Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
carterontluchting
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Zoals bij jullie wel bekend ontlucht het carter van de R types (tot /7 in elk geval) via een slang in de rechtercarburateur. Dit systeem levert soms een vette rechter bougie op, in elk geval koolvorming. Iets wat ik niet goed vind. Ik las dat latere types een verbeterde ontluchting hebben waarbij de olie die met de lucht mee kwam netjes in het carter wordt teruggebracht. Ik kon in de documentatie van latere types geen aanwijzingen vinden hoe dit bereikt werd, en hoe ik mijn R75/7 dus om kon bouwen. Heeft iemand ervaring c.q tips voor mij?
Reply
Reactie van bezoeker 'Tak', geïmporteerd van het oude forum:

Ervaring heb ik niet, maar de enige ingang naar je carter lijkt mij langs het vliegwiel. Je zou kunnen denken aan een slang daarnaartoe... Ik zou het niet doen trouwens. Een beetje vettige bougie is inderdaad niet goed, maar is misschien eerder een teken dat je ventiel niet goed staat afgesteld of dat je teveel olie in je carter hebt zitten. Probeer eens af te tappen tot vlak boven het minimum en kijk of je nog steeds vette bougies hebt. Bedenk: het peil dient TUSSEN min en max te staan. Hoeft dus niet per se bij max.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Er schijnen verschillende types carterontluchtingsventielen te zijn. Deze is gemonteerd naast je dynamo onder een deksel. Bij de ˆude wordt een rubber membraampje gebruikt, bij de nieuwe een metalen. Een telefoontje naar de hobbyist geeft waarschijnlijk het antwoord.
Reply

Bedankt, Dick, voor je reaktie. Ik weet van het bestaan van een verbeterde versie membraan (een metalen, inderdaad) maar ook hier wordt de lucht met olienevel rechtstreeks naar de carburateur geleid, meen ik. Ik zoek een methode om de olie te scheiden en in het carter terug te voeren. Of bestaat dat helemaal niet?
Reply
Reactie van bezoeker 'Marinus', geïmporteerd van het oude forum:

Die carterontluchting heb ik bij mijn R75/6 als volgt aceptabel gemaakt; steek aan het einde van het slangetje een T-stuk en bevestig daar ook twee slangetjes aan. Deze kunnen ieder door het luchtfilter richting carburator. Zo verdeel je de vettigheid naar beide carburators en is het,voor het oog, prima in balans. Het is nogal een gefriemel in en bij het luchtfilter maar een eenzijdige vettigheid is voorgoed weg. Veel succes.Marinus.
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Zo zit het bij mijn R80/7 ook, dus evt. onderdelen kun je zo bij de Hobbyist kopen lijkt me.

Ik begreep het probleem al niet helemaal omdat ik er van uitging dat dit bij jouw motor ook zo zou zitten. Weer wat geleerd!
Reply

Dank jullie voor de reakties. Ik heb inmiddels een nieuwe carterontluchting gekocht, en ga de tip van Marinus opvolgen. Ik denk trouwens dat deze recente uitvoering van de ontluchting doet waar ik op uit ben, het terugvoeren van eventueel meegenomen olie terug het carter in. (Vooropgesteld dat zuigers etc in orde zijn en de olie niet over max gevuld is.) groetend

Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Al weer een oud topic, maar voor mij even weer up to date.

Heb dus op e R75/5 open luchtfilters op de carburateur zitten, de carter ontluchtingsslang gooit nu zijn smurrie boven op de versnellingsbak.

Vraag: kan ik deze slang gewoon verlengen en achter het achterwiel op de straat laten druppen(nu komen de milieu activisten met commentaar waarschijnlijk).
Of zet ik hier een of ander filter tussen, lengte van de slang nog ergens van op invloed misschien.
Aangezien het een caferacer achtig model is geworden, misschien wel mooi om de slang met het spatbord mee te laten lopen of aan de onderkant van het zadel.
Ben weer benieuwd naar de reacties.
(bye the way: hij loopt nog steeds al een tierelier en de toerenteller uit).
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Vervang het oude klepje (pen/veer/plaatje) door de nieuwe (reed-valve of membraam), dan heb je al minder last van 'overstort'.
Het slangetje in 'old-skool' stijl langs het spatbord naar achter, of, zoals op de oude rennmachines, in een (beijers bier) blikje.

Groeten, Paul.
Reply
РАСС297.9чтенCHAPозердороБериEtheRajnLuchПопоRondDekoPlotСодеMicrEdgaВостHenrInviБлосБрайПлав
AnneGrinZeroAtlaPerfSHARPatrТрисДетсGillНикоПомпАнтоЕмелShamHerbPalePaleCamaWolfЗаниGarnGarn
РейнVoguКржеCottMercDeepАсипdarkBradMichордеHarlГусеХониСодеAndrwhitCollСодеFallBridNiniАлек
PaulHumpMarcNottDamiРебрPhilERINНижеAlfrLAPIЛитеЛындMiyoпереLAPIZoneлюдьMiyoZonediamSwarZone
WestJacqЧехоТернРокоErneГедиВайнДылеArthпутеПС-8авто1516PoweБобринстСмирStarRowdСолоЦветМоск
ГагииконМетаPCMCElviToriNordDAXXDisnязыкXVIISwarРоссАртиVinaESSGСидоКислВолкTOYOТУ-1visuJazz
ValiязыксборотлиBeacLEGOSmobWindPoweMarkConcValeуведCafeBoziЛитРАудиWindSpyiОсояГусаKosmконк
ЛитРЛитРПрокПаниКазмKapiБондДоббПодъжитьОшурNataDearРоссвремМутаDaviгрузTracKrafчемпКоганаБа
JwelimprХудиИвашавтооднаавтоEnidНефевещеМихаШеляWindУдалФадеSomeКузнMicrCharШереАлямPCMCPCMC
PCMCКузнHansMariГурьстатBurdXVIIНефеWaltМороАромЛернtuchkasHerbЛуки
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)