Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekkage uit cardanontluchting
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Vandaag ontdekte ik dat ik een kleine lekkage heb uit de cardanontluchting van mijn R80/7. Er zal dus op een of andere manier wel teveel olie in gekomen zijn, maar waar kan die vandaan komen? Uit de tunnel? Het peil daar is vrij lastig te meten. Iemand nog tips over andere mogelijke oorzaken?
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ralf,

Ja, de olie komt uit de tunnel. De oliekeering die in het cardanhuis zit moet vervangen worden.

Richard
Reply

Was ik al bang voor. Heb afgelopenz omer net de grote keerring vervangen, had toch beter die kleine ook mee kunnen nemen. Is dit zelf te doen of heb je er speciaal gereedscap voor nodig (om het tandwiel los te krijgen bv.)?
Reply

Ralf,

Het kleine tandwiel kan je los maken door de cardan in het wiel te leggen en de rem blokkeren.
De grote bus die achter het kleine tandwiel zit heeft schroefdraad aan de buitenkant, en deze heeft vier inkepingen. Voor deze moet je een speciaal stuk gereedschap maken.
Voordat je deze bus los draaid moet je wel het huis verwarmen.
Als je in de buurt woont van Leiden dan kan je gewoon even langskomen want ik heb zo¥n stuk gereedschap al gemaakt, het vervangen duurd niet lang.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Voor het losdraaien van de klemmoer op het kleine tandwiel zag ik een foto waarin een tip uit "1000 tricks f¸r schnelle BMW's" is afgebeeld: blokker het tandwiel door een (M8, denk ik) moer schuin te leggen tussen het tandwiel en een van de vier inkepingen van de grote bus. Dan hoef je niet 'ingewikkeld' te doen met het blokkeren van de achterrem. Zie:
http://www.geocities.com/motorcity/speed...embly.html
N.B. Zelf geen ervaring mee! Ik heb de eindaandrijving van een R100/7 heel lui bij de Hobbyist ingeleverd, waar ze de betreffende keerring 'klaar-terwijl-u-wacht' voor mij vervangen hebben.
Groeten, Dick.
Reply

Dick,

Leuke plaatjes op die site maar de cardan die daar op staat is van een /2. Die van een /7 is anders want je hebt minder ruimte rond het tandwiel.
Bedankt voor de site.

Richard
Reply

Heren,

Bedankt voor de tips, in verband met weinig tijd en een hoop te doen (ik heb ook nog een russische boxer...) breng ik de cardan net als Dick maar even weg. Woon helaas niet in de buurt van Leiden anders had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt Richard! (had ik meteen je racemonster eens kunnen zien)

Ralf
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Als je 'm net als ik ook naar De Hobbyist brengt, bel dan wel ruim van tevoren even voor een 'klaar-terwijl-u-wacht' afspraak, anders hebben ze misschien niet direct tijd voor je.
Reply

Nee, ik ga gewoon naar mijn eigen 'mannetje' hier in de buurt. De Hobbyist is ongeveer net zover weg als Leiden ;-).

Ralf
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)