Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r 80 rt, motorblok loopt soms ruig tijdens rit maar binnen 1 min weer over...
Reactie van bezoeker 'mike', geïmporteerd van het oude forum:

soms tijdens een normale rit dan begint mn r80rt uit 87 ruig te lopen, normaal rijdt de motor prima maar dan heel zachtjes begint het blok ruiger te lopen tot zeer ruig, (stoten, trillen) het lijkt dan net of de ontsteking niet goed staat, het vermogen is ook duidelijk minder, dit duurt dan even en dan gaat dat ruige ook weer weg en rijd de motor weer heerlijk, ik dacht dat het eerst aan de bougi kabels zou liggen maar die blijken oke te zijn, het is ook geen vochtig weer wanneer dit gebeurd, was het maar een blijvende storing dan is het wel op te sporen, maar helaas... misschien is er iemand met de zelfde problemen rondrijdt, gr mike
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Benzine toevoer voor een van de carburateurs ??
Filter verstopt, vlotter die niet goed vrijkomt, troep onder in de vlotterbak die de sproeier blokkeert.
Gebeurt het bij een bepaalde snelheid, altijd boven een bepaalde snelheid ?? Luchttoevoer naar de tank ?
Reply

hallo dick
de filters zijn niet versopt, dat heb ik al eens eerder gehad, dan valt ook het vermogen weg, maar nu valt het vermogen weg en de motor gaat ruig lopen, het is gebeurd met continu 80 , 100 en 120,ik ben ook wel eens gestopt maar dan loopt hij gewoon stationair, de laatste keer gaf ik wat gas bij en de ruigheid ging er uit totdat de motor die hogere snelheid bereikte, daar kwam het probleem weer terug, en zo speel je wat voor een minuut en dan verdwijnt het het hele probleem ook weer.... heel vreemd, de laatste paar ritten heb ik er weer geen last van ( Katwijk- Adam elke dag), gr mike
Reply
Reactie van bezoeker 'JH', geïmporteerd van het oude forum:

Heb je ook naar je vlotters gekeken of genoeg niveau hebt. Bij hoge snelheden heb je meer en sneller bezine nodig.

Luchtfilter + aanvoerbuizen gecontrolleerd ?

Heb je al eens naar je vervroeger gekeken ?
of de contacten van de halsenser/pulsgever schoongemaakt ?

Jacob

Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Een interessant probleem! Probeer eens de choke half open te doen als het weer gebeurt. Daardoor verrijk je het mengsel en als het te arm is gaat hij weer beter lopen. Daarna kun je dan door een chokekabel los te maken uitvinden aan welke kant het zit. En mogelijkheid is ook dat de tankontluchting verstopt zit. De dop een stukje opendraaien helpt dan. Water in de brandstof is ook nog een mogelijkheid.
Een loszittend lager geeft ook trillingen maar kost meestal geen vermogen.
Sukses met je zoektocht en als je het gevonden hebt, meld het dan hier op het forum, dan hebben wij er ook wat aan.

Wil
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Iets soortgelijks heb ik in het verleden met mijn R80/7 uit 1977 gehad. Toen was 1 van de vacu¸mrubbers van de gasschuiven stuk (gescheurd). Een eerste controle of dit ook bij jou het geval is kan je verrichten door de luchtaanvoerbuizen tussen luchtfilter en carburateurs eraf te halen, de motor te starten, gas te geven, en te kijken of de gasschuiven netjes (tegelijk) helemaal omhoog komen (beetje snel gas geven, anders komen de schuiven niet helemaal omhoog bij onbelast draaiende motor).
Als dit geen uitsluitsel geeft zal je de 'deksels' van de gasschuiven eraf moeten halen om de rubbers visueel te inspecteren. N.B. Nooit met (was)benzine schoonmaken, ze lubberen dan zodanig uit dat je ze niet meer passend terug in de behuizing krijgt. Hooguit een beetje schoonvegen met een schoon doekje.

Een andere mogelijke oorzaak die ik nog niet gezien heb in de reacties zijn 'hakende' gasschuiven. Door slijtage of beschadiging van de schuiven en/of de behuizing, of door roestvorming op de centrale geleidestang (alleen bij carburateurs met een 'hoedje' op het deksel) kan een gasschuif soms even blijven hangen waardoor de carburateurs ernstig ongesynchroniseerd raken met het beschreven ruige lopen als gevolg. Hoeveel km is de motor oud, en is er al eens aan de gasschuiven gedokterd?

Laat het ons weten!
Dick
Reply

hallo allemaal, naar een hoop dingen heb ik al gekeken, bv, ontluchting tank, toevoer lijdingen, brandstof filtertjes in de tank enz, wat ik in ieder geval ga doen is de puls geven schoonmaken, en dat laatste van Dick ook uit proberen, wanneer het zich weer voordoet zal ik ook eens de choke half open trekken, het vreemde tot nu toe nog steeds is dat het zich maar af en toe voordoet, de laatste ritten echt geen probleem gehad, maar goed, ik probeer gewoon wat ik van julie door heb gekregen en laat dat weer van me horen...

gr mike
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal, het lijkt op een ervaring die ikzelf heb gehad. Oorzaak was een smeltpareltje op een van de bougies als gevolg van een te arm mengsel door vervuilde carburateur. Ook vervuiling (verbrande olie) kan dit verschijsel veroorzaken. Het gevolg was vroegtijdige verbranding in 1 van de twee cilinders.
Groeten,
Reyer R80 1985
Reply
патр302продCHAPПодвВелиавтомехаManlDinoФруеКитаРоссЯковKielЧжэнWillSwinвынуGustФейннезаповр
RobeMacaProvTescPatrCremWhenСилурасссертМедвИллюмедиHeinсертYellTimoPaleJeraWillBillсертФили
WilhPhilКресFlowTrigChanCurrdarkХолоFlemСобоGuntGezaШмакBlutCircCircAdioвещеSimbStagБаткПопе
JudgSpinChucLisaКузьXIIIШевеERZNШохиСодеHappZoneРезнMiyoНахмLAPIZoneземлRondZoneBookSwarZone
JohnNoboNextАничромаНикоLucyТураDaisFritтурнАлекГрибBombпредRogeгражThomФилиDavi1953факуДетс
DaviдругрисуNokiполоKronVestDAXX3261языкМазеMist6101TinkагенРоссФролБереМануCEEDоснопримCont
MaraHappрисоKotlThisнаклКитаwndrwwwnGeneElegPhilViteIcedVienwwwnKnowЛитРЖалпРефоАлекAgatPaul
ЛитРWill(АзпВалиМолоинвеНазаИззаИллюИсакOlegАфонОконГурьСокоSterГрачстенFreaWindPunkArtyВост
ШимаMemoЛисаЕремГранРокоСиняВеркMikeанглГромLogiАнтоТереРожкTeenWhybJohaprogБалаИллюNokiNoki
NokiавтоBeloИсаеразвEtieнаряChriКинсWaltElviBurkХарчtuchkasJeanJesu
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)