.

Simpel uitgelegd is de werking als volgt:
De hallgenerator bestaat uit een IC-drager met het hall-IC aan de ene zijde en aan de andere zijde een magneet. Tussen het hall-IC en de magneet is een luchtspleet van een paar mm.
Er zal een magnetisch veld vloeien door de luchtspleet en het Hall-IC.
Tussen de luchtspleet draait en rotor met uitsparingen, in de vorm van een deksletje. De uitsparingen draaien tussen de spleet door. Hierdoor zal er een wisselend magnetisch veld ontstaan als de uitsparing van de rotor tussen de luchtspleet van de hallsensor komt en als vervolgens het magnetisch veld wordt onderbroken als de uitsparing weer verdwijnt uit de luchtspleet van de hallsensor.
Nu ontstaat er een stroompulsje in het hall-IC en gaat versterkt naar de ontstekingsmodule.

De opgewekte hallspanning is een klein spanning en niet direct geschikt om te kunnen worden gebruikt.
Daarom heeft men in de hallsensor een IC ingebouwd om te voorkomen dat het signaal tussen de hallsensor en de versterker stoorsignalen kan opvangen die het hallsignaal kunnen verstoren. Dan zou de ontsteking niet betrouwbaar werken.

Halfgeleiders zijn zeer gevoelig voor temperatuursinvloeden en kunnen in combinatie met andere externe invloeden andere elektronische eigenschappen krijgen of geheel defect raken.
Daarom kunnen hallsensoren als ze in een fase van defect raken komen, een onbetrouwbaar signaal gaan produceren. Dit is vaak te merken bij BMW aan een afwijking van de toerenteller, deze wordt door de hallsensor aangestuurd.


Groetjes,
Marco


Reply
#12
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Dank voor je uitgebreide reactie Marco, als ik het dus goed begrijp is de hallsensor dus uitgevallen op het moment dat de toerenteller niet functioneert, en bij mij ging dit dus gepaard met het uitvallen van 2 cilinders. Ben je er helemaal zeker van dat de toerenteller aangestuurd wordt door de hall sensor zelf en niet door een bobine? dit lees ik namelijk veel op de duitse BMW fora. Dit even ter dubbelsjek zeg maar. Indien je er zeker van bent, ga ik de hallsensor maar eens vervangen....alvast dank !
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Eric,

Voor zover mij bekend is wordt de toerenteller aangestuurd door de bobine van de 1e en dus ook 4e cilinder. Stel dat ik mij vergis en dat het de 2e en 3e cilinder moet zijn, dan nog maakt het geen verschil. De draad voor de pulsen komt dus van een bobine. De voeding voor de toerenteller komt uit de teller"bak", waar meerdere verbruikers op zijn aangesloten.

Het kan misschien ook een probleem uit de ontstekingsmodule komen, maar omdat ik mij heel erg heb verdiept in de k75 en k100 serie kan ik dit niet voor jou geval met zekerheid zeggen, wellicht dat er ÈÈn van de forum vrienden een eventuele reactie kan geven.
Groetjes,
Marco
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Als jou LT van voor 07/93 is, heb ik, hoop ik, de boosdoener gevonden.

Marco heeft deels gelijk, de Hall-sensoren geven de stand van de krukas door aan de Moronic.
Hier wordt dat signaal omgerekend naar een ontstekingstijdstip.
Dit signaal gaat naar een versterker, en dan naar de bobines.

En ik denk dat dit versterkertje de boel belazerd, omdat het uitgangssignaal hiervan naar bobine 1-3 ook het signaal is voor de toerenteller.

Groeten, Paul.
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Bobine 2-3 dus, herstel.

groeten, Paul.
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Wat ik overal tegenkom is de bobine voor cil 1-4 die van de toerenteller, maar evengoed. Met versterker bedoel je neem ik aan de pulsgever? Als ik het goed begrepen heb werkt de pulsgever voor alebeide bobines....brengt me in dat geval terug bij af....haha, het blijft puzzelen.Gek genoeg loopt hij al een week op 4 poten, zonder toerentellerafwijkingen of uitvalen. Hij sputtert en hort en stoot alleen geregeld als een gek...
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Oh ja, mijn 1100LT is van eind '92, waarin zit hem het verschil Paul?
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Mijn bedradingschema zegt 2-3.

Versterker, pulsgever, of hoe je het noemt, mijn boek noemt het 'Zündungsendstufe', vrij vertaalt ontstekingseindtrap of versterker.

Bedoelt wordt het zwarte kastje wat tegen de accubak gemonteerd zit, net naast de bobines.

Modellen na 07/93 hebben dat kastje niet meer, is dan een geintergreert deel van de Moronic.

Dat horten en stoten kan een defecte brandstofpomp zijn, die gaan ook nog wel eens vroegtijdig met pensioen.

Groeten, Paul.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zal eens gaan zoeken naar het zwarte kastje, deze zag ik niet, tenzij je die kast achter de accubak bedoeld, waar net als de motronic ook zon grote multistekker inzit.
Brandstofpomp zal ik ook eens gaan bekijken, zit in de tank meen ik, er gaat morgen toch een nieuw filter in, lekker, lijkt wel alsof alles tegelijk gaat. Aan de andere kant was ik toch van plan hem af te rijden, want wat rijden betreft bevalt hij mij echt enorm goed, uitmuntend zelfs :-), wordt moeilijk zoeken voor een volgende fiets, denk dat het een jongere LT wordt ;-)
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ik denk dat we dan hetzelfde kastje bedoelen, zwart, plat, zo'n 5x7cm.

Groeten, Paul.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)