Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krukaskeerring
#1
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Alle,
Zoals jullie al kunnen lezen, staat mijn R 80 in de winterstop. Ben begonnen met demonteren en trof een tot (bijna) op de klinknagel versleten koppelingsplaat aan. Deze word vervangen! Achter het vliegwiel zit een klein beetje oliesmurrie, en overweeg om de krukaskeerring te vervangen. Wie heeft hier ervaring mee, gezien de BMW-hulpgereedschappen die ik volgens Peters werkplaatshandboek nodig heb???
Op dit moment zit het vliegwiel nog gemonteerd.
Alvast Bedankt voor reactie.
Groet,
Ludo.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:

Ludo, ik weet niet of jou R in de buurt van koppeling en uigaande as er hetzelfde uit ziet als mijn K. Maar bij een K was het goed te doen. Om de keerring er uit te krijgen heb ik rie zelftappers in de rand van de ring geschroefd en hem daaraan naar buiten te trekken. Voor de montage heb ik een houten plankje gepakt waarin ik een gat, iets groter dan de uitgaande as, heb geboord.
Ring tegen het gat gezet waar hij in moet komen, gat van het plankje om de uitgaande as en zo kun je dan de keerring er recht in kloppen.
Gegroet,
CS van de NS.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Chris en alle,
de keerring is vandaag vervangen! Oude eruit gepeuterd, voor er parkertjes in te draaien was hij te dun. De nieuwe enkele uren in de motorolie gelegd en met een plankje voorzichtig op zijn plaats getikt. Hierna de drukring, met 3 losse bouten, erin geduwd. Achteraf een fluitje van een cent. Morgen de nieuwe koppeling en een gereviseerde versnellingsbak monteren. Verheug me weer op een eerste rit.
Boxergroeten,
Ludo.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal! En toen ik ff geen tijd had ben ik gaan winkelen bij mijn lokjale auto onderdelenspecialist. Heb ik een flesje Leak Lock gekocht. Zit vol geheimzinnigheid en een beetje weekmaker. "versleten' of verdroogde simmerringen kunnen daarmee een make over krijgen. Ze worden zachter en zwellen wat op. In mijnes is het natuurlijk ook maar een lapmiddel, maar de bak is er al twee jaar dicht door gemaakt en gebleven. Maar deze winter gaat het spul los hoor!
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo Chris en alle,
de keerring is vandaag vervangen! Oude eruit gepeuterd, voor er parkertjes in te draaien was hij te dun. De nieuwe enkele uren in de motorolie gelegd en met een plankje voorzichtig op zijn plaats getikt. Hierna de drukring, met 3 losse bouten, erin geduwd. Achteraf een fluitje van een cent. Morgen de nieuwe koppeling en een gereviseerde versnellingsbak monteren. Verheug me weer op een eerste rit.
Boxergroeten,
Ludo.

Ludo, niet alle keeringen moeten in motorolie gedrenkt worden. Bij de " oude types" krukaskeeringen moest dit wel maar er is een andere versie op de markt gebracht en daarbij moet het niet.
Maar ik neem aan dat je dealer je dit geadviseerd heeft dus het zal wel goed zijn.
Math
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Math,
Heb de keerring gehaald bij de Hobbyist, woon in het zuiden, dus lekker makkelijk. Werd inderdaad door hun geadviseerd om de keerring enkele uren in olie te leggen.
Montage was een makkie. Motor betrof een R 80 uit 1981.
Bedankt voor je reactie,
Boxergroet,
Ludo.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)