Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie temperatuurmeter
Reactie van bezoeker 'Jeu', geïmporteerd van het oude forum:

M'n motor is een r 100 rt. Het lijkt me prettig om de temperatuur van m'n olie te kunnen controlleren. Dit kan eenvoudig door op de plaats waar de peilstok zit een afsluitstop te monteren met thermometer. Dit is echter niet goed afleesbaar tijdens het rijden en het ideaalbeeld is dan ook een temperatuurmetertje aan het stuur of elders op de kuip gemonteerd. Hiervoor moet echter een sensortje aangebracht worden.
Heeft iemand hier al ervaring mee en welke.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De simpelste oplossing is de aftapplug te vervangen door een tempsensor.
Klokje in de kuip, wat bedrading en klaar ben je.
Dit spul is via de dealer of een goede automaterialentoko te verkrijgen.

Groeten, Paul.
Reply

Paul, bedankt voor je tip.
Echter wat ik wel nog weten wil is kan een willekeurige (merk) sensor gecombineerd worden met een willekeurig (merk) klokje. Ik heb n.l. nog een klokje van het merk Interconti, het zou van een guzzi afkomstig zijn en geen sensor.
Mocht het zo zijn dat alle klojes hetzelfde meten hoef alleen 'n temperatuursensor te kopen met dezelfde draad als de aftapplug
Reply
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Zelf heb ik ruim 10 jaar geleden een sensor gekocht bij W¸do in Dortmund en die aangebracht in het carter van mijn R100R. De constructie met de aftapplug bleek namelijk erg onhandig en bovendien lekte die. De sensor heb ik geplaatst aan de linker kant van het carter ongeveer 5 cm van de achterzijde; volgens de mensen van W¸do de beste plaats.

Bij W¸do boren ze gewoon een gat, daar doorheen gaat de sensor, die wordt vastgezet met een lik Hylomar (dacht ik) en een moer aan de binnenlant van het carter. Zelf heb ik een iets kleiner gat geboord en daarin draad getapt. De sensor zit hier klem ingedraaid met een likje Loctite blauw plus voor de zekerheid binnenin ook nog de moer met idem Loctite. Het werkt allemaal prima en zit als een huis.

Reply

Ger bedankt voor je reactie, ook heb ik al bij W¸do op de catalogus gekeken, prijs voor 'n censor sit daat rond de 17 euro. Ook geven ze tips m.b.t. inbouwen, welliswaar hebben ze het daar over een GS, ik denk niet dat er constructie technissch veel verchil zal zijn tussen een GS of RT motorblok.
Wat ik echter niet helkemaal kan overzien is of de volledige carterpan onder het blok uitgehaald kan worden terwijl de moror nog in ht frame zit.
In het boek motorfiets-techniek BMWreparatie en onderhoud R 60/6 t/m R 100 RS staat dat het motorblok alleen uitgebouwd hoeft te worden indien de krukas of krukaslagers gecontrolleerd dienen te worden.
Dit boek is echter uit 1979 en m'n motor uit 1991.

Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Sensor en klok zijn meestal een setje, dus je moet op zoek naar een bijpassende sensor voor het klokje wat je al hebt.

Het pannetje zit met 14? boutjes vast, kan je er zo onderuit schroeven, is voor alle modellen gelijk.

Met zelf een gat boren wel uitkijken dat de sensor geen ruzie krijgt met de aanzuigbuis van de oliepomp.

Groeten, Paul.
Reply

Goede avond,

Ik ben er nog niet helemaal uit en een gat is snel geboord.

Dat sensor en klok meestal in een setje worden verkocht begrijp ik. W‹DO adverteert echter met losse sensoren, klok heb ik op de Veterama in Mannheim gekocht. Mogelijk is een en ander te combineren tot 'n setje, er gaat in iedergeval 'n meel richting W‹DO.

Bedankt voor je tip betreffende het pannetje. Waarchijnlijk moet bij hermontage wel een nieuwe pakking gemonteerd worden. Dus naar alle waarschijnlijkheid is gebruikmaken van de afvulplug de meest goedkope en veiligste manier van monteren.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe houdt zich een sensor indien deze in de afvulplug wordt gemonteerd bij het aftappen van bijvoorbeeld olie na drie grote beurten.

Gaat het mogelijk rondom de draad lekken en waarom?
Gaat (de)montage ten koste van de werking van de sensor en waarom?

Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Halo Jeu,
Bij Volvo's van het type 240 werd de olie-temperatuurmeter ook aangesloten op de aftapplug van de carterolie. Heb nog niet gehoord dat dit ooit problemen heeft opgeleverd.
Sucses,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Jeu en andere forum leden,

Van de boxer motrfietsen weet ik niet zoveel, alleen theoretisch. Waarom ik reageer is dat een temperatuursensor werkt volgens het principe van een temperatuur afhankelijke weerstand.
Dus bij een bepaalde temperatuur heeft de sensor een bepaald weerstandswaarde.
Deze waarde is wel afhankelijk van het type sensor. Misschien zijn er sensoren die gelijk van karakteristiek zijn, maar de kans lijkt mij niet zo groot.

Dit betekent dat de temperatuuraanwijzer, de meter, eigenlijk bij de sensor hoort en omgekeerd.
Ik weet dat de meting niet al te serieus is maar ik vind ook dat als je iets meet dat je wel moet weten wat je meet.

Dus een wijzer met cijfers zegt heel weinig in absolute zin.
Vergelijkend kan je wel een grove indicatie hebben.

Mijn advies is zoek een meter en een sensor die bij elkaar horen, je wilt toch ook de juiste band voor je motor ?

Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb sinds 6 jaar een W¸do olietemperatuur meting op mijn r 100 gs. Ik heb mijn carterpan opgestuurd naar W¸do en zij hebben het draadgat voor de sensor er aan de zijkant ingemaakt. Het W¸do temperatuurklokje past perfect in de opening waar vroeger de tijd klok zat.
De volgende aankoop was een afdekkap over de oliekoeler, je ziet bij rijden in de regen of lage buitentemperaturen nl dat de motor niet op temperatuur komt. De GS heeft nl geen thermostaat bij de koeler.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)