Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Injectors / gasklephuis
#11
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, dat klopt maar koelvloeistof bereikt als het goed is niet de temp van de cilinderkop.
Deze warmte isolatie van de carb. was bij de oudere modellen echt een item. Het inlaatspruitstuk wordt hier bewust met een isolator (kunststof) tegen de cilinderkop gemonteerd.
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad Dick, het is soms verrekt moeilijk om in een gecomprimeerd heel lang verhaal exact alle aspecten van elk onderdeel te beschrijven, met mijn verontschuldigingen voor de tekortkoming.

Overigens is er altijd een isolatie tussen motor en carburateur, deze bestaat meestal uit een massief stuk, lijkt op pertinax/bakeliet/astbest, dus goede isolatiematerialen.
Dit is omdat benzine een laag kookpunt heeft, denk aan de vlotterkamer, dat is het grootste probleem.
Het kookpunt van bezines ligt tussen 40 en 150 graden Celsius, afhankelijk van de soort benzine.
Benzine voor verbrandingsmotoren is een mengsel van velerlei soorten en samenstelling van benzines. Veel ben ik denk ik vergeten over benzines.

Overigens is het voor het verbrandingsrendement wel gunstig als de benzine warm is omdat daardoor de benzine gasvormig in de verbrandigskamer aanwezig is of lomt, hierdoor ontstaat en beduidend homogener gasmengsel omdat twee gassen beter vermengen dan een gas en een damp. Hierdoor wordt de motor zuiniger en schoner.
Nadeel is of zou kunnen zijn de koeling door de dampvormige benzine deeltjes tijdens het verdampingsproces, waardoor de motor enigszins kan worden gekoeld in de verbrandingskamer.
Hierdoor kan de vullingsgraad worden verhoogd.
Zelf gebruikte ik een eigensysteem, waardoor bij het gas loslaten er via de accelerator inspuiting extra benzine in de verbrandingskamer werd gespoten. Geld speelde geen rol in de racerij.
Groetjes,
Marco
Maar het is wel waar wat je zegt.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Marco, bedankt voor je toelichting.

Nog als extra voor de geinteresseerden: bevriezing van carburateurs komt het meest voor bij vochtige lucht en een temp net boven het vriespunt. Door de grote stroomsnelheid van de lucht en verdamping van benzine (verdamping vraagt altijd warmte) komt het Carb huis onder het vriespunt. Het vocht in de lucht bevriest dan tegen de Carb. wand.
Daarom moest vroeger de luchtinlaat van de auto ook in de winterstand gezet worden. Dan werd de, door de uitlaat verwarmde, lucht aangezogen. Als het echt vriest is de lucht droger en heb je weer minder (geen) last

Lijkt me weer genoeg theorie. maar wel leuk om van elkaar te leren.
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Dick,

Toch nog even een extra op je mooie uitleg.
Een voorbeeld: Als je de band van je fiets oppomt, wordt de aansluiting van de pomp waar de slang op is aangesloten lekker warm, de luchtdruk moet je door een klein gaatje persen.

Omgekeerd, als de lucht gaat zuigen in plaats van persen, is het verminderen van druk inplaats van het vermeerderen bij het pompen.
Het is logisch te veronderstellen dat dan ook omgekeerd een afkoeling plaats vindt, proefondervindelijk is dit ook weer te constateren door bijvoorbeeld van een grote band die flink onder druk staat het ventiel los te draaien waardoor de lucht van een hoge druk naar een lagere druk gaat, dus een omgekeerde werking.
Nu gaat het ventiel bevriezen, zonder dat er sprake is van verdamping.
Het heeft te maken met energie niveaus in de luchtstroming, dit kan je zelfs berekenen
Van een lage druk naar een hoge druk wordt het warmer en van een hoge druk naar een lage druk wordt het dus kouder.

Dit gebeurt in de venturi van de carburateur exact hetzelfde, daar wordt de luchtdruk van de buitenlucht verlaagd door de venturie tijdens het aanzuigen.
Dit veroorzaakt dan de temperatuur verlaging.
Hierdoor kan bij bepaalde typen carburateurs met een dominante werking van de venturi de temperatuur dermate dalen, dat inderdaad de waterdamp die in de lucht aanwezig is, gaat condenseren en ver onder het nulpunt kan zakken.

Ik heb dit met een simpel voorbeeld geÔllustreerd, dit verschijnsel is ook de reden dat die vingers zo verrekt koud worden in de winter opde motor, waarom de vleugels van een vliegtuig gaan bevriezen op die plaatsen waar er een sterke versnelling van de lucht plaats vindt.

Daarom helpen verwarmde handvaten minder goed tijdens het rjden dan je zou kunnen verwachten.
Het hele verhaal is natuurkundig goed te onderbouwen.
Maar je hebt wel gelijk Dick zeker de vrieslucht is veel droger.
Groetjes,
Marco
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)