Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R75/5 loodvrij maken
Reactie van bezoeker 'pat', geïmporteerd van het oude forum:

ik ben in het bezit van een R75/5 die ik, alstie niet verkocht wordt, geschikt wil maken voor loodvrij.
Wat houdt dat in? Andere klepzittingen/kleppen ?? neem ik aan en wat meer ?
Als je wilt weten hoe het ding eruit ziet kijk maar eens op motorweb
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Zijn de koppen dan aan revisie toe?
Zo niet gewoon loodvrij tanken en de klepspeling in de gaten houden.
Of je moet een niet te temmen drang hebben om het blok en je portemonnee vroegtijdig te willen openen.
Reply

Of de koppen aan revisie toe zijn kan ik je niet vertellen, wat is daarvoor de maatstaf ?
De kleppen van een bmw tikken toch al vrij snel maar zijn ook vrij eenvoudig te stellen.
Ik begrijp het goed als ik gewoon loodvrij tank en altijd nog kan reviseren dus?
Ik ben in de veronderstelling dat er met loodvrij wellicht onregelmatige slijtage optreedt waardoor de kleppen niet meer goed dichten en daardoor verbranden.

Bedankt voor je reactie Jan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Teun', geïmporteerd van het oude forum:

Loodvrij maken houd hoofdzakelijk in dat ze er nieuwe klepzetels inzetten, van een harder soort staal, en hardere kleppen, maar zoals jan al opmerkte waarom zou je dat doen, als je motor nog goed is? er is nog genoeg gelode benzine verkrijgbaar, bij mij in de buurt heeft een Texaco pomp nog Gelode super 98 benzine, en er zijn nog meer merken die een loodvervangers verkopen!
Aangezien dat ombouwen nog al kostbaar is!
Reply

waar ik werk is ook een gereedschapmakerij en di ekunne wel wat recht inpersen als het moet....dus leken me de arbeidskosten mee te vallen, enkel dus het materiaal. kosten ?
en ja, mij lijkt wat extra betalen voor loodhoudend goedkoper..en ook ..afwisselen met loodvrij moet je toch ver komen.... is dit zo ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Wil je ombouwen, moet je dus nieuwe zittingen laten persen en nieuwe kleppen, zitting kost 17Ä, klep 77Ä.
Je hoeft natuurlijk geen origineel spul te gebruiken, een goed revisie bedrijf levert ook goede zittingen en kleppen voor een betere prijs.

De andere kant van het verhaal is, en daar schijnt zelfs een berichtje van BMW zelf over te zijn, is dat als een motor al geruime tijd op lood heeft gereden, je ongeveer de zelfde tijd op loodvrij kan rijden.
Zelf heb ik dit bericht nooit kunnen vinden, is van horen zeggen.

De makkelijkste manier is gewoon ongelood tanken, op elke 4e of 5e tank gelood erin, en regelmatig de klepspeling in de gaten houden.

Zo rij ik al jaren met een Guzzi in de rondte, mijn BMW heb ik toen wel laten ombouwen, maar die was toch aan een totale revisie toe.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Loodhoudend nog verkrijgbaar? In Nederland?
Volgens mij is allemaal loodvervanger in ons land.
Maar ik kan mij vergissen.
Maar even to the point vanaf nu zou ik gewoon loodvrij tanken.
En inderdaad BMW heeft ooit gezegd heb je ooit op loodhoudend gereden (dus niet vervanger) dan kun je probleemloos nog eens 100.000 km op loodvrij rijden.
En aangezien je eens per ~100.000 km kleppen moet vervangen inclusief de klepsteelgeleiders is er niks aan de hand.

Groeten uit Culemborg,

R100RT dagelijks woon werk
275.000km
Reply

Bedankt voor jullie bjidrage !
Ik ga voorlopig niks doen aan het loodvrij maken.
Teller staat op 90.000, bj 1973.
Rest me nog de vraag, waar merk ik aan dat de kleppen echt aan vervanging toe zijn.
Speling is eruit te stellen. Is mijn aanname goed dat een versleten klep-zitting inbrandt en daarmee vermogensverlies laat merken ? dat dit de indicator is voor vervangen ? En dan nog kun je de zitting en de klep opnieuw opelkaar inslijpen met slijppasta.
Maak ik hiermee een denkfout of is het goed genoeg zo ?
Reply

Ik bedenk me net dat het waarschijnlijk gaat om de steelslijtage die niks met inbranden te maken heeft....
Die wordt gesmeerd door het lood en heeft op deze manier zijn levensduur. Accoord ?
Dan nog, hoe merk je dit anders dan door demonteren en speling voelen ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Pat,

Verkopen dat ding, ik geef er 200 eurie voor.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)