Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaatmoer
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Peter, Reyer e.a.
Kan het me nog wel herinneren, dat m.n. bij de linkse cilinder een verlenging van de speciale sleutel niet zoveel zin had, omdat ik de motor optilde. Heb hierna, toen dit niet lukte, en na inderdaad dagen veelvloedig met WD 40 inspuiten, een stompe beitel gepakt en de moer los kunnen tikken. Inderdaad, geen geweld maar met beleid. Ik heb geen vleugels kapot geslagen, en toch is de moer losgekomen.
Zoals je leest, is doorslijpen, ook weer met beleid, ook een optie.
Sucses en met Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Peter en anderen,

Nog een opmerking over het aanhaalmoment van de moeren. In diverse handboeken worden getallen tussen de 150 en 200 Nm genoemd. Dit is volgens mij veel te hoog. Voor mijn R100 (1982) gebruik ik als max. 50 Nm. Hiervoor gebruik ik de Hobbyist moersleutel. De schroefdraad heb ik met kopervet ingesmeerd. Losdraaien: Even een korte tik met een houten hamer op de Hobbyist sleutel. Let erop, dat je de sleutel permanent met jehand in de moer blijft drukken om beschadiging te voorkomen. Zelfs bij een laag aanhaalmoment, zit de moer nog behoorlijk vast.

Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'frank Bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum:

Het vastzetten van de moer heb ik altijd met mijn handen gedaan, en daarna misschien nog een halve centimeter met de uitlaatmoersleutel. Altijd is dan ongeveer 15 jaar. Heel af en toe probeer ik of ze toch niet vastgekoekt zijn door ze een beetje los en dan weer vast te draaien. Ik heb geen enkele noodzaak kunnen ontdekken om de uitlaatmoeren zo vast te zetten als staat voorgeschreven. Ik heb sinds 10 jaar een hobbyistuitlaatmoersleutel maar die ziet er nog steeds bijna net zo nieuw uit als toen ik hem kocht.

Succes Frank
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn uitlaat moeren tikte ik vroeger R 60/6 los met een stompe schrovedraaier onderaan tegen de vleugels aan. Ik heb een maal een moer doorgezaagd en dat heb ik als volgt gedaan met een baby ijzerzaagje twee inkepingen gemaakt net niet helmaal door. Dan met een stompe beitel de inkeping er uit gewipt (gewrikt).

Ik heb er nu ik weer ben begonnen met rijden na 15 jaar nog geen noodzaak toe gehad om iets hieraan te doen, hoop dat moment ook zolang mogelijk uit te kunnen stellen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Ludo, probeer het eens na een kort ritje, gegarandeerd dat ie loskomt, en als je de moeren weer monteerd, gebruik Copaslip op de draad.
Ik ben jaren scheeps machinist geweest en alles wat direct met verbrandings gassen in aanraking komt wordt gemonteerd met Copaslip ook wel koperprut genaamd, gebruik dit ook als de bougie's monteerd (komt altijd makkelijk los)

gr.Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Na een paar dagen WD40 spuiten heb ik ze (nog steeds bij gebrek aan een uitlaatmoersleutel) gemakkelijk los kunnen tikken.
Reply
мног295.6БэйтCHAPЛебеОтечBontClifXVIIMichТагиClasPaleXVIIистоОсипJohnВексHenrLingШтерАбчуАгее
StepValiRoccZyliCytoсертShioГофмДетсGreeЧермИванHemaNaivShamSaltPalePaleCamaIdriПрилGarnсерт
треуMoreFuguСодеCotoLuciGipsblacStefSympРациStefпереEnidСтраAltaavanArizИллюSpliPeteGeorАлек
PiraFredMarkDmitSehnПавлPhilSwarСодеLarrLAPIМиксXVIIMiyoZoneLAPIZoneживеMiyoZonediamфианZone
ХэршTutuNinaКолеИзраШахнDaviСтрефизиGlenЕпифЦветКараТуренегаArthEdwaEvolPeteРахмвселЦветJame
устрмолеклейBlueрастTeveMoraSupe4124диорSwan9901АртиNeriГоршMWYaFirsAVTOЛермTOYOApolфизиJazz
JudgлистсборДубрSmobLEGOтексWindkoffDireCitiValeуведCafeBoziАресDickWindDireСтерГолуBriaСтеп
ЛитРЛитРжизнспокФролМоскТарбCollСабуЖданOtarГолуОльштрупДерюЛемеHandШахоВосхБлохMichTimbавто
ИгнаСокоViviHankрабоПоноСтепElviНефеCounMoreFionFIFAстерБисепансThisKwanStevзнамMySQBlueBlue
BlueстихвыбоАбраФормСодеПимеfromСавоWaltМороLynnЕремtuchkasJingGali
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)