Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R850RT versus R1100RT
#1
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Na een tijd op mijn r100rt te hebben rondgereden denk ik dat ik mijzelf wel eens mag trakteren op een verse motor.
Dat dit weer een BMW gaat worden lijkt mij duidelijk.
Mijn huidige R100RT staat nu op 275.000 km en eigenlijk moet ik een koprevisie laten doen.
Maar een verse BMW lijkt mij ook wel wat.
Ik zit te denken aan een moderne boxer dus de 850RT of de 1100RT of zelfs de 1150RT.
Wie kan mij wat verbruikscijfers geven van de moderne boxers. Of eventueel andere ervaringen.

Jan
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jan,

Vroeger reed ik 80/7 en 100/7, nu rijd ik een R1100RS, maar soms ook een 1150RT. Ook heb ik wel eens op de 850R van mijn zwager gereden.

De 850 is een fijne motor die weinig trilt, de 1100's/1150's trillen wat meer, maar zeker niet meer dan een oude 100RT.

De wegligging is een stuk beter dan die van de oude boxers, mits je de juiste banden (Bridgestone BT020) op de juiste spanning (voor 2,5 bar, achter 2,9) houdt.

Op de RT's zit je wel heel erg rechtop, dat kan je prettig vinden of juist niet (ik vind het niet prettig). Wel heel mooi aan de RT is de electrisch verstelbare kuipruit.

Echt minpunt t.o.v. de oude boxers vind ik het gewicht. De nieuwe boxers zijn een stuk zwaarder en voelen daardoor ook een stuk logger. Ook de acceleratie is daardoor nauwelijks beter dan die van de oude boxers, ondanks het grotere vermogen. Een 850RT zal daardoor in vergelijking met een 100RT waarschijnlijk zelfs een stuk 'langzamer' aanvoelen.

Nog een minpunt is het brandstofverbruik. Haalde ik met mijn 80/7 gemakkelijk 1:18 gemiddeld en 1:20 als ik rustig aan deed, met de R1100RS is het gemiddeld 1:15,5 en 1:18 als je hÈÈl voorzichtig (niet harder dan 100) doet.

Specifieke minpunten van de 1150's vind ik verder de 6-bak van de RT en het bekrachtigde remsysteem. De 6-bak heeft veel te veel versnellingen, waardoor je blijft schakelen bij het optrekken. De 5-bak van de 1100RS is wat dat betreft veel fijner, waardoor je effectie sneller kan accelereren (omdat je minder hoeft te schakelen). En het bekrachtigde remsysteem 'piept' continu als je de rem inknijpt (een hoog electrisch gezoem) wat na een paar seconden knap hinderlijk wordt bij stilstaan op een helling met ingeknepen rem, en je kan er ook niet heel zachtjes mee remmen bij het uitrollen voor het stoplicht. Het is dan altijd 'boem' en je staat stil. Ik noem het 'digitaal remmen' (aan of uit).

Toch vind ik de nieuwe boxers dermate veel beter dan de oude, dat ik geen 80/7 of 100/7 meer terug zou willen hebben. Maar ook geen 1150. De 1100 (wel ABS, niet bekrachtigd, geen 6-bak maar een 'gewone' 5-bak) vind ik de beste nieuwe boxer. En dan vooral de RS met de verstelbare stuurhelften (heeft de 1150RS helaas niet meer).

Tenslotte, als je een tweedehands zoekt, maak dan een goed lange proefrit en beoordeel vooral het trillen zo rond de 4000-5000 toeren. De een heeft dat veel meer dan de ander (is ook een indicatie voor hoe zorgvuldig hij is ingereden en verder behandeld).

Groeten, Dick.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Ja de RS.
Eigenlijk is mijn 100RT een 100RS.
Na een trip van 1000 km heb ik een kramp in mijn nek opgelopen die ik direct weer voel zodra ik op een "voorover hang model" stap.
Dus toen ik voor weinig een RT kuip kon kopen heb ik hem omgekat in een toer model.
En wat weet je over het verbruik van een 850 t.o.v. een 1100 of een 1150?

Jan
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Met het verbruik van de 850 heb ik geen ervaring, daarvoor heb ik er te kort op gereden. Mijn zwager is hem ook alweer jaren kwijt (hij is alweer aan zijn tweede GS bezig), dus die zal het ook wel niet meer zo precies weten. Maar ik zal het hem nog wel eens vragen.

Wat ik nog wel vergeten was te zeggen: een pluspunt van de 1150's is de nieuwe geometrie (kleinere wielen). Ze sturen daardoor aanzienlijk lichtvoetiger dan de 1100's (dat is nu eens een reclame-bewering die daadwerkelijk klopt). Vooral op de RT heb je soms het idee dat je op een (weliswaar gewichtige) brommer zit in combinatie met dat hoge en brede stuur. Maar zo licht aanvoelen als een oude boxer is er toch niet meer bij. En je moet die irritante rembekrachtiging wel op de koop toe nemen.

Op een GS heb je trouwens nog wel dat lichtvoetige, 'springerige' zou ik bijna zeggen van de oude boxers. En je zit er kaarsrechtop op, dus geen last van je nek, en met een goed ruitje erop zit je ook best nog een beetje uit de regen. Ik vind ze persoonlijk foeilelijk (de nieuwe 1200 nog het meest), en ik houd juist helemaal niet van dat 'springerige', en bovendien hebben ze duidelijk voelbaar minder vermogen dan de RS, maar smaken verschillen nu eenmaal en als je graag rechtop zit is een proefritje op een GS misschien ook eens te overwegen. In ieder geval is er geen R1 of supermotard die je kan bijhouden als je op een GS een bergpas rijdt, of bochtige Luxemburgse secundaire wegen, want hij stuurt als de beste en heeft kilometers grondspeling.

Groeten, Dick
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'piet willems', geïmporteerd van het oude forum:

hallo Jan,
Zelf rij ik naar volle tevredenheid een R850RT bouwjaar 2000.
Wat betreft het verbruik zit ik gemiddeld op 1:20,
dit is met duo, en gemiddelde snelheid van 120-130 km/h
Het probleem wat Dick aangeeft over de remmen heb ik geen last van, dus misschien is dit exemplaries
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Piet, volgens mij heeft jouw motor nog geen bekrachtigd remsysteem, ik meen dat die pas sinds 2001 op de markt zijn (vanaf de introductie van de R1150-modellen). Dat zou verklaren waarom jij er ook geen last van hebt.
Overigens benadruk ik opnieuw dat 'last hebben van' hier een persoonlijke aangelegenheid is. Ik vind het bekrachtigde remsysteem zelf vervelend werken (lawaai en niet heel zachtjes kunnen remmen), maar dat ligt voor anderen misschien anders. Het is in elk geval niet exemplarisch, alle 'bekrachtigden' hebben deze verschijnselen.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'gert', geïmporteerd van het oude forum:

ben sins enkele weken in het bezit van een nieuwe r1150rt (die zwarte special edition). hiervoor had ik een r1100rt (75 jaar edition) waar ik 48000 km mee gereden heb en daarvoor een r80rt. moet eerlijk zeggen dat ik ff moest wennen aan het bekrachtigde remsysteem maar heb ondervonden dat zeker met een duo en bagage het bijzonder fijn is. Over de 6 versnellings bak kan ik alleen maar lof uiten. vooral bij ritten in een bergachtig gebied merk je dat je het motortoerental hoog op moet laten lopen eer je opschakeld, het toeren val tussen de versnellingen is erg groot. bij de 1150rt liggen d versnellingen veel dichter bij elkaar waardoor een veel rusterige toerental en rijstijl verkregen worden. ook de twin-spark is goed merkbaar vooral bij het tussengas geven, maar moet eerlijk zeggen dat dat bij de 1100 rt ook goed te verhelpen is door andere bougies en een andere brandstofdruk regelaar. verder kan ik meedelen dat er op mijn motor niets anders dan metzeler banden komen, gewoon supper!!!!!!! wel ben ik het met de sprekers eens dat de trillingen er nog steeds zijn, maar door het monteren van een cruise-control gashandel is de ergenis zo goed als helemaal weg.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Gert,

Je hebt het bij de 1100 over een andere brandstofdruk regelaar. Kun je me vertellen wat de voordelen zijn, waar je deze kan krijgen en wat de prijs is. Ik heb andere bougies zoals Bosh Platina en Brisk gebruikt waardoor het zaakje rustiger loopt maar ben altijd in (zelfs na 140.000km ) voor verbetering.

Doei
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'gert', geïmporteerd van het oude forum:

de brandstofdruk regelaar van een r1200s kun je bv nemen. deze is gewoon bij de dealer te bestellen. het voordeel hiervan is dat de druk in de brandstofgallerij met ongeveer een 0,3 bar toeneemt waardoor er in een kortere tijd iets meer brandstof kan ingespoten worden. het voordeel hierdoor is wer dat in het deellastgebied bij constant rijden het rukkelen minder wordt. overigens heb ik het idee dat de beste resultaten behaald worden in kombinatie met een k&n luchtfilter en brisk bougies. een goede afstelling is natuurlijk wel van groot belang.

hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes gert.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

K&N luchtfilter en Brisk bougies. Helemaal met Gert eens wat dat betreft. Niet erop vertrouwen dat K&N filter bij nieuw-aanschaf direct uit-de-doos gebruikt kan worden (wat wel op de doos staat). Gelijk schoonmaken (met K&N-reinigingsmiddel) en opnieuw (licht!) inolieÎn (met K&N filterolie), en dan pas monteren. Daarna voelt de motor veel sterker bij lage toerentallen, en loopt ook soepeler (alsof-ie van z'n astma af is!). Brandstofverbruik wordt er zelfs ook nog iets gunstiger van (ca. 0,5-1 km per liter).

Niet eens met Gert wat betreft banden. tenzij je de Metzeleres wegdoet als ze nog maar op de helft van hun levensduur zijn. De tweede helft van hun leven zorgen ze ervoor dat de motor niet meer de bocht om te krijgen is, omdat ze erg 'vierkant' worden. Bridgestone heeft dat totaal niet, en met Bridgestone voel je nauwelijks verschil tussen een oude en een nieuwe band wat bochtengedrag betreft. ik moet daar wel bij zeggen dat dit mijn ervaringen op een 1100 zijn, en de 1150 heeft natuurlijk kleinere wielen, dus best mogelijk dat de Metzelers daarvoor toch weer anders zijn dan voor de 1100. Voor de 1100 raad ik echter heel sterk Bridgestone (BT020) aan.

Groeten, Dick.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)