Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Newtronic ontsteking 75/5
Is al een discussie over gevoerd in 2008

http://www.hobbyist.nl/forum/?action=viewtopic&id=4974
Reply
Hoi Airhead,

Dank je, heb even het betreffende topic gelezen.

Groetjes, Kees.
Reply
Reactie van bezoeker 'ED', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo Ed,

Betreft de SH ontsteking.
Zoals ik schreef in het stukje ben ik gegonnen met curve B van de 16 keuzes die er zijn. Jij zegt curve 8 maar ik schreef B, een leesfoutje denk ik.
Deze curve B heeft veel eindvoorontsteking.
Ik tune de motor voor economie, en ga als alles lekker is ingelopen en ik vertrouwen heb een beetje "leanen", d.w.z met een armer mengsel rijden.

Zo'n armer mengsel brandt langzamer en heeft dus veel voorontsteking nodig om over de juiste krukhoek z'n kracht weg te zetten op de krukas.

Veel mensen denken dat een verbrandingsmotor met oneindige vlamfront snelheden werkt, maar dat is niet zo. De vlamfrontsnelheid in de verbrandingskamer is ongeveer 10 m/s of iets hoger. Vanaf de bougie gezien wordt de 40 mm in 4 miliseconden afgebrand, en dat is bij 6000 tpm een belangrijke krukhoek: 144 graden.
Als je op 36 graden voorontsteking ontsteekt gaat het leeuwendeel van de druk er over de juiste krukhoek uit./

Een twinspark (SH met twee boubines) in in zoverre beter dat er dan maar 20-25 mm vlamfront weg is afteleggen en de druk van de verbranding er over een betere, gunstigere krukhoek uitkomt. Het thermodynamische verbrandingsproces is het zelfde.
Arme mengsels ontsteken moeilijk en er is dus een goede vonk nodig met meer voorontsteking (niet te veel).
Nu weet je waarom ik met de SH aan het experimenteren ben.

Over leanen wordt zenuwachtig gedaan.
De R100RS had in 1978 een sproeiermaat 170. De R100RT een maat 150. De latere R100RS uit 1987 heeft een sproeiermaat 135.

Mijn RS uit 78 heeft de op een na laagste naaldstand en loopt na het starten en het dicht drukken van de choke direct goed rond terwijl de motor steenkoud is (het was 1 C vanmorgen)
Het mengsel is dus aan de rijke kant, want normaal slaat een carburatormotor dan af als die koud is.
Na een 3 km rijden met halve choke kan de choke dicht en na een km of 10 pikt de motor goed op als het mengsel netjes (dus arm) is afgesteld.

Bij de oude R100RS staat het mengsel dus aan de rijke kant, dat is gunstig voor goed oppikken en het houd de motor koud. Het is een " fuel-cooled " engine, zo wordt dat genoemd.
Beperk je je zelf tot een rustige rijstijl dan kan je leanen. Wil je hard, koop dan een andere motor, want je verbrand dan de kleppen als je leant. Waarom verbrand je de kleppen? Zoals beschreven is brand het mengsel langzamer en brandt dus OOK nog als de uitlaatslag bezig is. Je stookt met het brandende mengsel de uitlaat klep heet. (te heet)

Nu vermoed ik dat enkele lezers het niet meer volgen, maar zelfs de jongens die van Hogeschool Autobouw Rotterdam afkomen moeten hier, bij ons bedrijf bijleren.
Sorry voor dit college.

Groeten, Louis
Hallo Louis bedankt voor de uitleg.ik heb nog een vraag over de curve geeft de fabriek aan wat de curve bv curve B doet onstekingstijdstip bv 6 om 30 graden cuve C.
5 om 31 graden. curve A 6 om 28 graden enz enz.of moet je dit zelf uitzoeken en dan kijken wat het beste loopt.ik heb de SH nog niet in mijn bezit vandaar deze vraag.het gaat hier om een dubbel spark ik denk dat ik ergens op 6 om 26 graden uitkom.veel testritten maken.
Mvg Ed.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ed ', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Louis.
S H ontsteking geplaatst op curve 3 dubbel spark.loopt zeer goed veel meer trekkracht onderin!!!!!!!!met koude start gelijk 600 toeren.gelijk een andere motor.
Oud q-tech ontsteking werkte niet goed was niet goed af te stellen.
Ga curve 2/1/0/ ook een keer uitproberen.Hoe het benzine verbruik is ? eerst maar een weekend naar de eifel.
Hoor je verslag over de afstelling ivm verbruik nog wel.
Gr Ed
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R-riders,

De SH ontsteking heeft z'n prijs, maar is een modulair systeem, dat is het interessante er aan.
Uit de basiskast komen verschillende draden, ook geschikt voor 2 bougies per kop.
Ik heb gekozen voorlopig even met een kabel (=vonk) per kant te gaan rijden en een (1) SH bobine te gebruiken.
Wil je later er een bobine bijkopen is dat helemaal geen probleem; je moet de cylinder koppen laten bewerken om het tweede bougie gat te laten zetten.
De bedrading ligt er al; je hoeft alleen de grijze draad naar de tweede bobine te brengen.

Zoals ik in vorige mails al opmerkte heeft een kortere vlamweg vanaf twee bougies veroorzaakt een iets hogere maar ook korte drukpiek tot gevolg, die dan op een betere krukhoek wordt omgezet in kracht.(mist juist afgesteld). De efficiëntie gaat omhoog.

De hogere drukpiek ontwikkeld zich in een snellere tijd. Dat is de reden dat je wat later moet ontsteken en iets, een een graad of 1-3 minder eind-voorontsteking moet geven. Dit alles om de drukpiek over de juiste krukhoek te krijgen en niet in de pingelzone te geraken.
Hoe e.a. zich in de praktijk uitwerkt is sterk afhankelijk van boring, nokkenas, mengsel en belasting, toerental. Alleen op een tuningsbank is dat optimum voor jouw specifieke motor te vinden.
SH geeft in de laatste montage beschrijving aan dat de twinsparks inderdaad iets rustiger vervroegen dan de singel-sparks.

Deze ontsteking is dus een "open source" ontsteking: je weet wat je hebt, doet en waarom.
Over de werking van de Motronic-2 enz van de nieuwe BMW's wordt heel geheimzinnig gedaan: wat erin zit, dat is streng fabrieksgeheim.

Ik ga eerst rijden met de curve B zoals ik opmerkte en ontdekte al dat er tussen 3000-en 4000 tpm enkele paardjes meer paraat zijn. Dat moet gewoon winst zijn.
Over 10k km volgt meer.

Tot horens, groeten,

Louis van Rijn.

Reply
Hallo Louis. weet je ook hoe warm je kastje van je S H word? ik heb hem tijdelijk in het gereedschapbakje gedaan ik vond hem nogal warm.ik heb hem nu in het zij deksel geplaatst .nu kan er rijwind langs.ik hoor het wel.
Gr Ed.
Reply
Молч164РЕГУDEFIХмелLafaкандRondSanjСолопровClas88-1препКалипровMuzzСодеБариАртиРяби(БулСеря
ВелиWindPattTescсертCityVenuJohnГурвLaboLyonAvaiKlauCreoEMERPlanCredGlisNiveTetrсамоDoveAhav
WaltФомчDennСметковрRenaDigiMcCaHendRoxyJackRobeOmsaJeanПируSelaэквиSelaAnthFridXVIIGentAgat
ДетсBlueСемиChriHerbМаслKatsZoneBriaОрлоFredЗолоPhiltapaZoneменяZoneдрузMiyo02-2ZoneкомпZone
FritRobiRusiсборCarmXVIInnerПушкСемеDaiwLouiфизкRussLouiКамиБайдLittMariXVIIЛаврСавчЧугунакл
спецлапафутлNTSCукраMiraApelNTSCJordRaciWilhКаба7700Г594VanbMistПрутAVTOПравARAGОтливузоFree
FrelоснопаззбумаNikoВысоконсWindWindViolподлBoscSiemSeduPremGlenЛитРfirsZeilЛитРСамыJeweКрас
AcadЛитРЦапеМайз(193инжеЩедрKarlМагиАлеклесаGeorEartБардДербкиноЧалдСувоPale(ВедZeroPaulмног
ЕрмиЯковУзкиВолоавтопереучащМетаForePainВиноКорнMadnСокоГайбРайзШолпотлиОсипСтерMicrNTSCNTSC
NTSCGintJonaTherHenrAG-1РежихараThieБараСироЛяпекнигtuchkasЗиникарт
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)