Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlaatmoer
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
een van de 2 uitlaatmoeren op de cilinderkoppen van mijn R 80 is niet ?? los te krijgen met de sleutel van de Hobbyist.
Hoever kan ik gaan met geweld gebruiken of zijn er slimmere oplossingen.
Alvast bedankt,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

ruim inspuiten met kruipolie en dan veel geduld. in ieder geval niet forceren, anders mol je je cilinderkop. als laatste redmiddel is er het doorzagen van de moer en die dan met een oude schroevendraaier uiteen wrikken en dan losdraaien. succes. nieuwe - of als het lukt de oude- voor montage met koperpasta insmeren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hai Ludo,

Heb hetzelfde gehad met mijn R-100 ik heb maar op zeker gespeeld en de moer met een dremel doorgezaagd en daarna met een schroevendraaier losgetikt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ludo,

Zoals alle metalen, zet ook jou uitlaatmoer uit als deze warmer wordt.
De draad van de cilinder koelt snel af naar de cilinder zelf, dus de moer kan je warmer krijgen.

Soms lukt het , als je eerst kruipolie hebt toegediend na een nachtje intrekken, om de moer warm te maken, niet te gek, maar 100 graden warmer, met een kleine hobbybrander, gelijkmatig en rondom verwarmen.
Voorzichtig al heen en wer halend met een waterpomp tang van voldoende formaat of de speciale sleutel, om een beetje beweging, dus zonder kracht, in de moer te krijgen.

Dan wederom de kruipolie toedienen, en later overgaand naar gewone olie en steeds een weinig meer beweging.
Het resultaat zal zijn dat er niets wordt beschadigd.

Krijg je absoluut geen eerste beweging, dan helaas, destructief verwijderen.

Een kleine tip, ik gebruikte altijd een mengels van petroleum en een weinig motorolie voor kruipolie, alleen het bezwaar is dat het snel gaat ontbranden met een vlam.
Verder voortreffelijk, penetreert als de beste en smeert tegelijk. Jaren gebruikt.
Succes,
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Ludo,

Heb je de moer al laten "schrikken"? Dwz moersleutel erop en de sleutel een flinke tik geven met een zware hamer... werkt 9 van de 10 keer... eventueel eerst de moer even opstoken zoals Marco al aangeeft...

succes , coen
Reply
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

hoi ludo,

Persoonlijk zou ik eerder proberen de uitlaatpoort af te koelen met ijsspray, dan dat ik de moer zou gaan verhitten. Dit omdat aluminium erg gevoelig is voor plaatselijke hitte + je loopt de kans dat de troep die ertussen zit alleen maar verder gaat vastkoeken. Verder zweer ik bij wd-40 (In ruime mate inspuiten, even laten intrekken en dan weer opnieuw). In de tussentijd met lichte tikjes (ook vasttrekkend) het inweken helpen. Wd-40 trekt namelijk veel beter in als gewone kruipolie.

suc6. Jesper.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Alle,
Te beginnen met YES, hij is los. Heb van jullie alle wel iets gebruikt, een weinig warm gestookt, ben al een week bezig met WD 40 erop te spuiten, en de moer laten schrikken, wat bij de andere moer wel hielp. Omdat de moersleuteel toch neiging had om eraf te schuiven, heb ik als laatste grove redmiddel een stompe beitel tegen de binnenkant van een vleugel aangezet, en met 2 flinke tikken kwam er gelukkig beweging in. Misschien niet de juiste manier, maar het hielp wel. Had ook het idee, doordat de moersleutel eraf schoof, niet alle kracht van de hamer op de moer kwam. Heb nu de schroefdraad met kopervet ingesmeerd en de moeren diverse malen op en af geschroefd. Alles loopt soepel en de schroefdraad is gelukkig niet beschadigd.
Veel dank voor jullie reactie's en gezien de R80 Rt verder gereviseerd word, hoop ik nog veel van jullie kennis gebruik te maken. Perfect.
Groetjes,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

heel plezierig als er feedback komt als een probleem is opgelost. kunnen we allemaal wat van leren, daar gaat het hier tenslotte om.
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ook bij mijn R80/7 moeten de moeren los. Ik beschik pas volgende week over een uitlaatmoersleutel en heb, zonder succes, geprobeert de moeren los te tikken.

Bij de vorige eigenaar is de motor 2 jaar geleden geschikt gemaakt voor loodvrij. Daarbij moeten de moeren los gehaald zijn, je zou dus verwachten dat ze niet al te vast zitten (maar hopen dat ze er wat kopervet op hebben gedaan).

Volgens de haynes manual is het aanhaalmoment van de moeren 140-180NM. Ik ben dus bang dat met enkel handkracht de moeren moeilijk los te krijgen zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Uit de reaktie van Ludo maak ik op dat je de sleutel op de moeren kan zetten en vervolgens met een hamer de moeren los kan proberen te slaan (uiteraard enigzins met beleid: niet losrammen dus). Is dit zo of sla je dan de boel kapot?

Een andere optie is anders nog het doorslijpen. Slijpen jullie hem dan helemaal door met als gevolg dat er een klein stukje van het schroefdraad op de kop beschadigt of net niet helemaal en dan proberen het laatste stukje met een schoevendraaien de moer door te breken?

Groetjes,

Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Met de speciale sleutel is niet voldoende kracht te zetten omdat die te kort is. Met een pijp erop gaat alles los. Wel eerst 2 dagen met WD40 inweken om het draad niet te beschadigen.

Groeten,
Reyer
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)