Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie temperatuurmeter
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jeu,

Je zegt dat je het wel prettig vindt om de olietemp te meten. Meestal is het zo: wat niet weet wat niet deert. M.a.w. kan het zo zijn dat je vervolgens steeds op die temp meter gaat kijken, er je zorgen gaat maken bij hoge of lage temperaturen.
Iemand zonder een dergelijke meter, heeft jaren rijplezier zonder die kopzorgen.
Ik spreek uit ervaring (ik had in mijn sportauto een olietemp- en drukmeter. Ook een water temp meter). Vaak met kromme tenen gezeten en nooit wat gebeurd.

Groetjes
Johs
Reply
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, dat weet ik zo net niet. Die boxerblokken kunnen het best maar met enig beleid op toeren gebracht worden en ik gebruik de olietemperatuurmeter dan ook vooral aan het begin van de rit.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeu', geïmporteerd van het oude forum:

Ger dat denk ik ook, omdat ik zuinig op m'n boxer ben wil ik 'n olietemperatuurmeter plaatsen. Controllerend kijken heeft alleen zin als de motor nog koud is, je kijkt bijvoorbeeld ook niet constant op je voltmetertje, deze heeft ook slechts een controllerende functie. Met name belangrijk als de motor 'n tijdje heeft stil gestaan.
Wel ben ik van plan om de sensor in de carterpan te plaatsen en niet in de olieaftapplug. Dit wordt overigens ook bij Wuodo am Flughafen geadviseerd. Het grote probleem nu is echter om een bij passende sensor te vinden bij m'n temperatuurmeter. De accu is 12 volt 5 amphere, in de meter staat dat deze een capciteit van 60 w heeft. Nu heb ik me laten adviseren wat betreftde sensoren. Ik schijn een sensor nodig te hebben die volgens de weerstand werkt: een Ohmsensor en geen chroomnikkel spanningssensor, ik weet niet precies wat deze doet, hij wekrt echter via de weerstand. Bijde accu en deze mewter zou een sensor horen van 1,5 ohm, volgens m'n informatie moet het een PT 150 zijn.
Veel verder ben ik nog niet als iemand nog aanvullende informatie heeft hoor ik dit graag.
Reply

Jeu, hoeveel Euro bespaar je nu helemaal door je bestaande klokje te gebruiken? Is het niet verstandiger om (bij W¸do of elders) een set te kopen van spullen die op elkaar zijn afgestemd? De keuze voor de carterpan lijkt mij prima: bij de aftapplug gaat gauw lekken en wordt een smeerboel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

nog iemand die me kan zeggen wat U met de resultaten
van die temperatuurmeting wil............of is het weer dat zinloze verhaal het MOET omdat het KAN !

vr gr Ab
Reply

Ab, zie mijn bericht van 25/10.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jeu

Ik kan je wens om een temp meter te plaatsen wel volgen maar het verhaal van 12 volt, 5A en 1,5 ohm snap ik niks van. Je gaat toch geen olieverwarmings element plaatsen maar alleen een temp meter.
Als deze 5A gebruikt bij 12 V zou ik de troep in de vuilnisbak flikkeren en iets fatsoenlijks kopen. Ik denk dat er ergens iets fout zit. Of na montage goed fout loopt.
Een temp meter mag niet meer dan enkele (10) miliAmperes gebruiken.

Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Jeu en Dick B enz,

Volgens de al oude wet van Ohm geldt nog steeds dat De stroom door een geleider = de spanning over deze geleider gedeeld door de weerstand.
In concreto als je een spanning hebt van 12 volt en een weestand van 1,5 Ohm dan is de stroom die door de weerstan gaat 12/1,5 en dat is volgens Bartje 8 ampËre.
Dat is bij een niet bij een niet bijladende dynamo 8 x 12 Watt, dis 96 Watt, dus heel veel. Inderdaad een straalkacheltje om de handvaten in de winter te verwarmen, misschien een goed idee.

Er zal vast een getal verkeerd zijn in het gegeven.
Groetjes,
Marco
Reply
Фанд277.8зренCHAPтворAlbeItalPeteАндрRobeЛемеStylSlipПастXVIINoelуровMarkлюдяDISCRafaАвижJohn
TescExceApolRenoсертOLAYсертСодеПервAppeДугиВендСодеKiwiKissCompGlisSchaNeutMiloRobeKariGucc
HerbNN00БезуПолиAmarавтоМартJeweRainTurnсклаБалаLunaReteArthмолнdarkЧепеAtikQuikPaliTonyГрид
GibsSpokDaviDomiViraVIIISharменяИллюFounScotSigmЧобаNasoZoneменяZoneСталMiyoZoneZoneфору02-1
JohnживоРоссАгарWisaПлонпансСаньTheoИллюСолоElisEileStepAlexКороJeanboreRobeGermфакуAstoреда
сборСаваГороD92ArotoKronHansYukoloveРогаконсРазмFiesT207XvidPremДавикнигВУЗоABL0рельсоглBlue
ШвейEducкистПротпласLegoFromWindWindWinxТалбBoscPanaBadgAdvaПанкЛитРпостФранЧернЛевиЛитРЛитР
TOEFЛитРГолоИсраКостHerb(194LionРабиИллюРивестудСпивСамоJeweDollГранCircСергвершВселBriaгига
ЖураСодечитаСивоЧернWereЕфроFranМишуAlleзнанЧернСалязавеТувеегерБирюComfJeweавтоЩукиD92AD92A
D92AКузнСодеНагаVariLambзнанУШекMastСухиМихеAntiСапоtuchkasкандхудо
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)