Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
spons-rem
#1
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo
Ik heb van mijn R80RT de remleiding vervangen door een flexibele RVS leiding, dus vanaf onder de tank tot de remklauw zeg maar... en vervolgens keurig de leiding volgens het boekje ontlucht, maar nu blijft een en ander sponzig aanvoelen, terwijl er geen luchbelletje meer uitkwam. Ik heb er onderhand ook een halveliter remolie doorgepomt. Voor de vervanging van deleiding remde hij als een beest. Dus als iemant nog iets weet?? Graag!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Een bekende professional werkzaam in Hunsel Wink
ziet de motor liefst een nacht staan met de remhandle strak aangetrokken met een kabelbinder om lucht uit verscholen hoekjes te persen. Daarna weer bijvullen.
Het werkt prima.

Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:

Ga ik gelijk proberen bedankt!!
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

lucht zit ook in de remklauwen, om de linker te ontluchten het stuur rechtsom en viceversa.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Thomas,

Lucht in een hydraulisch remsysteem is een probleem wat al net zolang bestaat als dat er hydraulische remsystemen bestaan, begonnen met de auto en later door de motor overgenomen.

Je moet je voorstellen dat remolie die redelijk dik is ten opzichte van lucht, in dunne slangetjes of leidingen wordt geschonken, waar lucht in is gekomen door dat alle olie er uit is gelopen.
Wij vullen het systeem verkeerd.
Wij doen olie in een potje boven de vertikaal naar beneden lopende leidingen en proberen de lucht die uit zichzelf omhoog wil stijgen maar wordt belemmerd door de olie, naar beneden te pompen met een heel gering debiet, om de lucht te verdrijven tegen de zwaartekracht in.

Ook blijven er luchtbellen achter overgangen bij aansluitingen hangen die moeilijker naar boven willen stijgen en niet snel genoeg naar beneden worden gepompt tijdens het ontluchten.

Vroeger heb ik ook veel getobd, ik had net zoals iedereen in die tijd gewoon gedaan wat jij hebt gedaan, tegen de zwaartekracht in werken.
De heel simpele oplossing ligt voor de hand, ergens heb dit ook wel eens op internet gevonden:

Neem een fles o.i.d. van kunststof, drinkflessen voor koolzuurhoudende limonade zijn erg goed.
Maak een gat in de bodem om daar een afgedankt ventiel in te maken, een uitvoering met een moer om in de velg vast te schroeven. Monteer dit stevig en zonder binnenventiel.
Maak ook zoiets in de stop of boven in de fles. Hier moet wel het binnenventiel in worden gemonteerd.

Bevestig een slangetje aan het onderste ventiel om aan de ontluchtingsnippel te monteren.
Tap de aanwezige remolie uit het systeem, doe de slang op de ontluchtingsnippel, draai deze wat open, doe verse remolie in je fles schroef de dop vast en pomp met een banden pomp wat druk in de fles.
Dit hoeft niet veel te zijn, de olie moet niet snel naar boven stromen.
Als de remoliepot vol is, dan ben je klaar. Lucht uit de fles laten ontsnappen, ontluchtnippel dicht en de remmen zijn klaar.

Als er twee of meer remmen aanwezig zijn, eerlijk verdelen natuurlijk.

Opmerking 1: nooit remolie direct gebruiken die als is gebruikt met ontluchten, daar is ook lucht in al zie je het niet, het geeft een sponzig effect.

Opmerking 2: Ik heb dit geschreven uit eigen ervaring van ongeveer 35 jaar geleden en wil geen auteursrechten schenden of plagiaat plegen.

Opmerking 3: Gebruik geen rubber voor afdichting van de ventielen, dit gaat stuk.

Veel succes,
Groetjes,
Marco
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Toevallig ook de remblokken vervangen, remblokken er uit gehad of de remklauw los geweest ??
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Toevallig ook de remblokken vervangen, remblokken er uit gehad of de remklauw los geweest ??

Ja, ik heb de klauwen losgehad, de blokjes eruit, maar niet de zuigers enzo omdat die nog goed los zaten zonder lekagesporen ed. Alles weer op de orginele plek gemoteerd maar nu lijkt het wel of een en ander niet hard wil worden (haha).
Groeten Thomas
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, remspecialisten,

Heel erg bedankt voor jullie tips en truuks. Ik ga ze in volgorde van binnenkomst proberen. De tip van Marco klinkt alsof ik nog wel een paar druppels ga morsen van die remolietroep. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk van die opgaande luchtbellen....

Groeten Thomas
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

De ATE klauwen zijn nogal gevoelig voor een juiste afstelling vanwege de enkele zuiger. Let op dat de blokken goed dragen in de klauw en op dezelfde plek gemonteerd zijn. Het blok aan de "binnenkant " van het wiel moet goed vlak op de schijf liggen. Te controleren door met een viltstift een dwarsstreep op de schijf te zetten, de remklauw met de hand naar buiten te trekken en het wiel te draaien. Het blok moet de streep over de gehele schijfbreedte raken. Zoniet, afstellen met de excentrische bevestigingsbout.
Als de blokken niet goed op de schijf aanliggen voelt de rem ook sponzig aan omdat je ze als het ware scheef moet duwen. Ook als er in de schijf al wat slijtage groeven zijn opgetreden betekent dit dat het blok niet volledig draagt en eerst even in moet lopen. dit duurt enkele honderden kilometers (afhankelijk van de hoeveelheid remacties.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum:

Iedereen bedankt voor de tip's
Het is gelukt. Hij remt weer als een beest,gelukkig, dank zij de truuk van Peter!
Thomas.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)