Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat doet de luchtmeter van een R1100RS eigenlijk precies?
Reactie van bezoeker 'Dick cd G', geïmporteerd van het oude forum:

Laatst mijn K&N-filter schoongemaakt en opnieuw ge-olied, en toen even vergeten om het draadje van de luchtmeter die in het luchtfilterhuis zit weer aan te sluiten. De motor leek hier echter helemaal geen last van te hebben, hij startte goed en liep ook toen hij warm was gewoon goed. Toen ik de luchtmeter even later wel weer aangesloten had, merkte ik eigenlijk geen enkel verschil. Vandaar mijn vraag: wat doet die luchtmeter eigenlijk, en wat gebeurt er als je hem niet aansluit? Gaat de motor dan meer benzine verbruiken, of...? N.B. ik heb geen katalysator.
Groeten, Dick.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die sensor meet de temp van de lucht in het luchtfilter, deze waarde wordt gebruikt voor de fijntuning van de injectie.
Als dit signaal niet doorkomt zal de computer een default vaste waarde gebruiken, een soort 'noodloop'.

Als de te meten temp nu in de buurt ligt van die default waarde zal je niks merken, alleen als de temp erg gaat afwijken, hoogzomer of putje winter, zal je merken aan de motorloop en brandstof verbruik dat er iets mis is.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Paul, weer wat geleerd!
Dick.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Hij doet wel meer hoor.
Kijk voor een uitleg maar eens hier.
http://www.autohelpdesk.nl/autotechniek.html
Deze uitleg gaat ook op voor motoren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Op de site die Jan noemt staat het volgende:

"Werking:
De meting wordt geheel mechanisch uitgevoerd aan de hand van een meetvaan die geplaatst is in de aangezogen luchtstroom van de motor. Deze meetvaan is gekoppeld aan een potentiometer en wordt door een lichte veerdruk in positie gehouden. De invloed van lucht pulsaties in het inlaatspruitstuk wordt, door een aan de meetvaan gekoppelde dempingsvaan, gestabiliseerd"

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het circa 3 mm dikke en ca. 3 cm lange zwarte plastic 'pootje' dat in mijn R100RS de luchtsensor vormt, al die beschreven (mechanische) meetinstrumenten annex dempingsvaan in zich bergt. Dus is het bij mij misschien wel alleen een thermometertje zoals Paul schrijft?
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Dat apparaat wat jan bedoelt is de luchtmassameter, deze wordt o.a. gebruikt in de K75-100.

Simpel gezegd wordt de vaan door de motor opengezogen, deze hoekverdraaiing wordt omgezet in een signaal voor de brandstofcomputer.

Ook wordt hier de luchttemp gemeten, deze 2 signalen bepalen de luchtmassa, waar de computer dan de hoeveelheid in te spuiten brandstof bij berekend.

De latere K, en de 4kleppen boxer hebben een moderner Motronic systeem, deze gebruikt de gaskepsensor als primaire input, ondersteund door een lucht- en olietemp sensor.
Ook wordt het tt en de stand van de krukas gebruikt.

Groeten, Paul.
Reply
кошк280.1обраCHAPПавлДимополоКозлXVIIстихохотРазмClarJohnXIIIAlexJuleавтонапрDuskревоавтоAlbe
ШевеCurvGoodSharCleaсертLadyЗидеМедвDynaЗемсRobeРадксертСокоCleaPantNive10-1DIAMсобрWellAloe
DecoNighOttoШухмсертДугаWordFreeMicrPaulLinuстер`ТамстудAlanBrixgunmQueePramAtikGIUDкустЗаха
FunkWhilMariРукаScreСолоJaneРоссчитаWendменяЛароЕрем03-0ZoneменяZoneЭссеRondZoneсереASASZone
MickJudiUrsuХайм1623RobeWillРозеязыкПолкВелиIntrBlakIntrJohnHabiИллюTaniМиросбордругWernМашк
сбормолеDiplпродКистKronGoreБелоTakeКузнвходСамыPocoT200XvidCaseпольРыжкDMSPVOLVхороAnaeCont
дюбеEducкистKotlкомпLegoкрышGillDeliWinxWithRedmKenwSweaMaxiЛитРаспиЛитРназвЛитРПаулЛитРФран
меняЛитРСодеФомемостОсипСодемоскметоXVIIБарыСатиФомиРазнCambустрНатаЛиннмеждAndrSainGennцвет
AlcaColiаккуКостCD-RHaroLogiБахмЛадыFlotзавеDuraкласвзроthisГришЖеленапиMandЦареFiftпродпрод
проддвижвыруавтоАртаUpsiТокаБуриулыбМаньГанеавтоwwwntuchkasWishХудо
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)