Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben een blok, met enig toebehoren, aan het "strippen"
Daar horen ook de injectors bij, hoe leg ik die dingen het beste weg ? Moet ik die laten reinigen en droog wegleggen, of in een benzine / petrolbadje dompelen of wat....... Je mag het zeggen.
Dan heb ik nog eens opgevangen dat het gasklephuis vanaf fabriek afgesteld wordt op het bijbehorend blok. Betekent dit dat je het originele gasklephuis bij het blok moet blijven om het een beetje fatsoenlijk te laten lopen, of maakt dat niet veel uit vwb de loop ? En als ik dan toch bezig ben; Op de LE jetronic staat een nummer, is dit altijd hetzelfde, of zit daar verschil in ? M.a.w. kan ik, indien nodig, zomaar een andere inspuitkast op mijn K zetten ?
(K 100 RT 84)
Garoeten,
ChrisS
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag ChrisS,
Injectors vinden het fijn als ze vettig zijn, dan heb je wienig oxidatie, ik zou ze persoonlijk niet laten reinigen tot je ze eventueel nodig hebt, en beetje wasbenziene met een klein beetje olie doet wonderen, het beste is naaimachineolie.
De benzine verdampt en de olie blijft als een dun beschermfilmpje achter, geen petroleum o.i.d.
Het gasklephuis is door de fabriek afgesteld op synchronisatie van de kleppen onderling en mag je zelf niet aan veranderen. Verder volkomen op de stanionnaireafstelling blok onafhankelijk.
Volgens mij zijn van de K 100 serie de tweekleppers, de managementsystemen identiek.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:
Marco, als ik het goed begrijp kun je het gasklephuis van de ene K op de andere (identieke, K zetten, het enige wat je dan kan , en alleen maar mag, doen is aan de nevenstroomschroeven draaien tbv de stationairloop ?
ChrisS
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Chris,
Helemaal gesnopen.
Wat wel erg belangrijk is dat is een geheimpje wat ik zal uitleggen.
Speciaal het gedeelte van de luchtingan van een motor, dus het complete inlaatspruitstuk of - stukken, voor en na de gasklep(pen), tot en met de inlaatkanalen in de cilinderkop, moeten een volkomen gladde overgang hebben.
Hiermee bedoel ik dat er bij de aansluitingen van de diverse luchtkanalen geen randen zijn door het niet juist uitgelijnd zijn van de doorlaatkanalen. Deze overgangen moeten echt vlak zijn zodat er geen turbulentie kan optreden.
In de racerij gebruikte ik altijd paspennen, 3 mm is genoeg, ÈÈn zijde van de pen met locktite vast zetten en de andere zijde precies passend in de andere flens.
Ook pakkingen moeten worden bijgewerkt.
Hierdoor krijg je bij vol vermogen een beduidende vermogenswinst, de motor blijft origineel en zonder kosten toch sterker in de hoge toeren.
Dit werkt beter dan chiptuning bij BMW, het gaat niet tenkoste van koppel in de lagere toeren.
Dus als je de zaak uit elkaar hebt, monteer zuiver passend.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:
En bedankt weer.
Reactie van bezoeker 'Thieu', geïmporteerd van het oude forum:
Interessant verhaaltje Marco, ik heb op mijn motor rubber slangen tussen de carbs en de motor, en rubber slangen van de carbs naar het luchtfilter, als ik die rubber slangen zou vervangen door alluminium buizen zonder randen, zou ik volgens jou vermogen winnen, hoeveel PK zou dat kunnen schelen dan Marco?
Groetjes. Thieu.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Thieu,
Soms monteren fabrieken rubber koppelingen tussen de kop en de carburateurs. Dit kan diverse redenen hebben, bijvoorbeeld trillingen of goedkoper.
Het is heel moeilijk om een schatting te maken wat er wordt verdiend met het tunen van een motor, bijvoorbeeld mijn Honda die ik vroeger had, steeg in toeren van 8500 naar 9600 t/min.
Dat alleen door de inlaatkanalen te bewerken zoals ik beschreef hier boven en door de scherpe randen te corrigeren bij de klepzittingen, zowel in de kop waar vaak een scherpe fraisrand aanwezig is, die bij hoge gasstromingen voor turbulentie zorgt langs de verbrandingsruimte.
Ik kreeg 1 heel groot probleem, de koppeling ging slippen door het toegenomen vermogen, zwaardere veren wilde ik niet, kramp allergie voor de linker hand. Dus die heb ik wel veranderd, anders dan de fabriek had gedacht.
Verder is alles exact gelijk gebleven en standaard volgens Honda.
Als je bijvoorbeeld een straalmotor bekijkt, dan kom je tot de ontdekking dat deze eigenlijk uitsluitend kan werken door de inwendige aerodynamica, hetzelfde wat ik heb beschreven, alleen getransformeerd naar een zuigermotor.
Overigens het glanzend polijsten van het inwendige is absoluut zinloos, dit heeft te maken met de wrijving tussen luchtlaagjes grenzend aan de oppervlakte van de buis geeft minder weerstand dan de wrijving tusssen lucht en glanzend oppervlak.
De schaatsers gebruiekn stripjes langs de kleding, dit schijn ook te helpen in verminderde luchtweerstand.
Er zijn ook experimenten gedaan om verkeersvliegtuigen van een circulair geribde folie over de romp te plakken, dit scheelde bij gelijke snelheid behoorlijk veel brandstof.
Het bleektoch te duur te zijn geloof ik.
Tot slot, als je toch wilt gaan hobbyeÎn, vergeet niet om ook naar de scerpe randjes van de carburateur te kijken en vergeet vooral niet om het luchfiltersysteem origineel te houden, daar heeft men met gelijke nokkenas in de fabriek bepaalde redenen voor gehad voor de toegepaste constructie.
En dat allemaal uit het bloote hoofd,
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Thieu', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt Marco voor de uitleg, als ik nog eens een technische vraag heb, zal ik die graag aan dit forum stellen, hier zitten mensen die echt verstand van zaken hebben. Groetjes van Thieu.
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens mij is er nog een reden voor een rubber koppeling tussen cilinder en carbs bij onze BMW's :: Warmte overdracht. Met een rubber aansluiting wordt de carb. minder verwarmd door de cilinderkop en verdampt de benzine door de luchtstroom, niet door verhitting.
Dit is zeker het geval bij de wat oudere types.
Reactie van bezoeker 'Teun', geïmporteerd van het oude forum:
Ja en als je dan weet dat bij sommige auto's, en ook motorfietsen de carburateurs verwarmd worden door koelvloeistof, voor bevriezing in de winter, dan zal het een beetje warm worden door die aluminium buisjes niet zo erg zijn, maar het zal wel zo zijn als Marco zei, de Carburateurs worden meestal in rubber gehangen voor de Motortrillingen die de tere onderdelen in de Carbs zouden kunnen beschadigen, zoals vlotters, vlotter naalden, enz.
|