Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1100 LT loopt op 2 cilinders
Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:

Hij begon er maandagmorgen al mee, ff op 2 cilinders starten en dan alle 4 oppakken...zelfde toen ik terugreed van mijn werk. Ik denk ach, beetje vocht misschien, maar niet dus. Eergisteren begon hij op 2 poten, daarna direct op 4, en 100 meter verder permanent op 2. Ik ben toen maar naar de motoport in de buurt gereden.(bmw dealer)
Ze zijn nu anderhalve dag aant testen, maar hij doet het het gewoon weer he...altijd zo , terwijl de 1e test toen ik er net was uitwees dat 1 bobine niets meer deed.(cilders 1 en 4, toerenteller deed het ook niet meer)
De bedrading (vanaf de cdi) van de "kapotte"bobine hebben we op de andere bobine gezet, deze functioneerde toen prima ...ik kan nu hem dus wel weer ophalen, maar het risico is groot dat hij er onderweg zo weer mee ophoud, en om nou uit voorzorg de bobine en pulsgever te vervangen...wie weet raad?
Reply
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:

Wat vaak vookomt bij de K1100 is dat de kleppen wel eens willen verbranden. En dan ontstaat dit probleem.

Mike
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Eric,

Een bobine die als een knipperlicht werkt, aan een uit, komt nauwelijks of in het geheel niet voor, de laatste decennia voor zover ikmij herinner niet mee gemaakt.
De Hall sensor werkt voor beide bobines, dus ik verwacht niet dat daar het probleem is.
Wat wel een mogelijkheid is: een slechte verbinding voor betreffende bobine naar de massa of de leiding vanaf de ontstekingsmodule.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dag Eric,

Een bobine die als een knipperlicht werkt, aan een uit, komt nauwelijks of in het geheel niet voor, de laatste decennia voor zover ikmij herinner niet mee gemaakt.
De Hall sensor werkt voor beide bobines, dus ik verwacht niet dat daar het probleem is.
Wat wel een mogelijkheid is: een slechte verbinding voor betreffende bobine naar de massa of de leiding vanaf de ontstekingsmodule.
Groetjes,
Marco

Ik heb gisteren alle verbindingen en massa aansluitingen rondom accu en bobines gereinigd, dit ndat we dachten het probleem in een gescheurde bougiekable gevonden te hebben, helaas deed hij hetzelfde afgelopen weekend kortstondig weer. Het volgende probleem dient zich ook al aan, stotteren op elk willekeurig moment, maar erger bij gas los en traag gas open....gevoel alsof de ontsteking er ff mee ophoud..
Reply

Dag Eric,

Let nog wel op de toerenteller als de motor vreemd doet.
Als een bobine zwak is dan zal je dit eerder merken bij vol gas omdat de eindcompressie druk dan veel hoger is en daardoor de ontsteking zwaarder wordt belast.
Wel heb ik eens meegemaakt dat het signaal wat wordt afgegeven door de luchthoeveelheidsmeter soms wordt onderbroken door een vuile of versleten koolbaan die het signaal doorgeeft van de openingshoek van de luchtklep..
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Eerst een misverstand uit de wereld helpen.
Een K1100 heeft geen luchthoeveelheidsmeter.
Dit systeem kijkt naar de gasklephoek via de potmeter die achterop de rij carb's zit, en de tempsensor in het luchtfilter.

Ik heb hier wel een foutcode tabel om de motronic uit te lezen.

Als het elke keer 1-4 zijn die ermee kappen, moet je de bobines eens omwisselen, kijken of die storing dan meegaat.

groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum:

waarom denk je dat er een bobijn uitvalt? de motor zou dan knallen in de uitlaat. blijkbaar is uw tps sensor "te arm" afgesteld of er zit een "dead spot" in.
Als je de tps sensor volledig clockwise verdraait zal je zien dat er bijna alleen nog vrijloop mogelijk is en de fout die jij hebt extreem verslecht, anticlockwise verrijkt de injectie en uw fout zal verdwijnen indien uw tps niet defect is. bij een defecte tps zal bij een bepaalde gasstand de normale electrische weerstandswaarde verkeerd zijn en uw motor zal sputteren (alsof de tps volledig clockwise verdraaid is).
Dit was in een notedop.
Philip
Reply

Hij sputtert nu dus ook, soms kilometers achtereen, en dan als sneeuw voor de zon is het weer goed, we denken (monteur en ik) nu aan een benzineprobleem. Let wel, dit is een ander probeem vermoedden we dan het eerdere bobineprobleem. Ik kom op de bobine omdat de toerenteller ook uitviel, gezamelijk dus, en aangezien de toerenteller zijn signaal krijgt van bobine van cilinders 1 en 4, leek me de conclusie defecte, of in ieder geval niet werkende bobine de juiste. Nu verder naar het sputteren en horten, dit stopt als ik het gas vol opendraai, hij pakt normaal toti k het gas loslaat en het constant houd....dit probleem begint langzaamaan, en verergert dan tijdens het rijden. Wie heeft suggesties? electrisch of benzine?
Reply

Dag Erik,

Ik ga naar aanleiding van je laatste bericht dat er iets mis is met de hallsensor voorzover deze aanwezig is.
Bij aanwezigheid wordt het motormanagement aangestuurd door de Hallsensor en ook de ontstekingsmodule.
Vanuit de ontstekingsmodule wordt de toerenteller aangestuurd.
Dus eenvoudig, als er geen signaal komt op het motormanagement van de hallsensor (deze vervangt symbolisch de onderbrekerpunten), dan stopt de toerenteller ook met het goed aanwijzen.
Groetjes,
Marco
Reply

Als de hallsensor defect is, dan is dat definitief toch? of weigeren deze af en toe wel eens dienst als ze op hun eind lopen? voorts stuurt de hallsensor toch via de ontstekingsunit beide bobines aan? bij mij vielen in eerste instantie maar 2 cilninders uit....
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)