Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krakende storing in Baehr SONO met STABO Outdoor op K75s-en in een richting.
#3
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Gerrit,

Zoals je het probleem omschrijft, dan wordt deze storing veroorzaakt door een elektrisch stoorsignaal van wordt veroorzaakt door de motor als deze draait.
Er zijn enkele onderdelen die deze storing kunnen veroorzaken.
Als het een zingend geluid is dan komt dat meestal uit de dynamo en wordt veroorzaakt door de dioden in de dynamo.
Dit is simpel te voorkomen door een gewone goedkope ontstoorcondensator te monteren, bij de automaterialen zaak hebben ze deze voldoende op voorraad voor niet te veel geld.
Monteer deze condensator met het huis aan de massa van de dynamo en de draad van de condensator aan de rode draad van de dynamo, eerst de min van de accu los halen, om te voorkomen dat er elektronische componenten defect geraken als je sluiting maakt.
Dit kan nooit kwaad en beschermt tevens tegen eventuele stoor pulsen in de elektronische componenten zoals motormanagement systeem.

Als het knetterende geluiden zijn, die regelmatig en monotoon klinken, waarvan de regelmaat afhankelijk is van het toerental van de motor, dan wordt de storing veroorzaakt door de sterke impulsen van het ontstekingssysteem.
De ontsteking gebruikt heel hoge spanning en deze spanning wordt eigenlijk opgewekt vanuit de 12 volt boordspanning.
Om dit signaal te onderdrukken moet je bij de laagspanning beginnen.
Dus op je bobines moet je bij alle drie een ontstoorcondensator monteren, huis aan de massa van de bobines en de draad van de condensator aan de groen/gele draden van de bobines.
Hiermee voorkom je dat er een stoorsignaal op de boordspanning van 12 volt komt.
Deze stoorsignalen moet je altijd bij de bron onderdrukken dus voor de ontstekingsspoelen de plus draad.
Nu komt er nog een wat moeilijker zaak en dat is het hoogspanningsgedeelte. De bobines produceren een spanning die afhankelijk is van de druk van het samengeperste gasmengsel in de cilinder ten tijde van het begin van de ontsteking. Deze ionisatiespanning veroorzaakt een serie vonken en vonken geven storing, deze kan je horen door knetteren in de luidsprekers.
Dat is de reden dat men weerstandkabels gebruikt voor de bougies, deze kabels hebben geen koperen kern maar een kern van ìweerstandî materiaal, soms koolstof, waarbij de kooldeeltjes door een puntcontact een overgangsweerstand vormen en al die overgangen geven een weerstand van enkele duizenden Ohms.
Je begrijpt dat deze soort kabels na lang gebruikt te zijn slechtere overgangscontacten krijgen tussen de deeltjes onderling.
De juiste werking kan je controleren door de weerstand met een Ohmmeter te meten en de kabel te bewegen. Als de weerstand varieert, dan vernieuwen.
Ook bestaan er bougiekabels waar een weerstandsdraad om een isolatiekern is gewikkeld. Dit is een fantastische antenne en kan veel storing veroorzaken.
Zelf hebben wij altijd massieve draad gebruikt die niet ontstoord is, gaat nooit stuk en is goedkoop, wel goede bougiekappen gebruiken.
Ontstoorde vliegtuigen met zuigermotoren en militairen benzinemotoren gebruiken massieve kabels die met een metalen kous zijn omgeven. Deze gaan nooit stuk en zijn maximaal ontstoord.
Bij onze BMW lopende de bougiekabels grotendeels achter de metalendekplaat van het kleppendeksel. Dit geeft ook al een heel goede ontstoring.
Ook worden er doppen op de bougies gebruikt die van een metalen omhulsel zijn voorzien, hierdoor wordt de storing in de bougie waar vaak een weerstand in zit, ontstoord.
Vaak zit er in de bougiekap ook een weerstand, deze kan je meten, meestal 5 kΩ of 10 kΩ .
Zelf geef ik de voorkeur aan een weerstand in de dop van 1 kOhm, dan wordt de weerstand in de bougiekap minder warm (i?.R.t), de stroom blijft gelijk, als de weerstand 10 maal groter wordt, zal er 10 maal meer vermogen moeten worden gedissipeerd.

Tot slot Inspecteer de aansluitingen van de bobines, de afdichtrubbers van de bougiekabels kunnen zijn gescheurd, deze scheurtjes kunnen ook een vonk vormen en dus een storing, evenals geoxideerde aansluitingen van de bougiekabels in de bobines.
Bescherm de kabels en de bobines als deze vetvrij en droog zijn met Holts Dampstart, absoluut beschermt tegen water, alleen elk jaar opnieuw doen, met thinner het oude laagje verwijderen.
Groetjes,

Marco
Reply


Messages In This Thread
Krakende storing in Baehr SONO met STABO Outdoor op K75s-en in een richting. - by Guest - 10-23-2004, 01:27 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)