Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ratelende versnellingsbak
Reactie van bezoeker 'Matthieu', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik heb een r1100gs uit 94 met 60000 kms op de teller gekocht.
Ben er dik tevreden mee alleen de versnellingsbak...
Wanneer ik me motor in z'n vrij laat draaien hoor ik lawaai uit de versnellingsbak, beetje ratelend zingend geluid. Als ik de koppeling inknijp is het weg. Rijdend hoor ik het een klein beetje. Verder schakelt hij goed enzo.
Had deze "klacht" bij aankoop ook gezegt. Maar volgens (bovag)dealer (geen BMW) hoort dit bij de eerste 1100 GS bakken. Latere modellen vanaf 1995-1996 hebben dit bijgeluid niet meer. Is dit waar???
Zou het verstandig zijn om even naar een BMW dealer te gaan en dit aan hem voor te leggen en zijn mening te vragen i.vm. eventuele garantie?
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk even verder op het forum.
Als ie niet rammelt zitten er geen tandwielen meer in.
Reply
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb diezelfde vraag ook al eens gesteld, en toen werd mij verteld dat dit een veel meer voorkomend gebeuren (zeker geen klacht) is. Enkele collega chauffeurs beweerden er al bijna 130000km mee gereden te hebben. Het is wel zo bij de mijne dat als je de motor op stationair beter afsteld is het ratelen ook minder. Ik krijg het alleen niet weg. Hiervoor moet volgens mij de versnellingsbak uit elkaar en dan is het volgens mij de demper waar vroeger de kickstarter op gemonteerd werd. De veerspanning zal net iets te kort zijn of de demper heeft gewoon iets teveel speling. Ik heb de mijne niet laten repareren, maar het blijft altijd een vervelend geluid en het kan eruit.
Ik hoor wel van je wat je gaat doen.
Reply
Reactie van bezoeker 'J. Laninga', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik lees dit bericht en dit is bijna de zelfde klacht als bij mijn R1100RS uit 1994 met 63.55 km op de teller. Als hij koud is loopt hij prima. Maar als die warm is loopt die ook prima, allen dan hoor je een ratelend geluid. En als je de koppeling is knijpt is het weg. Zou dit eventueel een druklager kunnen zijn.
Reply

Lijkt me geen druklager probleem. Als de olie nog koud is rammelem de tandwielen minder omdat ze door de olie in een richting worden meegenomen. Als de motor warmer is, versn. bak olie dus ook dunner, rammelen de tandwielen wat meer. Volgens mij doen ze dat allemaal.
Ik rij er al jaren vele km's mee zonder probleem. Ik heb ook een R26 van 1957 en die doet het ook net zo vrolijk.
Krijg je gratis bij BMW
Reply
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

lawaai uit een bmw bak is heel normaal en dat die rot schakeld is ook heel normaal
het advies is dan ook niets uit elkaar halen de olie aftappen en de bak en het cardan vullen met castrol mtx full synthetic sae 75w_140 ik spreek uit ervaring
ikzelf bezit een R100RT van 78 het geluid uit de bak is weg en hij schakeld veel beter.
Reply
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

kan deze full synthetic olie geen kwaad voor de oliekeerringen (of andere antieke onderdelen)?

Frans, R100RT '81
Reply

Ik heb er sinds twee jaar ook deze olie in (MTX 75-140)
De bak rammelt nog steeds en schakelt eigenlijk niet opmerkelijk beter. Olie keerringen tot op heden geen probleem.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)