Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
toerenteller r100rs 87 doet raar en voltmeter geeft ruim 14 volt aan. Welke olie?
Reactie van bezoeker 'Durk-Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Net een 1987 r100rs aangeschaft. Als ik 130 rij op de snelweg (en tijd heb om mijn toerenteller rustig te bekijken) zie ik de wijzer een beetje heen en weer bewegen tussen de 4 en 5,5 duizend toeren. Ik kan me dergelijk gedrag herinneren van een vorige motor maar dat stopte op een gegeven moment weer. Weet iemand hiervan de oorzaak? Ook geeft het voltmetertje een laadstroom aan van boven de 14 volt, kan dit kwaad? En tenslotte, welke olie kan ik het beste gebruiken voor het blok en de versnellingsbak? Alvast bedankt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

De aanwijzing van de toerenteller wordt beÔnvloed door motortrilling. Je kunt dit controleren door hem mechanisch te ontkoppelen, dwz losschroeven en zolang in lappen of schuimrubber hangen. Je zult zien dat de aanwijzing nu wel goed is. Er kan iets mis zijn met de ophanging van de teller, of je motor trilt te veel, maar helemaal weg krijg je het niet.
Verder is de voltmeter niet een echt meetinstrument, maar meer een indicatie. Gebruik voor het meten van je spanning een digitale universeelmeter en vergelijk die aanwijzing met je voltmeter. Je weet dan wat de afwijking is. Verder wijst een voltmeter spanning aan. Voor laaddstroom heb je een ampËremeter nodig en daarmee kun je dan zien of er stroom naar de accu loopt (laadstroom) of dat er stroom aan ontrokken wordt (ontlaadstroom).
Over olie is al heel veel geschreven.
Kijk maar eens op www.boxer-forum.de daar naar 2-Ventil Technik en dan bij 20 oct naar Synthtik-÷l.
Over versnellingsolie zijn soortgelijke verhalen te vinden.
Als je doet wat BMW voorschrijft kun je nooit een buil vallen, iets anders is expirementeel en berust op eigen subjectieve ervaringen.
Sucses!

Wil
Reply

Bedankt voor de tips. Ik ga eerst mijn carburateurs schoonmaken en afstellen om de trillingen te verminderen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Thijs', geïmporteerd van het oude forum:

Ik neem aan dat je een instructieboek hebt daar zal de geadviseerde olie wel instaan, als je dat niet hebt zou ik gÈÈn Synthetische, of half Synthetische, olie gebruiken je hebt een motor van 1987 dus een wat oudere motor, dan zou ik gewone minerale motorfietsolie gebruiken!!
Synthetische olien zijn niet geschikt voor oudere motoren!!
Reply
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij hebben modellen vanaf '87 een elektronische en geen mechanische toerenteller. Dat zou dus op een elektronisch probleem duiden. Als je een schema hebt moet je eens de aansluitingen controelren.
Bell-Ray 20W50 half syntetisch is erg goed voor je blok maar ook erg duur (wat is duur: 2.25 maal 10Euro is 22,5 euro per jaar aan olie, en wat kost een volle bezine tank?)Ik gebruik het in mijn 90s. Je kunt ook 20W50 van de Hema (als ze die nog hebben) of van de Aldi, Halfords whatever, als het maar minerale olie is.
Voor je bak (ook je cardan en swingarm) voldoet 80W90. Ik zou hier geen sysntetische varianten gaan proberen. Zie het duitse boxerforum.

Groet Robbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

<blockquote>Volgens mij hebben modellen vanaf '87 een elektronische en geen mechanische toerenteller. Dat zou dus op een elektronisch probleem duiden. Als je een schema hebt moet je eens de aansluitingen controelren.

Tja Robbert, ik heb niet gezegd dat het een mechanisch systeem is, dat maak jij ervan!
Juist doordat het een electronisch systeem is, is het gevoelig voor trillingen. Niet de electronica, maar wel het aanwijsinstrument. De toerenteller is namelijk niets anders dan een milli-amperemeter met een electronische schakeling ervoor die de ontstekingspulsen omzet in een lineare aanwijzing. Omdat een milli-amperemeter een fragiel ding is met weinig massa (draaispoelmeter) is het erg gevoelig voor mechanische trillingen. De snelheidsmeter is wel mechanisch en daardoor minder gevoelig voor dat soort invloeden. De tellers hangen wel in rubbers maar 100% werkt dat niet voor de toerenteller.
Ik heb bij mijn motor van alles geprobeerd om het weg te krijgen. Ik ben begonnen met de teller te laten vervangen (garantie), daarna ben ik gaan meten aan de teller, maar die doet gewoon keurig waarvoor hij gemaakt is. Daarna met verschillend hardere en zachtere ophangrubbers gexperimenteerd. Dat werkt allemaal maar marginaal. Het enige dat echt helpt is volledige mechanische ontkoppeling, dus eruit halen en in de schuimrubber leggen. Dat is natuurlijk niet mooi, maar op die manier kun je wel vast stellen of het aan je teller ligt of dat het van de motor komt.
Met een perfect afgestelde motor en verse olie en de zaak op temperatuur is het aanvaardbaar, maar niet weg.
Bij de ene motor zal het wat minder zijn en bij een ander weer wat meer. Na een tijd ben je er aan gewend en is er wel weer wat anders dat je aandacht trekt en waar je dan op het forum weer vragen over stelt!
Sucses!

Wil
Reply

Inderdaad Wil, ik wilde de lampjes toch vervangen en heb de teller even uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Alles piekfijn in orde, in schuimrubber geeft hij een perfecte meting. Mijn blok trilt bovendien bovenmatig, de carburateurs zweten dus die ga ik eerst maar eens schoonmaken en stellen.
Reply
исто301.63.3.CHAPМалаВелиЖарорассГонсsselЧижопереJongJohnНечкMicrArthSkarписаРоссрекоЦеллЗубо
RobeValiBR22StriActiCaptcucuпроцКазасертГордErleполеXVIIShamDiadFlaxPaleБасоНемиFyweсертБаби
АкулобелmatcSunnSeveLangThraavanЛурьОконстихЗаничитаАнисAlphAdioChriCollфиксMatiKoffКарсRobe
SincMichDisnНовоBrucПерцPhilчистСандКлимHappZoneТараMiyoАПетHappZoneАнглRondZoneNasoFuxiHapp
DaviBillморяавтоунивGentсборХохлназвEdgaПанкGrahКура1278БутыMetaКурсКрасBriaСоде1953факуПиса
StefначаКорнCommСереKronZigmDAXX3276фломЕвсе7866MiniРоссSilbESACВладAVTOARAGFIAT9ббзрабоCont
ValiHellфломLoveформмашиКитаWoulWindMetaSuntСолоРазмCafeовощWindРощипостINTEСухоЛитРЛитРскор
CitiXIIIRadmXVIIСузюБрыкбелоWindТолспрофXVIIмикриздаWhatпремAlanREAL(300ПокрМироDaviPollRich
летаЛугаЭрперодиАгееувлеупраFrewХохлГалиSupe1962LegeКапуМошкПушкюнкеMicrTchaкласКалиCommComm
CommSuzaPunkRudyШапиXVIIдискGileАгее335-DaviКолеНикиtuchkasгастДени
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)